AR & VR ontwerp tips

AR & VR: Beginnen met het ontwerp

Het is een interessante tijd voor technologie. Artificial intelligence en hoe machines leren veranderen de interactie tussen personen, hoe bedrijven te werk gaan en hoe wij de wereld om ons heen begrijpen.

Bots die kunnen praten en assistenten die door jouw stem kunnen worden aangestuurd beginnen onderdeel te worden van ons dagelijks leven. Zoekmachines gestuurd door computers hebben direct impact hoe wij informatie vinden over verschillende onderwerpen. Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) beginnen in een rap tempo te verschijnen op de werkvloer.

Het lijkt haast wel alsof er elke dag nieuwe technologie wordt ontwikkeld die ons leven voorgoed zal veranderen. Als je als doel hebt om hedendaagse ervaringen te verbeteren dan zijn deze ontwikkelingen omtrent technologie uitdagend maar juist ook interessant.

Met deze nieuwe ontwikkelingen ontstaan natuurlijk nieuwe gecompliceerde uitdagingen. Voor elke nieuwe technologie moeten nieuwe vaardigheden worden geleerd en ontstaan er nieuwe parameters. Nu AR en VR zich meer gaan richten op dagelijks gebruik in plaats van games is het noodzakelijk om deze nieuwe vaardigheden zo snel mogelijk te leren. Op deze manier kun je op de hoogte blijven van de nieuwste technologie

Aanpassen aan nieuwe technologie is iets waar de meeste mensen continue mee bezig zijn. Of ze het nu weten of niet. Als ontwerper is het belangrijk om snel op de hoogte te zijn van nieuwe technologieën, zodat je waardevolle ervaringen kan aanbieden aan de gebruiker.

Of je nu gevraagd wordt om na te denken over AR en VR of een prototype moet opstellen, is het belangrijk om een idee te hebben van de technologie zelf. Daarnaast is het goed om over bepaalde basiskennis te beschikken om goede ervaringen te kunnen ontwerpen.

Leer wat AR en VR is

Het klinkt logisch, maar niks is beter dan zelf in aanraking komen met de benodigde technologie om jouw te helpen met het ontwerpproces.

Dit proces bestaat uit twee stappen. Als eerste is het belangrijk om in aanraking te komen met AR en VR als een gebruiker zelf. Maak zo snel mogelijk kennis met nieuwe technologieën en de bijbehorende toestellen. Het liefst al voordat je moet beginnen aan een bepaald project. Op deze manier krijg je een idee wat een gebruiker de eerste keer zal ervaren wanneer deze in interactie komt met nieuwe platformen.

Sta open voor deze nieuwe ervaring. Hoe voelt het om een headset te dragen? Ben je comfortabel genoeg met de controls en is het makkelijk uit te vinden hoe je deze moet gebruiken? Hoe is de ervaring en hoe zou het makkelijker, met minder stress en plezieriger kunnen zijn? Maak een notitie van de goede, slechte en verwarrende punten. Op het moment dat jij gevraagd wordt om een ontwerp te maken voor AR en VR ben je alvast op de hoogte van de gevaren en welke onderdelen goed zouden kunnen werken.

User onboarding is een cruciaal onderdeel wanneer je AR en VR ervaringen ontwerpt. Aangezien het een nieuwe technologie is, zijn er nog geen normen en waarden vastgesteld. Mensen hebben dus meer instructies nodig dan voor platformen en ervaringen die ze gewend zijn.

Het grootste gedeelte van de gebruikers heeft weinig ervaring met VR. Een onboarding sessie aan het begin van de ervaring is daarom erg belangrijk. Op deze manier kan je de gebruikers de meest belangrijke informatie leren en trainen hoe ze kunnen navigeren door de content.

Door te letten op jouw eigen reacties en assumpties kun je een framework bouwen dat je zal toelaten om betere ervaringen te kunnen ontwikkelen voor jouw gebruikers als die tijd komt.

Bekijk het hele plaatje

De tweede stap is om rond te spelen als ontwerper en als ontwikkelaar. Leer welke apparatuur op dit moment beschikbaar is. Zelfs als je niet van plan bent om deze hard coding skills te leren is het verstandig om een indruk te krijgen hoe deze programma’s werken.

Voor welk toestel of platform je kiest is het belangrijk om zoveel mogelijk hierover te leren. Ontwerp en ontwikkeling werken altijd beter als deze goed samen kunnen werken. Probeer dus niet alleen te begrijpen hoe deze nieuwe technologie jouw ontwerp beïnvloed, maar ook de ontwikkeling van het project zelf.

Vergeet niet dat de parameters voor deze ervaringen zullen verschillen per toestel. Je moet bedenken wat je gaat ontwerpen, voordat je begint met het echte ontwerp. Dit beïnvloedt namelijk welke interacties nodig zullen zijn in jouw systeem.

Elk systeem zal verschillende eisen hebben. Probeer het dus te richten op de specifieke hardware die nodig is voor jouw eigen ontwerp. Dit zal het makkelijker maken voor jouw en je ontwikkelingsteam, waarmee je samen werkt.

Aan beide kanten zal er nieuwe kennis moeten worden opgedaan. Tevens zullen er meerdere valkuilen, omwegen en problemen ontstaan tijdens deze tocht. Om empathie van het ontwikkelingsteam te krijgen is het belangrijk dat je een goed idee hebt hoe het hele project bij elkaar komt.

Houd overal rekening mee

De beste designers houden rekening met externe en omgevingsfactoren. Denk bijvoorbeeld aan wat voor impact zonlicht kan hebben op het interface van het toestel. Dit wordt zelfs belangrijker wanneer we een ervaring ontwerpen dat direct beïnvloed wordt door de omgeving zoals bij AR. Of bepaalde omgevingselementen die moeten worden geblokkeerd zoals bij VR.

Het gaat niet alleen om rekening te houden met obstakel identificatie of alert notificaties. Probeer in te beelden dat een lichtgewicht horloge makkelijk te dragen is, maar een grote en zware headset niet. Hoe beïnvloedt een headset iemand die werkt op de werkvloer in tegenstelling met iemand die op kantoor zit? De roadmap voor zulke producten bestaat nauwelijks. De hoeveelheid details waarover moet worden nagedacht is dus stukken meer. Wat voor ervaring is het meest zinvol voor een bepaalde rol, behoefte of omgeving?

Het volgende klinkt logisch, maar is toch een puntje om bij stil te staan. Bekijk de ervaring in het juiste format. Je kunt namelijk niet verwachten dat jouw VR project hetzelfde lijkt als jouw website en het alleen te bekijken is via het web en voor de “wow” ervaring zorgt. Het komt te vaak voor dat mensen X proberen te begrijpen dat ontworpen is voor Y.

Net als elk ontwerpproces moet je het project bekijken op het toestel waarvoor het gemaakt is. Een web app ontwikkeld voor een desktop test je ook niet op een mobiel. Een VR ervaring komt dus ook niet over zonder gebruik te maken van een headset.

Test dus de volledige ervaring met het juiste toestel. Hiermee zorg je ervoor dat je een volledige ervaring ontwikkelt voor jouw gebruikers.

Wees creatief

Met AR en VR bevinden we ons voor een groot gedeelte op nieuw terrein. Wanneer het op gameplay aan komt zijn er bepaalde verwachtingen. Buiten dit segment zijn er nog geen regels. Dit is dus jouw kans om nieuwe regels te schrijven.

Wat voor ervaringen zijn er mogelijk? Met AR zien we dat er al fantastische mogelijkheden met betrekking tot retail en handels ervaringen zijn.

Pinterest is al bijna een jaar bezig met hun beta testing voor een AR applicatie die Lens heet. Met deze applicatie kun je pinboards makkelijker zoeken.

Volgens Pinterest CEO Ben Silberman is de camera het nieuwe toetsenbord. Het zal een fundamentele tool worden om de wereld om je heen te ontdekken of visualiseren hoe iets in jouw leven zou passen.

Ikea heeft een AR app die het mogelijk maakt om een kamer te bekijken met hun meubels er in. Op deze manier krijg je een goed gevoel hoe een meubelstuk past in jouw kamer. Amazon heeft een vergelijkbare app. Deze beschikt over een 360 graden zicht waarbij je alle spullen beschikbaar op Amazon kunt bekijken. Er zijn ontelbare mogelijkheden wat wel of niet mogelijk is met VR en AR.

Bij het bedenken van nieuwe ervaringen, probeer dan geen bestaande ideeën te gebruiken. Probeer juist te denken hoe we op een natuurlijke wijze met mensen en objecten omgaan. Start vanaf dit punt.

Nadat je zorgvuldig hebt geobserveerd hoe het voelt om een bepaald toestel voor de eerste keer te ervaren is het tijd om deze kennis toe te passen.

Ga aan de slag

Als de eerste vier stappen uitdagend en overweldigend lijken dan zal de laatste stap je tot rust brengen. Natuurlijk zijn deze ervaringen helemaal nieuw. Dus is er een heleboel dat moet worden geleerd.

Gelukkig weten we ook al veel hoe geweldige ervaringen moeten worden ontworpen. Daarnaast zijn er meerdere programma’s die nog steeds van toepassing zijn op deze nieuwe projecten.

Ondanks dat applicaties voor VR en AR verder gaan dan de traditionele processen, workflows, digitale productontwerpen en tools zijn er toch nog veel taken waarvoor Sketch kan worden gebruikt. Het denkwerk dat nodig is voor deze nieuwe ervaringen is veel complexer dan de traditionele apps. Toch blijven veel principes voor het ontwerp hetzelfde voor het gehele proces.

Goede ontwerpers kijken als eerste naar hun gebruikers. Het maakt hierbij niet uit wat voor ervaring zij ontwerpen. We weten al hoe we onderzoek moeten doen om uit te zoeken waar de gebruiker behoefte aan heeft. Hoe we moeten omgaan met een budget en het testen van het project zelf. Omdat we aan een nieuwe ervaring werken, waar nog weinig kennis over beschikbaar is sluit dit niet uit dat we de basis skills al onder de knie hebben.

Het is niet de eerste keer dat ontwerpers zich op een nieuw gebied bevinden. Ongetwijfeld zullen er fouten worden gemaakt, maar er zullen ook veel goede stappen worden gemaakt. Vertrouw je instincten en probeer je hoofd boven water te houden wanneer je aan de slag gaat met deze fantastische nieuwe mogelijkheden.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.