App laten maken
Vorige artikel

Meer app downloads en hogere retentie door deep links

Volgende artikel
Have any question?
Contact Rob, he’s our Design Lead. He will be eager to help you.
Neem contact op

Een deep link is een hyperlink die een gebruiker direct naar een specifieke pagina of sectie op een website of mobiele app brengt. Dit is al jaren de standaard voor websites, maar is pas sinds kort mogelijk voor mobile. Deep linken wordt steeds meer noodzakelijk voor hogere installatie cijfers, mond tot mond reclame en verbeterde gebruikers retentie.

Het verschil kan zijn “Laat ik de app nu maar downloaden” of “Ik download de app later wel”.

Een deep link die richt naar een app, speciale aanbieding of bepaalde content zorgt voor snelheid en persoonlijkere interactie. Dit helpt vooral bij mobile waar minder tijd beschikbaar is om iemand over te halen. Maar waar moet je starten?

Meest voorkomende apps met deep links

Note: Houd er rekening mee dat een aantal genoemde voorbeelden op dit moment nog geen app deep links toepassen.

Social apps

Wanneer een bestaande gebruiker iemand uitnodigt om een nieuwe app te gebruiken is het wel zo schappelijk om de nieuwe gebruiker zo min mogelijk te laten doen, nadat deze het verzoek heeft geaccepteerd. Anders lijkt het net alsof je iemand uitnodigt voor een feestje en hem vervolgens mee laat helpen met de voorbereidingen.

Zelfs met mond tot mond uitnodigingen (links) is het lastig om iemand over te halen gebruik te laten maken van jouw app. Ze moeten waarschijnlijk een afweging maken tussen de bestaande apps op hun telefoon. Het proces moet zo simpel mogelijk blijven.

Venmo

Met Venmo kan een gebruiker iemand anders betalen uit zijn contactenlijst via een SMS, door middel van app deep links. Wanneer iemand een betaling doet aan een persoon die de app nog niet heeft wordt deze geacht de app te downloaden. Als dit is gedaan wordt het geld direct ontvangen.

Zonder de app zou iemand moeten uitvinden hoe een nieuwe transactie uitgevoerd kan worden en dan zal de moeite van de initiële gebruiker verloren gaan.

WhatsApp

Als WhatsApp gebruik zou maken van app deep links zou de gebruiker direct naar het specifieke gesprek worden gestuurd.

Als WhatsApp dit zou toepassen hoeft de nieuwe gebruiker niet op zoek te gaan naar bestaande gebruikers of zich een nieuwe interface (UX) eigen te maken. Daarentegen zou de nieuwe gebruiker direct belanden in het gesprek waarvoor hij is uitgenodigd.

Nutige Apps

Iedereen heeft apps op hun telefoon waarvan we dachten dat het ons leven makkelijker zou maken. Met Uber hoef je nooit meer een taxi te nemen of met Thuisbezorgd hoef je nooit meer te zoeken naar een afhaalrestaurant.

Het is zelden dat we zo een nieuwe app downloaden en als dat gebeurd komen we vaak niet voorbij de inschrijf pagina. Nuttige apps zouden simpel moeten zijn vanaf het begin en dat kun je bereiken door app deep links.

Uber

Uber zou gebruik kunnen maken van app deep links met hun service waarbij je de betaling van een rit kunt delen met iemand anders. Het zou beter zijn als iemand een rit kan delen met iemand die de app nog niet heeft gedownload.

Door middel van een deep link zou een gebruiker iemand kunnen uitnodigen om de app te downloaden en daardoor de rit te kunnen delen. Deze nieuwe gebruiker moet dan de app downloaden, een profiel creëren en de kosten kunnen direct worden gedeeld.

Hotel Tonight

Wanneer een gebruiker op zoek is naar hotels in Los Angeles en klikt op een deep link advertentie van Hotel Tonight wordt de bezoeker gevraagd de app te downloaden. Als de app gedownload is, ziet de nieuwe gebruiker vervolgens het hotelaanbod van de stad waarnaar gezocht wordt. Dit zorgt voor betere resultaten, dan wanneer naar de homepagina wordt geleid.

Met deep link advertenties zou Hotel Tonight 18% meer reserveringen gerealiseerd hebben en dit allemaal door een stap weg te halen voor de gebruiker.

Winkel apps

In de wereld van online winkelen is cross-app promotie een van de beste manieren om jouw app bekend te maken. Tot dat mobiel betalen makkelijker wordt zal de gebruikerservaring verbeteren als apps meer kunnen doen voor de gebruiker.

Yummly

Met behulp van deze app hoeven gebruikers niet langer naar de supermarkt. Yummly, de bekende recepten website maakt gebruik van Instacart. Door middel van Instacart kunnen gebruikers maaltijden plannen en betalen zonder hun telefoon te verlaten.

Terwijl de gebruiker kijkt naar recepten, verzamelt Yummly alle ingrediënten die nodig zijn. Met app deep links kan de gebruiker via een klik de ingrediënten van de recepten toe laten voegen aan hun Instacart order.

Nieuwe gebruikers die de Instacart app nog niet hebben, wordt getoond hoe deze geïnstalleerd kan worden. Als dit eenmaal gedaan is zullen de bewaarde producten direct worden toegevoegd aan hun order.

Met deze functie heeft Yummly een verhoging van 35% gezien bij wekelijkse gebruikers retentie.

Close5

Close5 is Ebay’s versie van Craigslist. Gebruikers kunnen spullen kopen en verkopen aan mensen die gebruik maken van de app.

Om Close5 te promoten maakt Ebay gebruik van een smart banner met een duidelijke oproep tot actie: “Install the Close5 app”. Iedereen die de website via hun mobiel bezoekt zal deze banner zien.

Als iemand de smart banner aanklikt moeten zij de app downloaden en worden vervolgens direct naar de pagina geloodst van het product dat zij aan het bekijken waren.

Doormiddel van app deep links heeft Close5 een toename van 7,8% gezien in het aantal links dat gedeeld wordt.

Content

Er is geen tekort aan content in ons dagelijkse digitale leven. We worden constant gebombardeerd met alles dat viral is en het is lastig om de rommel er tussenuit te vissen.

Als je een content gebaseerde app hebt en een manier aanbiedt waarop gebruikers content direct met hun vrienden kunnen delen zal dat een groot pluspunt zijn. Op deze manier zal je meer downloads behalen doordat gebruikers direct zullen ervaren dat jouw app geen onderdeel is van de rommel die aanwezig is.

Dojo

Dojo is een entertainment gids voor Londen en Parijs. Als een gebruiker een evenement wil delen met een vriend, kunnen ze simpelweg de link delen.

Wanneer een vriend de link aanklikt wordt deze niet direct naar de app verwezen, zoals in voorgaande voorbeelden. Bij Dojo wordt gebruik gemaakt van de deepview optie.

Door middel van deepviews wordt een gebruiker verwezen naar een pagina met meer informatie over het evenement en een oproep tot actie om de app te downloaden voor meer informatie.

Deze onboarding stap lijkt tegenstrijdig, maar op deze manier geef je de gebruiker meer vertrouwen in jouw app. Dit kan ertoe leiden dat jouw app 2 tot 6 keer vaker wordt gedownload.

Flipboard

Flipboard is een content app die zijn gebruikers de mogelijkheid geeft om nieuws te lezen van verschillende bronnen en dat allemaal op een plek. Daarnaast is er een mogelijkheid om jouw eigen stukken te laten tonen in digitale magazines.

Als flipboard gebruik zou maken van app deep links dan zouden gebruikers een link kunnen delen van hun eigen collectie. Vervolgens als iemand die de app nog niet heeft op deze link klikt kunnen zij de app downloaden en vervolgens direct belanden op de content die gedeeld is.

In deze situaties is het waarschijnlijk dat deep links er voor zorgen dat gebruikers 2 keer sneller terug zullen komen als actieve gebruikers, nadat ze de voordelen van de app hebben gezien na de download.

App deep links helpen direct

Volgens Go Globe vindt 85% van de mensen het fijner om met een app te werken dan met mobiele websites. Het is dus cruciaal dat deze mensen jouw app op een makkelijke manier kunnen gebruiken.

Jouw app voorzien van app deep links is een goede manier om er voor te zorgen dat de eerste ervaring met jouw app een goede is. Vaak wordt dit versterkt door een vriend die iets deelt. Hoe makkelijker de gebruikerservaring is voor de gebruiker hoe minder moeite het kost om een extra app te downloaden op hun mobiele telefoon.

Terug naar overzichtDeel dit verhaal