Wat zijn micro interacties?
Micro interacties zijn kleine interacties die een gebruiker heeft met een product, met betrekking tot een specifieke (kleine) taak die de gebruiker wil uitvoeren.
Het begrip is als eerst omschreven in het boek ‘Microinteractions’ door Dan Safffer.
Het nut van micro interacties: ze helpen gebruikers bij het navigeren door complexe systemen en bij het begrijpen wat er gebeurt. Micro interacties geven feedback aan de gebruiker en zorgen dat fouten worden vermeden. Dit bevredigt de natuurlijke behoefte van erkenning aan gebruikers.
Micro interacties bestaan (volgens Dan Saffer) uit vier onderdelen:
- Trigger: Deze initiëren de micro interactie. Zowel het systeem als de gebruiker kunnen deze triggers activeren (system-initiated triggers en user-initiated triggers). – ‘hey jij daar, zocht je deze knop niet?’
- Regels: Deze leggen vast hoe de micro interactie werkt en hoe de taak van de gebruiker kan worden voltooid. – ‘nee, deze knop werkt niet met klikken, deze moet je swipen’
- Feedback: De informatie die aan de gebruiker wordt gegeven, tijdens en ná de micro interactie (visuel, auditief of tactiel). Het stelt de gebruiker op de hoogte van wat er gebeurt. – ‘ja, we zijn er mee bezig, niet nog 10 keer gaan klikken dus’
- Loops & modes: Loops zijn een lange termijn herhaling van bovenstaande onderdelen, die gebruikers begeleiden bij het bereiken van hun doel. Ze zorgen ervoor dat gebruikers niet vastlopen of ontmoedigd raken door fouten. – ‘weet je het zeker? Ik zou nog ff terugkijken of je alles goed hebt ingevuld’
Voorbeelden van micro interacties
- Toevoegen aan winkelwagen: wanneer je op de knop ‘toevoegen aan winkelwagen’ klikt, verschijnt bijvoorbeeld een kleine animatie waarbij het product in de winkelwagen vliegt én verschijnt het cijfer ‘1’ bij de winkelwagen. Hierdoor weet je dat je product succesvol is toegevoegd (handig ook als je op de ‘terug-knop’ klikt en je weet dat het product niet weer uit je winkelwagen is verdwenen).
- Like-knop: wanneer je je zoveelste bericht liket op social media, kan bijvoorbeeld de kleur veranderen zodat je weet dat je like is gelukt.
- Laad-icoon: wanneer je iets wil openen of iets wilt uitvoeren op een app, wordt bijvoorbeeld een laad-icoon getoond. Hierdoor weet je dat je rustig even kan wachten en niet ongeduldig hoeft te gaan klikken.
Meer weten?
Wil je meer weten over hoe micro interacties werken? Of ben je benieuwd hoe jij ze het beste kunt toepassen binnen jouw app? Lees dan onze uitgebreide blog (met stappenplan):