User Stories: wat zijn het en waarom zijn ze belangrijk?
In dit artikel leggen we je meer uit over User Stories en vertellen we waarom deze zo belangrijk zijn. Verder vertellen we je hoe je deze het beste kunt schrijven (met template en stappenplan).
Het toepassen van User Stories maakt de kans op succesvolle app ontwikkeling groter. Waarom?
Ze kunnen je helpen bij het bereiken van een overeenstemming binnen het ontwikkelteam.
Ze helpen bij het verduidelijken van je app idee.
Ze vervagen barrières tussen zakelijke en technische afdelingen, om miscommunicatie te voorkomen.
Ze zorgen voor beter inzicht in het proces van het gebruik van de app.
Maar hoe kun je van al deze voordelen kunnen profiteren? In dit artikel gaan we deze vraag voor je beantwoorden.
In dit artikel behandelen we de volgende onderwerpen:
Wat zijn User Stories? (Met template)
6 voordelen van User Stories (volgens Mike Cohn)
Hoe schrijf je een goede user Story?
Stappenplan
Wat zijn 5 kenmerken van een goede User Story?
Voorbeeld (goede & slechte) User Story
Wat zijn user stories?
Een User Story is een (korte en makkelijke) beschrijving van de functionaliteiten en toepassingen van de app, geschreven vanuit het perspectief van de gebruiker.
Ze zijn gericht op iedereen die betrokken is bij het ontwikkelproces van de app. Het is een manier om de vereisten van de gebruiker vast te leggen, zodat het ontwikkelteam zich kan blijven focussen op de behoeften van deze gebruiker.
Hoe ziet een (goede) User Story eruit?
De User Stories kunnen worden verdeeld over 3 elementen:
Wie is de gebruiker? (als…)
Wat wil de gebruiker doen? (wil ik…)
Waarom/waarvoor/van waar wil de gebruiker dit doen? (zodat…)
Daarnaast zijn er 3 elementen die je kunt toevoegen om meer context te geven:
Context(gezien dat…)
Actie(als…)
Doel(dan…)
Voorbeeld user story
‘’Als klant van een e-commerce platform, wil ik een winkelwagentje kunnen vullen met producten, zodat ik meerdere items kan kopen in één transactie’’.
6 voordelen van User Stories
Mike Cohn beschrijft in zijn boek ‘User Stories Applied’ 6 voordelen van User Stories. Deze geven een goed beeld het belang van User Stories tijdens het ontwikkelen van jouw app.
Efficiëntie van communicatie: User Stories zorgen ervoor dat er geen uitgebreide documentatie nodig is tussen de klant en het ontwikkelingsteam. Het moedigt de klant aan om de communicatie kort, duidelijk en to-the point te houden.
Begrijpelijk: User Stories zijn begrijpelijk voor iedereen. Of het nu gaat over de klant, zakelijke- of technische afdelingen. Ze maken het mogelijk om duidelijk te maken wat de klant wil, zonder technische details te beschrijven. Het is hierdoor voor iedereen duidelijk wat er moet worden ontwikkeld.
Eenvoudigheid: User Stories zorgen ervoor dat de planning, risicovoorspelling en prioriteitsstelling eenvoudiger wordt.
Iteratief: User Stories bevorderen iteratieve ontwikkeling. Het ontwikkelteam kan namelijk beginnen met een aantal User Stories, en kan deze gedurende het proces uitbreiden en aanpassen. Hierdoor kan het team makkelijker veranderingen of nieuwe ideeën implementeren.
Betrokkenheid: User Stories bevorderen een hogere betrokkenheid van de klant en/of eindgebruikers bij het ontwerpproces. Dit komt doordat de User Stories voor iedereen te begrijpen zijn.
Kennis: User Stories zorgen voor meer kennis. Het hele team heeft genoeg inzicht in de vereistenen behoeften van de gebruikers, waardoor de app optimaal kan worden ontwikkeld.
Hoe schrijf je een goede user story?
Hieronder geven we je:
Een stappenplan
5 kenmerken van een goede User Story
Voorbeelden van een goede en slechte User Story
Met deze inzichten kun jij de beste User Stories schrijven voor het beste app ontwerp.
Stappenplan User Story schrijven
Identificeer de gebruikers(wie): Beschrijf zo goed mogelijk voor welke (type) gebruikers je een User Story wilt schrijven. Kijk hiervoor naar hun behoeften, doelen en uitdagingen. Een waardevolle toevoeging hiervoor is het opstellen van een of meerdere persona’s.
Formuleer de actie(wat): Schrijf een concrete beschrijving van wat de gebruiker wil doen en wat hij wil bereiken.
Voeg context toe(waarom, waarvoor/van waar): beschrijf waarom de gebruiker deze actie wil uitvoeren en in welke situatie hij dit wil doen.
Prioriteer: Bekijk iedere User Story en vergelijk welke User Stories belangrijker zijn dan anderen. Zo kan het ontwikkelteam prioriteiten stellen tijdens het ontwerpproces.
Maak het meetbaar: Stel een ‘definition of done’ op. Dit betekent dat je (voor het ontwikkelteam) beschrijft wanneer de taak is afgerond. Wanneer heb je bereikt wat je wil bereiken.
Houd het kort en simpel: Maak de User Stories niet te uitgebreid. Maak ze kort en bondig en houd in je achterhoofd dat ze voor iedereen te begrijpen moeten zijn.
5 kenmerken van een goede User Story
Een goede User Story kan (volgens verschillende experts, zoals Mike Cohn of Martin Fowler) beschreven worden op basis van 5 belangrijke onderdelen. Deze kun je gebruiken als een checklist om na te gaan of je je User Story goed hebt opgesteld.
Begrijpelijk: Een User Story moet voor alle betrokken partijen begrijpelijk zijn. Ze moeten que beschrijving alleen de basisspecificaties van de app bevatten: wanneer meer informatie nodig is, moet het team dit bespreken de klant.
Waardevol: Een User Story moet bijdragen aan het doel wat de gebruiker wil bereiken met de app. Daarnaast maken ze plannen en het stellen van prioriteiten makkelijker.
Inschatbaar: Het inschatten van app ontwikkeling is lastig. User Stories kunnen hierbij helpen. Een goede User Story zorgt ervoor dat het inschatten van tijd, moeite en middelen (om de User Story te realiseren), makkelijker wordt.
Klein: De User Story moet beknopt genoeg geschreven zijn én het project wat voortvloeit uit een User Story moet klein genoeg zijn (om uit te voeren in één sprint).
Testen: Een User Story moet acceptatiecriteria bevatten, die beschrijven wanneer de functionaliteit aan de eisen voldoet. Hierdoor kun je na afronding van de taak testen of het uitwerken van de User Story ‘gelukt’ is.
Om bovenstaande te bereiken is een goede samenwerking tussen de leden van het team zeer belangrijk. Hierbij verbeteren ze samen (gedurende het proces) de User Stories, voor een betere ontwikkeling van de app.
Dankzij deze aanpak zal de scope van elk project voor iedereen duidelijk zijn. Dit heeft een grote invloed op het verloop van het project.
Voorbeeld (goede en slechte) User Story
Laten we eens kijken naar een voorbeeld van een goede en slechte User story. We nemen hier het voorbeeld van een User story voor de app Instagram. Probeer te raden welke van de twee de beste optie is:
Optie 1: ‘’Persoonlijke gegevens van de gebruiker kunnen door de gebruiker worden aangepast’’
Optie 2: ‘’als gebruiker wil ik mijn profiel aan kunnen passen zodat ik mijn persoonlijke data kan updaten’’
In eerste instantie lijkt optie 1 goed genoeg te zijn, maar: weten we waarom, waar en waarvoor het aanpassen van gegevens mogelijk moet zijn? Soms kan het voor de schrijver van de tekst duidelijk zijn wat er wordt bedoeld, terwijl dit niet geldt voor de maker van de app.
In dit geval is optie 2 beter: ’’als gebruiker wil ik mijn profiel aan kunnen passen zodat ik mijn persoonlijke data kan updaten’’. We weten nu wie (de gebruiker), wat (profiel bewerken) en waarom (om zijn persoonlijke gegevens bij te werken).
Conclusie
User Stories zijn zeer waardevol in allerlei soorten projecten, inclusief het ontwikkelingsproces van apps. In dien je de User Stories op de juiste manier gebruikt, kunnen ze hulp bieden voor zowel het ontwikkelteam als voor de klant.
Wanneer je User Stories opstelt is het belangrijk om de kenmerken van een goede User Story te bekijken (volgens Mike Cohn), en alle essentiële onderdelen te implementeren (wie, wat waarom).
Meer weten?
Ben je geïnteresseerd in dit onderwerp? Dan raden we je aan om ‘User Stories Applied’ van Mike Cohn te lezen. Dit boek staat vol met informatie en voorbeelden van User Stories.
Ben je van plan zelf een app te maken of User Stories te ontwikkelen? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder!
Ben je bezig met onderzoek naar/voor apps en zijn User Stories slechts een klein onderdeel van wat je wilt weten? Lees dan hoofdstuk 2 (onderzoek) van onze handleiding voor app ontwikkeling.
Nog steeds niet helemaal duidelijk?
Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.