Wat betekent responsive feedback?

Responsive feedback is een vorm waarin gebruikers feedback ontvangen, welke laat zien dat de app reageert op de actie die de gebruiker uitvoert.

Het is een onderdeel van de User Experience (UX). De feedback kan plaats vinden in de vorm van een micro-interactie, maar kan ook groter en opvallender zijn.

Responsive feedback kan plaatsvinden in verschillende vormen, namelijk:

  • Visueel (zien)
  • Auditief (horen)
  • Tactiel (voelen)

Een voorbeeld van responsive feedback is het geluidseffect wat je ontvangt wanneer je whatsappje aankomt. Of een waarschuwing wanneer je iets verkeerd invoert.

Het is een belangrijk onderdeel van de User Experience, omdat het de gebruikers het gevoel geeft dat ze controle hebben over de app en dat deze goed werkt. Ook helpt het bij verminderen van frustratie, wanneer het lijkt alsof de app niet reageert. Zo hoef je dus niet 10 keer achter elkaar op hetzelfde knopje te klikken waardoor hij vastloopt.

Het is belangrijk dat de feedback intuïtief, relevant, duidelijk is voor de gebruiker. Wanneer je van plan bent om feedback te ontwerpen: neem dan een kijkje bij onze blog ‘micro-interacties: het geheim voor een geweldig app ontwerp’. Hier geven we onder andere een stappenplan voor een optimale integratie van micro interacties, waaronder responsive feedback.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.