App laten maken
Vorige artikel

Mobiele app op basis van een website?

Volgende artikel
Have any question?
Contact Rob, he’s our Design Lead. He will be eager to help you.
Neem contact op

Het is verleden tijd dat iedereen een website wil hebben. Tegenwoordig doe je echter niet meer mee als je geen mobiele app hebt als bedrijf. Er zijn vele cliënten die graag hun websites willen willen converteren naar mobiele Android of iPhone app. Als je er aan denkt om ditzelfde pad te belopen gaan we je in dit artikel hier meer over vertellen. We zullenhet process vanuit drie perspectieven bekijken: zakelijk, gebruiker en platform.

Zakelijk – Waar heb je een app voor nodig

Er zijn veel voorbeelden van bedrijven die gestart zijn met een website en vervolgens zijn omgeschakeld naar een mobiele app. Denk hierbij aan: Airbnb, Google Docs, Dropbox etc. Waarom denk je dat deze bedrijven deze omschakeling hebben gemaakt?
Omdat mobiele apparaten de wereld op in hoog tempo aan het overnemen zijn! Deze ideeën horen we al jaren en is begonnen sinds Ericsson begon met het verkopen van telefoons met Symbian OS. De echte reden is echter niet de mobiele apparaten. Het tegendeel is waar en dat zijn juist de gebruikers. SMS, websites, e mail, mobiele apps, customer service en telefoongesprekken zijn allemaal kanalen hoe bedrijven inspelen op de klant. Klanten zien deze functies echter niet als kanalen. De klant geeft alleen om de ervaring die een bedrijf kan bieden. Wanneer de ervaring slecht is en niet vlekkeloos werkt op verschillende platformen, is de kans groot dat de klant naar een concurrent gaat.

Gebruikerservaring

Het ontwikkelen van een multi-kanaals gebruikerservaring is de reden waarom bedrijven starten met een website. Vervolgens ontstaat soms de noodzaak voor mobiele en tablet apps.

Het ligt aan jou hoe je er voor zorgt dat multi-kanaals gebruikerservaring kan worden geïmplementeerd op verschillende platformen. Zo kun je al jouw website features omzetten naar een mobiele app. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om alleen bepaalde gedeeltes beschikbaar te maken in een mobiele app, of juist bepaalde nieuwe zaken toe te voegen in een app.

Het maakt niet uit of de mobiele app een directe vertaling is van een website of niet. Wat belangrijk is, is het creëren van een gebruikerservaring die naadloos aansluit op het platform. Elk platform of kanaal heeft zijn eigen regels die gevolgd moeten worden. Platform specifieke kennis in combinatie met development ervaring en bedrijfskennis zijn de drie ingrediënten die nodig zijn om een naadloze gebruikerservaring te creëren.

Zelfs als je al een responsive website, zoals: WordPress, Joomla, custom-made of een hard-coded HTML 5 website gebruikt, raden we je aan deze websites te vergeten. Een mobiele app is een compleet ander product. De kosten die samen gaan bij het converteren van een website naar een mobiele app kunnen hoger zijn in verhouding met de features die een app kan aanbieden in vergelijking met een website. Het komt er op neer dat het lastig is om in te schatten of gebruikers jouw app daadwerkelijk aantrekkelijk vinden, wanneer je een hele website vertaald naar een mobiele app.

Minimum Viable Product

Het is beter om te starten met een app waarvan een kleiner aantal onderdelen in verwerkt zijn. Geleidelijk aan kunnen er meer gedeeltes worden toegevoegd. Dit is waar het bij een Minimum Viable Product (MVP) om gaat. Zo snel mogelijk een functioneel prototype ontwikkelen met een minimum aantal features. Dit vormt de basis van de app die wordt gelanceerd op de markt. Hiermee kun je geld besparen en beter bepalen wat de volgende onderdelen zullen zijn. Deze nieuwe eigenschappen kun je bepalen aan de feedback die je terugkrijgt van gebruikers.

De belangrijkste eigenschappen van een MVP moeten duidelijk zijn binnen de eerste week van het project. Deze fase wordt ook wel aangeduid als analysefase. In deze fase gaat het erom dat er duidelijkheid is omtrent het project, de gebruikers, belangrijkste eigenschappen en de technologie die nodig is om de mobiele app te ontwikkelen.

Gebruiker – De beste multi-kanaals gebruikerservaring

Nadat we het basis concept en scope van de app hebben bepaald, wordt het project doorgezet naar het design en engineering team. Deze teams werken samen om ervoor te zorgen dat design en technologie goed samenwerken en de app logisch in elkaar zit.

Native apps hebben een bepaalde (vaak betere) look en daarnaast gebruikerservaring. Daarom is het belangrijk dat een app compleet verschillend is in vergelijking met de gebruikerservaring van een website. Hou het simpel, richt je op het platform, zorg voor context, maak een goede eerste indruk en houdt rekening met het merk. Dit zijn een aantal fundamentele design eigenschappen voor een goed functionerende (en dus mooie) app.

De grootste uitdaging voor een eigenaar van een website is, om de knop om te schakelen en dus te denken vanuit het perspectief van een mobiele app. Hier volgt een aantal veel voorkomende aspecten dat een website onderscheid van een mobiele app.

Consistentie bij verschillende schermgroottes

Het is logisch dat een complete website niet past op een scherm van een mobiele telefoon. In het algemeen staan 4 tot 5 features op een website gelijk aan 5 tot 10 mobiele schermen. Dit is een belangrijke reden om de belangrijkste onderdelen toe te passen en de rest te vergeten. Vooral in de beginfase bij het laten maken van een app is dat belangrijk.

Simpele navigatie

Interactie op een website is vaak gecompliceerd. Een gecompliceerde gebruikers ervaring is iets wat je niet wilt natuurlijk bij een mobiele app. Wanneer je een website converteert naar een mobiele app is het belangrijk om elk pagina design te baseren op simpele en heldere navigatie. Hiermee zorg je voor voor simpliciteit bij het gebruik van de app. Een ding is zeker, en dat is dat gebruikers het niet leuk vinden wanneer ze hun tijd verspillen om een bepaalde actie te kunnen uitvoeren.

Voldoening

Bij het gebruik van een mobiele app wil de gebruiker direct een bepaalde vorm van voldoening krijgen. Wanneer iemand een mobiele app gebruikt, wordt deze eerst geopend, vervolgens wordt er een handeling uitgevoerd en de app wordt afgesloten. Er wordt een knop ingedrukt en vervolgens is er een beloning. Deze voldoening is de enige manier om gebruikers aan te trekken om de mobiele app te blijven gebruiken.

Wanneer een mobiele app erg gecompliceerd is, raken gebruikers minder geneigd om deze te blijven gebruiken. Hoe langer het duurt om een scherm te laden, de hoeveelheid kliks die nodig zijn en het aantal in te vullen velden zorgen ervoor dat de gebruiker minder gemotiveerd raakt.

Als voorbeeld gebruiken we een app voor het vinden van autos. Op een website om autos te vinden staan talloze filters. Als al deze filters beschikbaar zijn in de mobiele app zal het lang duren om alle filters in te vullen. Daarentegen is het noodzakelijk voor een mobiele app om de belangrijkste filters toe te passen. Denk hierbij aan: merk, stijl en prijs. Met deze drie simpele filters zorg je voor de beste gebruikerservaring om iemand te motiveren om je app ook daadwerkelijk te gebruiken.

mobile website naar app user experience

Platform – Hoe converteer je een website naar mobiele app?

Aangezien mobiele platformen en web weinig met elkaar gemeen hebben moet je jezelf niet de vraag stellen: “Hoe converteer ik web naar mobiel”. Eerder moet je jezelf afvragen hoe je een mobiele app kunt ontwikkelen met de beste gebruikerservaring.

In tegenstelling tot (mobiele) websites, hebben apps vele voordelen die jouw bedrijf kunnen helpen met de volgende stap. Een van de grootste voordelen van mobiele apps is de mogelijkheid om te verbinden met beschikbare services en diepere integratie met hardware componenten van een toestel. De mogelijkheid bestaat om toegang te krijgen tot: adresboeken, fotos, camera’s en microfoon. Daarnaast kan je ook nog eens gebruik maken van een kompas, gyroscoop GPS, positionering en bijvoorbeeld de oriëntatie van het toestel.

Een mobiel toestel, in tegenstelling tot het web, is onderdeel van de gebruiker zijn levensstijl en is ontworpen voor frequent gebruik. Dat is de reden waarom data caching en offline functies erg belangrijk zijn. Hou er rekening mee dat offline gebruike echter niet altijd mogelijk is. Niet altijd is er de mogelijkheid om alle informatie op het toestel op te slaan en gebruik te maken van het geheugen van het toestel.

Database en server

Communicatie tussen een database en een server is verschillend voor mobiel en web. De architectuur van een mobiele app kan bestaan uit twee of drie lagen. Bij twee lagen connect de mobiele app (eerste laag) rechtstreeks met de database (tweede laag). In het geval van drie lagen, is de tweede laag een server die de connectie met de database van een app verwerkt.

Als je al een eigen server hebt, is het mogelijk om de data van jouw website rechtstreeks te verbinden met je app. Houd er wel rekening mee dat de server geoptimaliseerd moet zijn voor mobiele apparaten. In sommige gevallen moet zelfs de backend van begin af aan opnieuw worden ontwikkeld, als bepaalde onderdelen missen of verouderd zijn. Een mobiele app gebruikt meestal een server laag op basis van JSON API’s. De meeste websites gebruiken een HTML formaat. Bepaalde functionaliteiten, zoals bijvoorbeeld betalingen vereisen een third party service die transacties verwerken met behulp van een server. Op het web, wordt de betalingsfunctionaliteit anders geïmplementeerd.

Mobiele platformen bieden ook mogelijkheden aan voor gebruikers interactie die websites vaak niet kunnen bieden. Denk hierbij aan: push notificaties, game functies en locatie-gebaseerde acties. Mobiel biedt vele mogelijkheden voor innovatie, vooral doordat de technologie nog volop in ontwikkeling is. Kansen genoeg dus om de klant te bedienen met de juiste strategie.

Terug naar overzichtDeel dit verhaal