App laten maken
Vorige artikel

Marketing tips om jouw app lancering te verbeteren

Volgende artikel
Have any question?
Contact Rob, he’s our Design Lead. He will be eager to help you.
Neem contact op

Vaak wordt er 4 tot 6 maanden besteedt aan het ontwikkelen van een app, maar er wordt weinig tot geen tijd besteed aan plannen om de app succesvol te lanceren. Het lijkt raar dat je zoveel tijd en geld besteedt aan een potentieel bedrijf en vervolgens geen idee hebt hoe groter te worden. Hier is een simpele reden voor. Het is makkelijker om je aandacht te richten op iets waar je controle over hebt dan iets waarover je geen controle over hebt.

Een nieuwe functie implementeren, verbeteren van code of het aanpassen van een knop zijn onderdelen die je zelf kunt aanpassen. Dit betekent niet dat je de goede keuze maakt, maar je kunt hier zelf mee aan de slag. Aantrekken van aandacht voor jouw app na de lancering is een gegeven waar je totaal geen controle over hebt. Denk aan gebruikers overhalen om een review te schrijven, de pers een stuk laten schrijven of om de app stores jouw app te laten toelichten. Hierbij komen externe factoren kijken. Het is erg lastig te accepteren dat je hierover geen controle hebt, laat staan om een lancering plan op te stellen.

Wat mensen zich vaak niet realiseren is dat er een aantal kleine taken zijn, binnen jouw controle, die kunnen helpen bij grotere externe lanceringsevenementen. De volgende 10 punten zullen op zichzelf weinig impact hebben. Alles gecombineerd kunnen deze zorgen voor een betere app lancering.

Gebruik promo codes voordat de app live gaat

Een techniek die weinig wordt toegepast is het delen van promo codes voor een app die is goedgekeurd, maar nog niet live is. Dit betekent dat je mensen kunt uitnodigen om naar jouw App Store versie van jouw app te laten kijken, zonder dat iedereen hier toegang tot heeft. Op deze manier kun je belangrijke pers partijen jouw app laten reviewen, zodat deze hier iets over kunnen publiceren op dat dag dat jouw app officieel lanceert.

Stel een pakket samen voor de pers over jouw app

Een pakket dat is samengesteld voor de pers maakt het voor iedereen makkelijker die over jouw app wil schrijven. Zorg op zijn minst dat jouw app store screenshots, app store omschrijving, app icon en de app store links zijn toegevoegd. Een goede toevoeging is om een korte demo video van niet langer dan een minuut toe te voegen. Als bonus tip, wanneer je jouw pers pakket host op een site zoals Dropbox dan ben je instaat om de content real time aan te passen.

Maak gebruik van korte app links

Je zult meerdere belangrijke links moeten sturen naar jouw contacten en delen op social media. Elke link, op de links van jouw eigen website na, zullen erg lang zijn. App store links in het bijzonder kunnen meerdere lijnen in een e mail in beslag nemen. Wanneer je jouw demo op YouTube hebt geplaatst zal de link bestaan uit verschillende tekens. Als je goed kijkt zul je zien dat er een verkorte link beschikbaar is. Je kunt ook gebruik maken van services zoals Bitly of Branch.io om jouw links korter te maken. Korte links zorgen ervoor dat jouw bericht er een stuk duidelijker en overzichtelijker uitziet.

Zorg dat er een klantcontact systeem beschikbaar is

Veel app ontwikkelaars denken niet dat klantcontact onderdeel is van app marketing. Dit is een grote fout. Wanneer je uitstekende klantenservice aanbiedt zal dit zorgen voor een marketing boost. Dit zal leiden tot onder andere hogere app store ratings en meer mond op mond reclame.

Voordat je jouw app lanceert is het tijdens de beta fase belangrijk om algemene gebruikers vragen te verzamelen. Op deze manier kun je jouw FAQ of knowledge base aanpassen en dus beschikbaar hebben op de dag van de lancering. Een voordeel van een knowledge base is dat je de makkelijke dagelijkse vragen van jou gebruikers kunt bekijken. Met deze informatie kun je richten op de meest belangrijke feedback. Twee goede tools voor een knowledge base zijn HelpScout en Intercom.

Zorg voor een consistente app berichtgeving

Er is een reden waarom mensen die een interview geven of voor een publiek praten goed zijn voorbereid. Zij moeten namelijk zorgen dat een duidelijk en consistent bericht wordt overgedragen. Jouw app is hierin niet anders. Als jij zelf niet jouw app in de goede positie van de markt zet, zullen anderen dit voor jouw doen.

Neem eens de tijd en denk na waarom mensen jouw app nodig hebben. Bekijk de voordelen voor de gebruiker en probeer te begrijpen dat de functies die je hebt ontwikkeld hierin bijdragen. Weet wat jouw marketingdoel is en herhaal dit bericht vaak. Dit is zeker belangrijk wanneer je iemand zijn aandacht probeert te krijgen. Vervolgens herhaal je dit bericht op jouw website, app store listing, pers pakket en vergelijkbare items.

Maak jouw website de app’s marketing HQ

In het tijdperk van apps moet je jouw website niet onderschatten. Potentiële app gebruikers blijven websites gebruiken om te ontdekken of een app het waard is om te downloaden. Meer traditionele pers zal vaak lezers verwijzen naar een website en niet direct naar een app. Wanneer je meerdere apps of een app beschikbaar hebt op meerdere platformen dan kan een website helpen deze mensen in de goede richting te sturen.

Het komt er op neer dat jouw website jouw marketing hoofdkwartier moet zijn. Deze bevat jouw belangrijke boodschap, apps, hoe contact kan worden opgenomen, support portal, pers pakket, blog en vele andere belangrijke punten. Vergeet daarnaast niet dat een goede website helpt downloads binnen te halen door middel van organische zoekresultaten. Als je net begint met een app, zorg dat je dan ook een app landingspagina hebt.

marketing tips om app lancering te verbeteren

Stel een officiële app aankondiging op

Ja, je moet jouw app aankondigen wanneer deze officieel is gelanceerd. Plan van te voren op welk tijdstip jouw app lanceert en wanneer je de lancering aankondigt. Deze twee momenten moeten niet op hetzelfde tijdstip zijn.

Ondanks dat app stores sneller worden een app beschikbaar te maken is het nog steeds een goed idee om jouw app de nacht voor jouw lancering beschikbaar te maken in de app store. Naast deze stap moet je jouw website updaten met de meer gedetailleerde versie van de app. Deze volledige versie bevat alle informatie waarvan je wil dat gebruikers deze weten inclusief links die verwijzen naar de app stores. Jouw blogpost kan je vervolgens op het exacte tijdstip vrij laten geven, meestal in de morgen. Wanneer je er klaar voor bent zet je jouw blogpost online, update je social media en verstuur je de nieuwsbrieven. Sommige mensen kiezen voor een aparte press release, maar in de meeste gevallen werkt een blogpost prima. Daarnaast is het een mooi gebaar om iedereen van de pers, waarmee je in contact bent, op de hoogte te brengen dat je officieel gelanceerd bent. Vergeet niet om eenzelfde berichtgeving te verspreiden op alle media die je gebruikt.

Beheer jouw app op alle kanalen

Met een goede website, support portal en actieve social media accounts kun je veel beter op de hoogte blijven wat er gebeurd met jouw app. Dit is extreem belangrijk op de dag van de lancering. Door goed in de gaten te houden wat er over jou wordt gezegd ben je in staat om snel nieuwe artikelen te vinden en kun je beter op gebruikers reageren. Sommige gebruikers proberen jouw app in kwaad daglicht te zetten, maar dit kan ook door iemand die geïnteresseerd is om jouw app te verbergen.

Tools zoals Buzzsumo en Appbot sturen een real-time alert over alles wat er gebeurd met jouw app. Ongeacht de manier waarmee je bijhoudt wat er over jouw app wordt gezegd is het verstandig om een doel op te stellen hoe snel je reageert. Houd je vast aan deze belofte om zo een realistische verwachting op te stellen voor jouw gebruikers.

Reik uit naar de pers

Het is wenselijk om een aantal weken voor de lancering in contact te komen met perscontacten. Uitreiken naar de pers op de dag van de lancering kan ook helpen. Wanneer er over jouw app wordt geschreven op de dag van de lancering zelf kun je deze invloed gebruiken om meerdere pers instanties te laten schrijven over jouw app. Er zijn er weinig die als eerste willen zijn, dus als een gerespecteerd persbureau iets schrijft helpt dit een boel. Wanneer je bijhoudt wat er over jouw app op verschillende kanalen wordt verteld, kom je wellicht andere contactpersonen tegen die kunnen helpen.

Zorg voor updates

Wat weinig te zien is dat updates worden gepubliceerd op alle kanalen gedurende lancering. Als een gerespecteerd persbureau iets schrijft over jouw app zorg er dan voor dat je quotes toevoegt aan de App Store, website en plaats het artikel direct op social media. Wanneer iemand praat over jouw app helpt dit als bewijs voor anderen.

Hetzelfde geld voor algemene vragen die je ontvangt. Zorg dat jouw FAQ’s en knowledge base worden geüpdatet met nieuwe informatie. Deze updates kun je zelfs plaatsen op social media.

Conclusie

De lancering van jouw app is het begin van het avontuur en niet het einde. Je wil namelijk dat al dat harde werk loont. Zorg hiervoor door werk te maken van jouw app lancering. Deze app marketing en lanceringstips zullen helpen met jouw eigen lanceringsstrategie. Ga er niet van uit dat: omdat jij dit ontwikkeld hebt de rest vanzelf komt.

Terug naar overzichtDeel dit verhaal