Je hebt misschien wel eens gehoord van de termen ‘customer journey’, ‘user journey’ en ‘user flow‘. Hoewel ze soms door elkaar worden gebruikt, hebben ze elk hun eigen betekenis en toepassing. Laten we deze concepten uitpluizen en het verschil duidelijk maken.
Nog iets te veel vaagheid? Hieronder een diepere duik:
De customer journey beschrijft de algehele klantervaring met een merk, product of dienst.
Een customer journey is het hele proces dat een klant doorloopt vanaf het eerste moment van interesse tot en met de aankoop en daarna. Het omvat alle stappen die de klant doorloopt en interacties die een klant heeft. Een customer journey bestaat over het algemeen uit de volgende 5 fases:
Een user journey beschrijft hoe je een product gebruikt nadat je het hebt gekocht, inclusief de gebruikerservaring die hieruit voortvloeit.
Een user journey focust zich op de manier waarop je een specifiek product ervaart en hoe je deze gebruikt. De touchpoints en acties zijn minder gedefinieerd dan bij een customer journey en hangen af van het type product en hoe je het gebruikt.
Een user flow is het pad dat een user aflegt binnen een app, om een specifieke taak te voltooien.
Een user flow beschrijft de stappen die een gebruiker moet nemen binnen de interface, om een bepaald doel te bereiken. Het omvat alle schermen, knoppen, en acties die nodig zijn om van het beginpunt naar het eindpunt te komen. De touchpoints en acties in een user flow zijn specifiek en gedetailleerd, gericht op het optimaliseren van de gebruikerservaring binnen een bepaalde channel (zoals een app).
Nog steeds niet duidelijk? Hier een voorbeeld, waarin (bijna) iedereen zich kan herkennen.
Stel je voor: je bent je oude telefoon beu en bent toe aan een nieuwe. Vanaf dit moment (mits je actie onderneemt natuurlijk) doorloop je alle stappen van bovenstaande processen.
Je bent op zoek naar een nieuwe telefoon. Je begint met rondkijken op internet, leest reviews, vraagt advies aan vrienden, en uiteindelijk koop je je droomtelefoon (en misschien beveel je deze vervolgens zelfs aan bij je vrienden). Dit hele proces noemen we de customer journey.
Nu je je nieuwe telefoon hebt, ga je hem natuurlijk gebruiken. De manier waarop je (op lange termijn) interacteert met je telefoon is jouw user journey. De manier waarop je apps downloadt, updates doet, berichten verstuurt en foto’s maakt, dat is jouw user journey. Het draait allemaal om de interactie die jij hebt met het product nadat je het hebt gekocht.
Je hebt wat apps gedownload en gebruikt deze regelmatig, zoals beschreven in je user journey. Je gaat met wat vrienden op vakantie en besluit wat foto’s te posten op instagram. Je doorloopt nu een user flow in een bepaalde app; het pad dat je doorloopt om je doel (foto’s posten) te bereiken.
Hoewel de customer journey, user journey en user flow allemaal betrekking hebben op de interactie met een product, focussen ze op verschillende aspecten van deze interactie. De customer journey omvat het gehele traject van de klant, vanaf het eerste moment van interesse tot en met de aankoop en daarna. De user journey richt zich op de ervaring en het gebruik van het product na de aankoop. De user flow daarentegen is een gedetailleerde weergave van de stappen die een gebruiker moet nemen binnen een digitaal kanaal om een specifieke taak te voltooien. Door deze concepten te begrijpen en toe te passen, kun je de klant- én gebruikerservaring optimaliseren, wat leidt tot hogere klanttevredenheid en loyaliteit.
Sta jij op het punt om je app duidelijk te definiëren en heb je zin om daarover met een eerlijke en kritische gesprekspartner in gesprek te gaan? We kijken naar de bredere visie en doelstellingen van jouw bedrijf en geven daarbij strategisch advies. Neem dus vooral vrijblijvend contact met ons op!
Vond je het een interessant artikel en hebben we je nieuwsgierigheid getriggerd? Of heb je behoefte aan wat meer handvaten bij het ontwikkelen van jouw app? Bekijk dan vooral:
Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.