Voor de mensen die al eerder een app hebben gemaakt is het wel bekend hoe lastig dit soms kan zijn. Je weet dat je vaak uren bezig bent met het ontwikkelen en het promoten van de app zonder er ook nog maar iets mee te verdienen. Soms lukt het wel om wat terug te verdienen, maar is het niet rendabel gezien de hoeveelheid werk het heeft gekost om de app te maken.
Bij de eerst volgende keer dat je weer een leuk idee hebt voor een app kan het zijn dat je twijfelt. Is het allemaal wel de moeite waard? Wanneer je zeker weet dat je app een succes kan worden is het slim om geld op te halen bij investeerders. Hierdoor verminder je namelijk de risico’s die er aan verbonden zijn of maak je de ontwikkeling überhaupt mogelijk.
Crowdfunding stelt je in staat om financiering te ontvangen voor je app, maar ook zeker om te kijken hoeveel interesse er is voor voor je idee.
Als ik het heb over geld ophalen voor een app, betekent het niet dat je moet gaan zoeken naar al het geld dat je denkt nodig te hebben om de app te ontwikkelen en daarna nog te promoten. Misschien is het beter om de kosten (gedeeltelijk) te dekken door middel van Crowd Funding of een andere manier van financiering.
Het kan zo zijn dat je app beschikbaar is via de playstore of de IOS AppStore, maar dat je nu geld zoekt om de app beter vindbaar te maken en/of te promoten. Het uiteindelijke doel van het concept om geld op te halen, is om je app dus te blijven ontwikkelen en te promoten zonder dat je hierbij grote financiële risico’s loopt.
Een andere slimme manier van het gebruik van financiering kan zijn om de app bekender te maken. Door je app te presenteren op de crowdfunding sites krijg je extra exposure. Hierdoor kun je kijken of je app in de smaak valt bij je je mogelijke klanten. Daarnaast brengt het je zelfs de mogelijkheid om feedback te ontvangen nog voor dat je de uiteindelijke app gaat ontwikkelen. In eerdere artikelen gaf ik aan dat je beter een website kunt maken voor je app ter promotie. Op deze manier kun je al gebruikers input verzamelen, zodat de app straks ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Natuurlijk wel zo belangrijk.
Dit geeft je de mogelijkheid om dat te doen. Presenteer op een zo goed mogelijke manier je concept over de app op een van de besproken platforms. Wacht daarna af wat de reacties zijn en bekijk de resultaten. Wanneer mensen niets doneren betekent dat hoogstwaarschijnlijk dat de app niet gaat doorbreken en je dus een ander concept moet bedenken. Als de mensen wel enthousiast zijn over je app dan zit je op de goede weg! Misschien geven ze hun mening over de app wanneer je zelf iets meer verteld over de app. Uiteindelijk kun je dan hun mening van de app meenemen voordat je de app gaat lanceren in de Android Playstore of iOS AppStore. Doordat je rekening houdt met de mening van andere mensen wordt de app door hun ook beter ontvangen en zullen ze de app ook promoten.
Het wordt vaak gezegd op crowdfunding sites: “heb je een groot netwerk van contacten of een grote groep mensen als potentiële gebruikers dan is de kans groter dat je campagne een succes wordt.” Daarom is het ook belangrijk om je zelf goed te presenteren op het internet. Het kan helpen bij het lanceren van huidige projecten maar ook in de toekomst. Natuurlijk helpt het ook om alvast een lijst te hebben van eerder gelanceerde apps op je CV. Dit betekent echter niet dat je zonder deze lijst niet een succes kan worden. Het kan natuurlijk wel zorgen voor een vliegende start van je campagne.
Heb je dus geen netwerk, zorg er dan voor dat je daaraan bouwt!
Opmerking: Ik heb, tot nu toe, helaas geen kans gehad om een campagne voor een van onze apps te presenteren op de volgende sites. Ik heb ze echter wel goed bekeken, voor dit blog bericht. Dit kan je tijd besparen in het beslissen welke crowdfundigsite voor jou app geschikt is. Heb je zelf ook ervaring met een van de volgende platforms laat het dan weten in de reacties of neem contact met ons op.
In hun eigen woorden: “Kickstarter” is een eigen manier om geld in te zamelen voor je eigen creatieve projecten. Het is een goed idee om je concept zo creatief en uniek mogelijk te maken. Dat is ook echt nodig wil je in deze tijd doorbreken. Kickstarter is geschikt om kleine bedragen op te halen om zo jouw idee tot stand te laten komen. Het is wel een alles-of-niets platform. Je stelt het bedrag in dat je minimaal nodig hebt om het project te laten slagen. Dit wordt dan ook pas uitbetaald wanneer dit bedrag daadwerkelijk is gehaald. Er zit wel een belasting op van 5% van Kickstarter zelf. Amazon, Het bedrijf dat de bedragen doorspeelt, heeft een belasting van 3-5%.
Op Kickstarter zijn de mensen die geld doneren niet gedeeltelijk eigenaar van je werk. Daarnaast hebben zij ook geen recht om geld te vragen van je. De vraag is dan ook waarom zou je dan je geld doneren?
Je kunt ervoor kiezen om een cadeau te geven in ruil voor een donatie. Samen met je presentatie zijn cadeautjes de sleutel voor een succesvolle geldinzameling. Kickstarter zorgt daarnaast door middel van richtlijnen en tips dat jouw concept een grotere slagingskans heeft. Daarnaast geven ze je ook advies. Dit is bijvoorbeeld om een promotievideo te maken van je idee. Om je in te schrijven op Kickstarter maakt het niet uit onder welke genre je app valt.
Indiegogo komt overeen met Kickstarter. Wel geeft Indiegogo je de mogelijkheid om zelf de soort geld inzameling te kiezen. Zo kun je flexibel inzamelen. Hierbij krijg je de donaties die worden opgehaald voor een bepaalde datum. Je hoeft hiervoor je doel niet te halen. Of je kiest voor alles of niets inzamelen. Dit is al besproken. Veel mobiele apps gebruiken de flexible vorm van inzamelen. Het nadeel hiervan is dat sommige apps erg veel geld ophalen maar sommige projecten bijna niets. Ook bij Indiegogo behoudt je 100% eigenaarsdeel over de app.
Indiegogo heeft goed werk geleverd als het gaat om begeleiding tijdens het creëren van de app. Met vele richtlijnen en tips zorgen ze ervoor dat je project een succes kan worden. Ook het delen van projecten, door bezoekers, is erg simpel en goed gefacitiliteerd.
Mobiele applicaties zijn niet het grootste deel van de projecten op Indiegogo. Tips: Kom met echte creatieve dingen. Ook denk ik dat alles-of-niets inzameling better is.
Crowdfunder is een Engels bedrijf dat je erg veel mogelijkheden geeft op het gebieden van financiering regelen. Het bied je dezelfde populaire inzamelingsmogelijkheden van eerdere platformen. Er zijn veel grote projecten met een doel van bijvoorbeeld 30.000 euro. Maar ook kleinere projecten van 2000 euro kunnen hier hun geld halen.
Tip: Hun blog doet erg goed in het beschrijven van succes verhalen. Ook al woon je niet in Engeland, is het nog steeds mogelijk om een campagne op te zetten.
Er is ook een specifieke website die echt perfect is voor het crowdfunden van je app ideeen. Helaas is de site echt al lange tijd niet echt meer up to date, en lijkt deze site een stille dood te sterven. Ik vertel er toch even over over omdat het specifiek voor apps is. Appfunder is begonnen in 2012 en verbindt mobiele ondernemen met ontwikkelaars en donateurs. Op het moment dat je een concept presenteert is het nodig dat je doelen stelt. Dit stelt je in staat om zo duidelijk te maken waarvoor het geld wordt gebruikt, om donateurs te motiveren en om door te gaan met je app. Daarna moet je uitkiezen welke manier van inzamelen je voorkeur heeft. In alle gevallen hebben de donateurs recht op het gebruik van de app. Ook kan je kiezen uit een bedrag dat je terug geeft ten tijde dat de app is gelanceerd.
Hier heb je dus een overzicht van bestaande platformen waar het mogelijk is om geld in te zamelen voor je app. Je kunt hier ook tips ontvangen. We hebben gemerkt dat de platformen met specifieke apps het moeilijker maken om door te breken. Op algemene platformen is dit makkelijker. Neem bijvoorbeeld Kickstarter, een groot platform met veel gebruikers.
Belangrijk is dat je de mensen die je met financiering helpen goed beloond. Zo kunnen ze bijvoorbeeld vroeger beta toegang krijgen tot de app. Ook kun je ze binnen de app bijvoorbeeld speciale badges geven, die alleen voor “sponsoren” te krijgen zijn.
Vergeet niet dat het niet alleen om inzamelen van geld gaat. Het is een goede manier om interesse op te wekken voor je app en om feedback te ontvangen voordat de app online gezet wordt.
Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.