samenwerken met UX team

Samen werken met jouw UX team

Filmproducenten manipuleren de gevoelens van het publiek. Het publiek wordt aan het huilen, lachen of gillen gemaakt naar aanleiding van wat er getoond wordt. Dit is precies de reden waarom je een film bekijkt. Je wil een emotionele reis maken door middel van beelden en geluid.

Digitale producten hebben wellicht niet het zelfde dramatische effect, maar kunnen wel bepalen hoe jij je voelt en hoe jouw interactie wordt beïnvloed in de wereld. Het is daarom belangrijk om een geweldige app user experience te creëren met behulp van UX app design. Jouw app moet de gebruiker een reis laten maken die vloeiend verloopt en met veel plezier.

Als je het hiermee eens bent is dat fantastisch. De meeste ondernemers weten dat app user experience en UX app design erg belangrijk is. We zullen in dit artikel verder ingaan wat vaak vergeten wordt of niet bekend is op dit gebied.

Laat designers hun werk doen

Ondernemers kunnen vaak niet een stapje terug nemen en hun designers hun werk laten doen. User Interface (UI) en User Experience (UX) professionals weten hoe zij hun werk moeten doen. Het is erg belangrijk om hen de vrijheid te geven wat uiteindelijk tot het beste resultaat leidt voor de app.

Functie over mode

De meeste ondernemers zijn slim. Ze hebben geweldige ideeën en een goed instinct. Als het tot mobile design komt haken ze vast aan hoe mooi de app eruit ziet en niet de functionaliteit.

Vaak wordt er gekeken naar hun eigen favoriete vormen, kleuren en graphics. Dit zijn belangrijke elementen, maar zijn niet zo belangrijk als je verwacht. Hier moet pas naar gekeken worden wanneer jouw app bijna compleet is.

App user experience is veel meer dan UX app design. In feite gaat UX niet over graphics en schoonheid, maar gaat het allemaal om research. Dit onderdeel heeft namelijk veel te maken met bedrijfsanalyse en een reis creëren voor de gebruiker. Uiteindelijk is een idee maar een idee, totdat het wordt geaccepteerd door daadwerkelijke gebruikers.

Korte geschiedenis van UX

Voordat we gaan kijken naar verschillende strategieën zullen we een stapje terug nemen en kijken hoe het er vroeger aan toe ging. User Experience (UX) stamt af van een jaren 90 filosofie genaamd: Human Centred Design (HCD). De gedachte hierachter is dat digitale interfaces het mogelijk moeten maken dat iedereen om kan gaan met nieuwe technologie.

Deze filosofie is ontstaan als een reactie op zware machines en de eerste consumenten technologieën. Denk hierbij aan het besturen van machines met handels of het gebruik van een magnetron.

Met de ontwikkeling van technologie en het ontstaan van tablets, laptops en mobiele telefoons is User-Centred Design ontstaan. Tegenwoordig is dit bekend als UX. HCD werkt voor de gehele maatschappij en UX richt zich op specifieke doelgroepen.

UX designers richten zich op een niche publiek en ontwerpen een design specifiek gericht voor deze gebruiker. Snapchat, bijvoorbeeld, is niet ontwikkeld voor ouders maar werkt fantastisch voor millenials die deze app hebben geaccepteerd.

Niche design klinkt als een simpele taak, maar het is juist het vlak waar ondernemers vaak in moeilijkheden komen.

Het ontwikkelen van een mobiele app heeft niks te maken met jouw eigen voorkeuren. Of je van rood of blauw houdt, als je gebruikers hier niet op reageren heb je hier niets aan.

Dit is een van de redenen waarom onderzoek cruciaal is gedurende het ontwikkelingsproces. Tenzij je een app ontwikkelt en designed voor jezelf is het belangrijk om jouw UX app design team vrijheid te geven in wat ze doen.

We zullen nu verder kijken wat werkt wanneer het gaat om app user experience en ux app design.

1.) Maak het doel van jouw bedrijf duidelijk

Natuurlijk is het belangrijk dat je succesvol bent en geld verdiend. De meeste oprichters willen graag mensen helpen. Denk hierbij goed over na wat het doel is van jouw app:

  • Elke gebruiker behouden die jouw app download en opent?
  • Verzamelen van e mails van alle geïnteresseerde klanten en gebruikers?
  • Hoog percentage van gebruikers behalen die een touch point bereiken, zoals de registratie voor een account?

Als je niet begrijpt wat het belangrijkste doel van jouw bedrijf is dan kunnen wij jou hierbij helpen. Een UX app design professional weet wat werkt en beschikt over onderzoeken om dit aan te tonen.

Als we kijken naar een voorbeeld om het aantal downloads te verhogen moet je ervoor zorgen dat je niet te vroeg barrières opstelt. Geef jouw gebruikers de mogelijkheid om rond te spelen met jouw app en verschillende functies uit te proberen. Als het punt bereikt wordt dat de gebruiker afhankelijk van jouw app is ben je een een goede positie om e-mailadressen te verzamelen of een premium service aan te bieden.

Je hebt vast veel gehoord over onboarding. De onboarding ervaring kan jouw product maken of vernielen. Gebruikers vragen om een login en wachtwoord te creëren om een spelletje te spelen is bijvoorbeeld een slecht idee.

Als veiligheid een belangrijk onderdeel is van de app is dit noodzakelijk. Een goed onboarding proces dat in lijn is met jouw bedrijfsdoelen en het doel van de gebruiker is een recept voor succes.

2.) Vertrouw objectief onderzoek en experts in de industrie

Stel je voor dat je een dating app ontwikkelt. Om de concurrentie aan te pakken zoals Tinder en Bumble is geen makkelijke opgave. Dit zijn de grote namen wanneer het om digitaal daten gaat, maar als je de App Store bekijkt zal je zien dat er veel meer aanbieders zijn.

In een verzadigde markt moet jouw merk opvallen. Dit lukt niet met zachte kleuren en een voorzichtig design.

De app user experience moet jonge dates (als dit jouw markt is) aantrekken en dus weghalen van de grote namen. Het moet anders zijn, waardoor je opvalt.

Het is belangrijk om onderzoek en een marktanalyse uit te voeren. Als je meedoet aan een focusgroep kan je nog meer informatie winnen over het publiek waar jouw app zich op richt en wat de gebruiker wil.

Vertrouw in professionals en niet jouw eigen voorkeuren.

3.) Laat architectuur jouw richting bepalen

De architectuur van een app bepaald voor een groot de UX app design. Functionele details zoals: het scherm, knoppen en menu zijn cruciaal. Een gebruiker zal een app verwijderen als zij niet gelijk doorhebben hoe ze kunnen zoeken of uit kunnen loggen. De architectuur geeft structuur aan jouw idee en het is belangrijk om dit goed te krijgen.

Hier komt research bij kijken. Luister naar wat jouw UX app design team te vertellen heeft. Het veranderen of verplaatsen van een bepaalde knop zal vast een goede reden hebben. Dit in het belang om de app user experience te verbeteren.

Met de juiste framing van jouw app zal het beter aanvoelen en strakker uitzien. Het helpt om de gebruiker tevreden te houden zodat deze terug wil komen voor meer.

4.) Verbind met de emoties van mensen

Net als een film moet elke app verbinden met de emoties van de gebruiker. Als jouw app een functioneel doel heeft is dit een reden dat de UX app design nog sterker moet zijn. De UX moet zorgen voor een emotionele connectie. Mensen moeten een gevoel hebben van: dankbaarheid, blijheid of georganiseerd zijn afhankelijk waarom ze de app in de eerste plaats gedownload hebben.

Als voorbeeld zullen we kijken naar een gezondheid en fitness app. De content zal waarschijnlijk geen sterke gevoelens met zich mee brengen als deze zich richt op: voeding, gezondheid en beweging. Om een connectie met de gebruiker te vinden kan er gebruik worden gemaakt van bijvoorbeeld een bekend persoon. De gebruiker kan een gevoel hebben voor deze persoon en door deze personaliteit te verweken in de app kan je een connectie creëren.

Millennials zijn vaak het publiek waar nieuwe producten zich op richten. Onderzoek toont aan dat zij het liefst interactie hebben met merken die duurzaam, ethisch en verantwoordelijk zijn. Deze groep maakt een besluit op basis van hun gevoelens, prijs of andere typische factoren die een rol spelen bij consumenten. Als je deze groep niet kunt bereiken op een emotioneel niveau, dan ben je ze kwijt.

5.) Maak geen veronderstellingen

Het is belangrijk om nooit een veronderstelling te maken. In eerste instantie kan je denken dat jouw doelgroep bestaat uit vrouwen tussen 25 en 35 jaar oud. Op basis van deze gedachte start je een app. Naar aanleiding van onderzoek kan naar voren komen dat jouw doelgroep eigenlijk 16+ is. In dit voorbeeld ligt de leeftijd van jouw doelgroep een stuk lager dan verwacht. Dit beïnvloedt de architectuur en UX app design.

Ondanks dat design een creatief proces is, moet elke beslissing worden ondersteund door data. Jouw veronderstellingen moeten worden gevalideerd.

Geef jouw UX en UI teams de ruimte om onderzoek te doen en vervolgens met creatieve oplossingen te komen binnen bepaalde grenzen om een optimale app user experience aan te kunnen bieden.

6.) Vermijd glossy marketing vergelijkingen

Marketing en adverteren is veel veranderd de laatste jaren en enorm lastig geworden. Adverteren is niet hetzelfde voor digitale producten als voor bijvoorbeeld tijdschriften. In het kort, jouw app is niet een advertentie. Probeer het dus niet te verkopen op basis van design.

Als je te ver gaat op elk niveau zullen jouw gebruikers zich terug trekken. Gecompliceerde digitale producten moeten worden afgebroken in een simpele applicatie. Duidelijkheid en het gemak van de app is de kracht om het product te verkopen. Gebruikers zullen tevreden zijn omdat jouw app goed werkt en niet omdat het er mooi uitziet. De schoonheid van digitale producten is simpliciteit.

7.) Heb empathie voor de gebruiker

Digitale applicaties kunnen sterk afhankelijk zijn van locatie en cultuur. Jouw UX app design team moet hiervan op de hoogte zijn en hoe ze de app user experience kunnen beïnvloeden.

Neem als voorbeeld een app voor een sport stadion. Een klein stadion in India is heel anders dan Madison Square Gardens. Als designer kun je verschillende ideeën opdoen door: kunst, muziek, films en boeken. We kunnen doen alsof we weten wat de klant wil, maar er kan niets op tegen persoonlijke ervaring.

Weinig oprichters hebben toegang tot alle middelen om een compleet design, UX en UI team om een app te ontwikkelen. Voor alle anderen is het ervaring dat hierbij komt kijken.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.