ads in apps

Waarom mobiele app ontwikkelaars geobsedeerd zijn door ads

Adverteren wordt door 38% van de mobiele app ontwikkelaars gebruikt om inkomsten te genereren. Dit is veel hoger dan andere vormen van inkomsten die voortvloeien uit mobiele apps. Het merendeel van deze ontwikkelaars verdienen er echter niet veel geld mee. De vraag is dus welke ontwikkelaars van deze inkomstenstroom gebruik maken, ondanks dat het echte geld ergens anders te vinden is?

App ontwikkelaar segmenten

Op basis van welke tools, taal en verwachtingen die ontwikkelaars hebben omtrent hun apps kunnen app ontwikkelaars worden onderverdeeld in acht segmenten. Deze reflecteren de motivatie die ze hebben om apps te ontwikkelen. App ontwikkelaars kunnen in de volgende acht segmenten worden onderverdeeld:

  • Hobbyisten: Proberen een probleem op te lossen voor zichzelf of hebben als doel plezier
  • Onderzoekers: Proberen zichzelf te verdiepen in nieuwe mogelijkheden die zich mogelijk in de toekomst voordoen
  • Jagers: Verdienen geld door app te verkopen, in-app sales en abonnementen
  • Guns for hire: Verdienen geld door apps te ontwikkelen voor klanten
  • Product extenders: Promoten een merk of product dat niets te maken heeft met mobiele apps
  • Digitale uitgevers: Verdienen geld met digitale content
  • Goudzoekers : Zoeken vaak naar investeringen voor een ander bedrijf
  • Enterprise apps: Verhogen organisatie efficiency en of verlagen kosten

Jagers

In de mobiele app wereld maakt 38% van de ontwikkelaars dus gebruik van advertenties om geld te verdienen. Daarnaast komt 21% aan zijn geld door betaalde downloads en is 19% op zoek naar inkomsten door middel van abonnementen. Het percentage dat gebruik maakt van adverteren is over de jaren bijna gelijk gebleven ondanks de inkomsten tegenvallen en vaak teruglopen. Ontwikkelaars die als doel hebben om geld te verdienen maken met name van deze vorm gebruik, omdat het een erg simpele vorm is om in te zetten.

Meer dan helft van de ‘jagers’ maken gebruik van advertenties om geld te verdienen in een app. Jagers verdienen geld met hun apps, maar zijn altijd opzoek naar andere manieren om hun inkomsten te verhogen. Het resultaat hiervan is dat zij de grootste gebruikers zijn van: pay-per-download, in-app aankopen en adverteren. Bijna een derde van de jagers maken gebruik van dit verdienmodel en meer dan 20% maakt ook nog gebruikt van abonnementen.

Het is duidelijk dat jagers op zoveel mogelijk manieren geld proberen te verdienen. Dit doen ze door verschillende verdienmodellen te combineren. Daarnaast reflecteert dit segment een industrie trend om meer dan één bron van inkomsten te hebben. Risico spreiding is hier ook heel belangrijk.

Eerste stroming

De eerste stroming van mobiele apps was voornamelijk pay to download. Gebruikers moesten een paar euro betalen aan de App Store en die hield daar een gedeelte op in tijdens het uitbetalen. Dit heeft als resultaat gehad dat goedkopere varianten hogere kwaliteit apps hebben verdrongen uit de markt. Daarnaast heeft dit er voor gezorgd dat de kosten van app ontwikkeling bijna onhoudbaar is geworden. Als oplossing werd er gekeken naar adverteren. Op deze manier konden de app ontwikkelingskosten worden terugverdiend. Dit heeft een tijdje gewerkt, maar door de groei van de industrie zijn de inkomsten van adverteren helaas verminderd.

In-app aankopen

Als alternatief bestaat er in-app aankopen. Het vormt de basis voor veel games en andere mobiele applicaties. Freemium apps, zijn apps waarvan de basisversie gratis is. Wanneer gebruikers gebruik willen maken van andere opties of reclame uit de app willen verwijderen moeten zij hiervoor betalen. Dit laat zien dat ontwikkelaars niet meer afhankelijk zijn van één verdienmodel, maar proberen op zoveel mogelijk manieren geld te verdienen.

Digitale content uitgevers

Digitale content uitgevers zijn te vergelijken met jagers in hun zoektocht naar verschillende bronnen van inkomsten. Abonnementen zijn een belangrijke vorm van inkomsten voor ze, waarbij 27% gebruik maakt van abonnementen en 34% gebruik maakt van app advertenties.

Twee soorten ontwikkelaars

Twee stromingen binnen de app ontwikkelaars maken gebruik van advertenties als inkomstenbron. Een stroming is op zoek naar simpliciteit en schaalbaarheid. De andere stroming maakt gebruik van adverteren om hun inkomsten te verhogen door middel van een andere bron.

De ontwikkelaar van “Flappy Bird’ had niet verwacht dat hij meer dan een paar zakcenten zou verdienen toen hij deze simpel/ kinderachtige, maar uitdagende game had uitgebracht in de app store. Bijna een jaar later werd de game erg populair en verdiende de ontwikkelaar ruim 50.000 euro per dag. De schaalbaarheid en simpliciteit van adverteren zijn aantrekkelijk, maar er zijn weinig ontwikkelaars die dit niveau van succes bereiken.

Voor de tweede groep is adverteren een betere bron van inkomsten. Het gevaar is alleen dat gebruikers weglopen van jouw app. Dit kan aan de andere kant weer verholpen worden door een premium versie van jouw app aan te bieden, waarvoor betaald moet worden. Voor veel ontwikkelaars zijn de inkomsten van adverteren onderdeel van hun inkomsten strategie. Adverteren zorgt er niet voor dat je enorm rijk wordt. Geef je 10% van het scherm op voor advertenties, dan kan dit in combinatie met andere bronnen van inkomsten helpen met het verdienmodel van de app.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.