Apps bieden een gericht kanaal voor bedrijven om klantloyaliteit te onderhouden of verhogen. Wat is het beste een app of mobiele website om dit te verbeteren?
Het maakt niet uit in wat voor markt je zit. Het behouden van bestaande klanten levert meer winst op, dan constant op zoek gaan naar nieuwe klanten. De ideale klant koopt niet alleen meerdere producten, maar stelt familie en vrienden op de hoogte van de service die jouw bedrijf kan bieden. Op deze manier wordt jouw merk flink versterkt.
Naarmate meer van deze klanten gebruik maken van smartphones (in sommige landen besteden mensen 3 tot 5 uur per dag in apps op hun telefoon) ontstaat de vraag: “Hoe beïnvloedt mobile klant loyaliteit?” Het mobiele platform is een krachtige tool voor het winnen van klantloyaliteit. In het bijzonder wanneer je over mobiele apps praat. Maar wat is nou verstandig? Bouw je een app of mobiele website?
Met de mogelijkheid om een unieke ervaring te creëren met apps, zoals camera and GPS is een app een waardevolle tool voor marketing. Met behulp van een mobiele app kun je push notificaties sturen die naar afbeeldingen en video’s linken in de app. Deze media kan worden afgestemd op het gedrag van een specifieke gebruiker. Push notificaties die goed zijn afgestemd op de gebruiker kunnen zorgen voor een hoge ROI. Wanneer een gebruiker ziet dat een bedrijf extra moeite doet om de klant persoonlijk te maken kan dat het verschil maken op het gebied van klantloyaliteit. Met behulp van data kun je vervolgens zorgen dat jouw berichtgeving steeds gerichter wordt en hierdoor dus effectiever wordt.
Wanneer je de tijd vergelijkt met het gebruik van apps en de tijd dat mensen gebruik maken van internet via mobiele browser, komt daar een verassend antwoord uit. Uit onderzoek blijkt dat gebruikers 7x meer gebruik maken van native apps dan de mobiele internet browsers. Android cijfers voor het eerste kwartaal van 2017 laten zien dat 88% van de tijd wordt besteed in smartphone apps. Hieruit blijkt dat consumenten gebruik maken van apps en niet van een browser. Als marketeer weet je dat je de klanten moet zoeken waar ze zitten om hun aandacht te kunnen trekken. Het mag duidelijk zijn dat klanten loyaal zijn naar apps in het algemeen. De uitdaging is om de klant loyaal te maken naar jouw app toe.
We hebben gezien dat gebruikers veel meer tijd besteden in apps dan de mobiele browser. Daarnaast blijkt dat veel gebruikers meer dan twee uur per dag besteden in apps. Ook dat 20% van gebruikers meer dan vier uur per dag met apps bezig zijn. Het is vooral interessant om te zien wanneer gebruikers veranderen van de browser naar een app. Zodat ze dan dus vaker gebruik maken van de app. Dit kunnen we zien met de bezorgservice app Just Eat bijvoorbeeld. In het geval van retail kan een goed ontwikkelde app zorgen voor meer klanten naar fysieke locaties. Dit is ook te zien bij een Japanse retail app MUJI Passport waarbij klanten meer uitgeven dan dat ze via een mobiele website doen.
Apps zijn belangrijk voor het winnen van klantloyaliteit. Echter wat is nou het beste een app of mobiele website? Klanten besteden veel tijd in apps en verwachten dat hun favoriete merken op z’n minst een app hebben waar ze aankopen kunnen doen. Elke keer als een bedrijf uitreikt naar de klant met een relevant bericht op het juiste moment kan je de klantloyaliteit verhogen. Op dit moment is een van de beste manieren via een app die aansluit op het publiek dat je wilt bereiken. Het moet makkelijker zijn voor jouw klanten om aankopen te maken en op basis van data moet je de marketing strategie verbeteren.
Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.