Instagram promotie

App marketing: Instagram promotie tips & tricks

In dit artikel leggen behandelen we de volgende onderwerpen:

  • Waarom instagram promotie?
  • Manieren om te promoten op instagram
  • Typen advertenties op instagram
  • Inzetten van Call To Action (CTA)

Waarom instagram promotie?

Instagram relevant platform

Het gebruik van Instagram promotie kan je app downloads verhogen. Instagram wordt beschouwd als een van de beste applicaties van het decennium. Niet alleen voor entertainment, maar ook voor bedrijven is het een erg interessant platform.

In de laatste 3 jaar heeft Instagram een flinke groei doorgemaakt op het gebied van advertenties voor mobiele apparaten. Volgens de recente rapporten van Statistia, wordt de waarde van de advertentie-inkomsten voor Mobiele gebruikers op Instagram geschat op ruim 6,5 miljard dollar.

Promotie via instagram

Tegenwoordig maken veel bedrijven gebruik van promotie via Instagram. Hier bepaalt niet het huidig aantal trouwe klanten het succes van het product of dienst. Er wordt juist gefocust op nieuwe klanten en nieuwe volgers.

Met Social Media is het de basis Marketingstrategie om het aantal downloads van de applicatie te flink te laten toenemen. Instagram is een goed kanaal om de juiste doelgroep te bereiken en je account te laten groeien. Ze kunnen dan zover komen en je app installeren om kennis te maken met de service die je app biedt.

Instagram statistieken

Nu je op de hoogte bent van Instagram, gaan we het hebben over Marketing via Instagram. Hieronder staan een aantal belangrijke statistieken over Instagram die belangrijk zijn om te weten om het platform beter te leren kennen.

  • Er zijn meer dan 25 bedrijfspagina’s, en meer dan 200 miljoen gebruikers bezoeken dagelijks minstens één bedrijfspagina.
  • Meer dan 80% van het aantal gebruikers volgt minstens éen bedrijfspagina op Instagram.
  • Ongeveer 60% van de gebruikers komt in aanraking met nieuwe producten en/of diensten via Instagram.
  • Nadat een bericht is bekeken, onderneemt 70% van de gebruikers actie. Denk hierbij aan het delen van het bericht, het bezoeken van de website of een aankoop doen via de link in het bericht.
  • Instagram heeft bewezen dat ze het hoogste interactieratio heeft, waardoor ze beter uit komen dan Facebook en Twitter.
  • De meerderheid van de mensen maakt het meeste gebruik van Instagram. Gebruikers onder de 25 jaar kijken minstens een half uur per dag op het platform.

Redenen voor instagram promotie

  • Hoge betrokkenheid
  • Mogelijkheid voor facebook targeting
  • Advertentieweergave vs aandacht van de gebruiker
  • Uitstekend click-through-rate (CTR)

Hoge betrokkenheid

Het platform heeft een zeer boeiende doelgroep die zorgt voor een hoog interactieratio voor de gepubliceerde berichten.

Mogelijkheid voor Facebook targeting

Een paar jaar geleden heeft Facebook Instagram gekocht, waardoor Instagram momenteel uitstekende targeting opties opties aanbiedt die Facebook eerder al te bieden had. Deze targeting opties werken zeer goed voor het benaderen van de juiste doelgroep voor het product of dienst. Door gebruik te maken deze targeting-optie zorg je ervoor dat je als bedrijf de juiste doelgroep bereikt.

Advertentieweergave vs aandacht van de gebruiker

De gebruikers van Instagram hebben veel aandacht voor de berichten in hun tijdlijn. Dit komt vooral door de stijl van weergave die Instagram ontwikkeld heeft. De gesponsorde berichten komen midden in de tijdlijn van de gebruiker terecht. Dankzij deze indeling krijgen gesponsorde berichten de volle aandacht van de gebruiker: precies wat bedrijven nodig hebben.

Uitstekend click-through-rate (CTR)

Instagram heeft een uitstekend click-through-rate (CTR) voor haar berichten en advertenties. Dit CTR speelt ook een belangrijke rol in de positie in de lijst van apps in de Google Play of Apple Store. Geef van te voren dus aandacht aan verschillende optimalisatie technieken zodat jouw app hoog gepositioneerd staat. Enkele voorbeelden van deze technieken zijn; een video demo van uw app, het gebruik van de juiste zoekwoorden en het vermelden van alle functionaliteiten van de app.

Manieren om te promoten op instagram

Er zijn verschillende manieren voor het promoten van jouw product of dienst via Instagram. In dit artikel vertellen we meer over hoe je dit het beste kunt doen, waardoor je meer downloads kunt behalen.

Verschillende manieren om instagram promotie te gebruiken, zijn:

  • Content delen op eigen account
  • Samenwerken met influencers
  • Wedstrijden organiseren
  • Advertenties
  • CTA

De optie om te adverteren via Instagram is relatief nieuw aangezien het platform al 8 jaar bestaat, maar dit Social Media platform heeft in eerste instantie de focus gelegd op de veiligheid van haar gebruikers. Nu de deuren zijn geopend, kan ieder bedrijf adverteren via Instagram.

De Instagram- advertenties zijn de gesponsorde berichten die de gebruiker tegenkomt tijdens het scrollen door zijn of haar tijdlijn. Het kan zijn dat u dit soort advertenties al eens bent tegengekomen.

De gesponsorde Instagram-advertenties worden gebruikt door verschillende bedrijven om hun producten en/of diensten te promoten door middel van speciale aanbiedingen en deals.

Soorten Instagram advertenties

Er zijn eigenlijk 2 soorten Instagram-advertenties:

  • Beeldadvertenties: Deze lijken op een standaard Instagram bericht. Dit kan ook zijn in de vorm zijn van carrousel-type advertentie. Hier kan de adverteerder meerdere afbeeldingen toevoegen in plaats van één afbeelding. De Instagram gebruiker kan swipen om alle inhoud van de advertentie te bekijken.
  • Video-advertenties: Deze bevatten beweging en geluid om extra aandacht van de gebruiker te trekken. Gemiddeld duurt een video-advertentie zo’n 30 seconden.

Deze 2 vormen van advertenties kunnen op verschillende manieren worden getoond, namelijk:

  • In de ‘feed’
  • In stories

Instagram advertenties en ‘normale’ instagram posts/stories zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden omdat ze beide terecht komen in de tijdlijn van de gebruiker. Dit is de reden dat de advertentie vaak niet door de gebruiker wordt opgemerkt.

De rol van CTA bij Instagram advertenties

App promotie via Instagram kan effectief en efficiënt zijn met behulp Call-to-Action-opties. Deze zijn te plaatsen op het account, posts, stories en advertenties Instagram biedt verschillende CTA-opties. Een aantal hiervan zijn:

  • Meer bekijken/ video bekijken: deze CTA-optie wordt gebruikt bij een video-advertentie door de gebruiker een korte clip van 30 seconden te laten zien en daarna aan te sporen tot het kijken van de volledige video door te klikken op de ‘bekijk meer’ knop.
  • Meer informatie: Deze CTA-optie kan zowel voor beeld als video-advertenties gebruikt worden. Om de gebruiker meer informatie te geven over het bericht en het bedrijf dat de advertentie plaatst.
  • Registreren/ nu boeken: dit zijn soorten CTA-opties die zorgen voor initiatie voor de gebruiker. Gebruikers kunnen zich bijvoorbeeld aanmelden voor een abonnementenservice, een plek reserveren voor een evenement etc.
  • Nu downloaden: Dit is de meest gebruikte CTA-optie. Indien de gebruikers op deze knop drukken, wordt de applicatie direct gedownload. Deze optie zie je vaak bij een nieuwe applicatie om het aantal downloads te verhogen. Door deze CTA-optie wordt de gebruiker direct doorgestuurd naar de Google Play Of Apple Store.

Dit soort advertenties zijn het antwoord op de vraag hoe u uw app het beste kunt promoten. Gebruikers kunnen op de Call-To-Action knop drukken indien ze meer willen weten over een bepaalde applicatie en de voordelen die de applicatie te bieden heeft.

Instagram is een goede manier om uw applicatie te promoten en het aantal gebruikers te vergroten. Hopelijk was dit artikel leuk om te lezen en heeft u veel geleerd over de mogelijkheden die Instagram te bieden heeft. Het is belangrijk dat je goed nadenkt over de beste manier van promotie zodat jouw applicatie een succes wordt, ga ervoor!


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.