App laten maken
Vorige artikel

Vijf manieren hoe merken gebruik kunnen maken van Mobiele App consumenten

Volgende artikel
Have any question?
Contact Rob, he’s our Design Lead. He will be eager to help you.
Neem contact op

We ontvangen dagelijks veel te veel informatie. Met alles wat er om ons heen gebeurd komt er veel informatie op ons af door verschillende kanalen. Door middel van deze kanalen ontvangen we verschillende marketing berichten. Het probleem is alleen dat deze berichten vaak verloren raken in de gigantische hoeveelheid informatie die op ons afkomt. Om dit probleem op te lossen is het voor merken erg belangrijk om verschillende kanalen te ontdekken om hun berichten over te laten komen.

Hoe werkte marketing strategie vroeger

Laten we er vanuit gaan dat er een merk voor “Cinderella” cosmetica bestaat. Wanneer Cinderella een nieuw product lanceert maken ze gebruik van een mooi iconisch model. Ze filmen een promotie en laten het zien op TV. Misschien maken ze zelfs gebruik van posters en distribueren ze pamfletten.

Al deze manieren van adverteren werken in een bepaalde mate. De kans is altijd aanwezig dat een potentiële klant de TV reclames van Cinderella ziet, een poster op straat tegenkomt of een flyer in zijn handen krijgt.

De vraag is alleen of deze technieken nog steeds werken?

Hoe werkt marketing strategie nu?

Natuurlijk kunnen we niet zeggen dat de gebruikelijke manier van adverteren helemaal niet werkt. Potentiële klanten kijken nog altijd TV en zien de posters op straat. Maar tussen reclames door bekijken mensen hun social network feeds en kijken ze naar hun telefoon wanneer ze over straat lopen.

Als consumenten continu met hun telefoon bezig zijn, waarom probeer je niet via deze manier jouw boodschap over te krijgen?

We hebben het hier niet over het verspreiden van grote hoeveelheid berichten of reclame in apps. Nee, we hebben het hier juist over manieren om jouw klanten iets aan te bieden, zodat ze op jouw merk overstappen.

In dit artikel zullen we verder ingaan hoe merken gebruik kunnen maken van mobiele telefoons. Op welke manier kunnen ze dit medium gebruiken om: merkloyaliteit, merk bewustzijn en meer te verkopen.

Vijf manieren hoe merken mobiel kunnen gaan

Er zijn 5 verschillende manieren waarmee je een merk kunt promoten door middel van het mobiele platform en op deze manier waarde kunt creëren voor de klant.

1. Mobiele apps die dagelijkse problemen oplossen

SXSW

SXSW ( South by Southwest) Conference en Festivals hebben een app gelanceerd waardoor gebruikers andere mensen kunnen ontwijken. Iedereen die een smartphone heeft kan een rustig plekje vinden om uit te rusten. Het idee is afkomstig van GSD&M digital agency. Avoid Humans, was origineel ontwikkeld voor SXSW, maar het idee was zo succesvol (23.000 gebruikers in minder dan een week na de lancering) dat GSD&M de app heeft gelanceerd voor het grotere publiek.

BMW

BMW heeft een app voor hun klanten, waarmee ze hun auto op afstand kunnen automatisch bepaalde opdrachten kunnen doorgeven. Denk hierbij aan het ontgrendelen van de auto en het aanpassen van de temperatuur binnen de auto. Daarnaast is het mogelijk door middel van de “Vehicle Finder” jouw auto te vinden op een parkeerplaats. De locatie van de auto wordt weergeven op een kaartje in de app.

Nike

Nike heeft sinds 2006 al verschillende apps beschikbaar. De nieuwste app is Nike + Run Club. Dit is een personal trainer app waarbij Nike+ (Shopping app) al jouw Nike accounts linked en speciale aanbiedingen en professioneel advies kan geven. Bepaalde apps zijn voor speciale groepen. Zo is Nike SB beschikbaar voor skaters, waarbij ze hun techniek kunnen verbeteren.

IKEA

IKEA heeft twee verschillende apps voor haar klanten. Met de IKEA shipping app kunnen gebruikers: producten kopen, aanbiedingen bekijken, de dichtstbijzijnde IKEA winkel vinden en nog veel meer. De IKEA catalog app is een extensie van de actuele catalogus. Deze app maakt gebruikt van augmented reality, waardoor het mogelijk is om te zien hoe producten uit de catalogus er werkelijk uit zouden zien in jouw huis.

2. Loyaliteit apps

Naar aanleiding van een enquête uitgevoerd door Urban Airship’s in Augustus 2016 blijkt dat 82% van smartphone gebruikers zich aanmelden voor een loyaliteitsprogramma op het moment van aanschaf, zolang ze maar geen fysiek formulier hoeven in te vullen. Denk bij loyaliteit apps aan de apps van: Starbucks en AH.

3. Mobiele entertainment apps

Het oplossen van dagelijkse problemen is niet alleen het oplossen van gecompliceerde taken. Denk hierbij ook aan het vermaken van jouw gebruikers door taken uit te kunnen voeren die gerelateerd zijn aan hun hobbies.

L’Oreal

L’Oreal heeft een augmented reality app, waarmee gebruikers een product kunnen testen, voordat ze het kopen. De app maakt gebruik van facial mapping technologie, waarmee een gebruiker zijn gezicht wordt gescand en virtueel een laag make-up kan worden aangebracht. De app registreert 64 verschillende datapunten van een gezicht om de make-up aan te kunnen passen. Door gebruik te maken van 64 verschillende facial datapunten en 100 gezichtsuitdrukkingen is het mogelijk dat de make-up meebeweegt wanneer de uitdrukking van iemands gezicht veranderd.

Coca-Cola

Coca-Cola heeft verschillende apps voor smartphone gebruikers. De Coca-Cola Freestyle app is een extensie van de Freestyle Machine campagne. Met deze app is het mogelijk om jouw zelfgemaakt Coca-Cola mix te vinden en de dichtstbijzijnde Freestyle machine te vinden. De Coke Drink app maakt het mogelijk om net als of te doen alsof je een glas cola drinkt. Met de Coca-Cola Ambassador zorgt het bedrijf voor een gemeenschap rond het merk zelf. Deze app bevat informatie over Coca-Cola producten, winkels en de ook de dichtstbijzijnde winkel waar je een coke kunt halen.

Red Bull TV

Red Bull TV heeft applicaties die beschikbaar zijn voor verschillende platformen. Met behulp van Red Bull TV kunnen gebruikers: sportevenementen, festivals, GoPro video’s, films en documentaires bekijken. Red Bull TV voor Android heeft de beste TV beleving categorie in 2017 gewonnen bij de Google Play Awards. Er zijn 17 andere apps door Red bull op Google Play te vinden en zelfs 23 zijn er beschikbaar In de App Store van Apple. Dit zijn games, VR apps, personal trainer, radio, stickers en veel meer.

4. Chatbots

British Airways

British Airways heeft een Emoji Quiz bog gelanceerd voor Facebook Messenger. De bot vraagt de gebruiker een vraag omtrent hun meest ideale vakantie en geeft dan een aantal emojis waaruit de gebruiker kan kiezen. Op basis van deze keuzes bepaald de bot jouw volgende vakantiebestemming. Er is een link beschikbaar, waardoor je meteen door wordt gelinkt naar de website van British Airways met de tickets naar deze bestemming.

Unilever

de R/GA digital agency heeft een chatbot gecreëerd voor Unilever zijn Signal Pepsodent tandpasta die als doel heeft kinderen hun tanden te laten poetsen. Op een vast tijdstip, bepaald door de ouders, ontvangt het kind een bericht dat bestaat uit 21 korte videos. Aan het einden van deze video is er een uitdaging om 2 minuten lang je tanden te poetsen. Wanneer dit is gelukt ontvangt het kind een badge voor het behalen van de uitdaging.

5. Merk bewuste emoji keyboards en stickers

In 2015 zijn er meer dan 250 merk bewuste emoji keyboards ontwikkeld. In 2016 is dit aantal bijna verdubbeld. Emoji keyboards zijn een andere manier om gebruik te maken van iemand zijn telefoon om jouw merk over te laten brengen. Veel experts vinden de sticker packs echter effectiever dan emoji keyboards. Het aantal mensen dat gebruik maakt van messenger zal oplopen tot twee miljard waarbij er 6 miljard stickers dagelijks worden verstuurd. Veel grote namen zoals: Disney, Starbucks en Burger King maken bijvoorbeeld al gebruik van deze sticker packs.

Terug naar overzichtDeel dit verhaal