WhatsApp is zo’n app die zo ongeveer iedereen wel kent. Ze zijn gigantisch groot geworden op het moment dat sms’en al erg populair was en de kosten daarvan voor sommige gebruikers dus ook de spuigaten uit begon te lopen. Zelf kan ik me de tijd nog herinneren dat mensen nog gewoon met elkaar moesten bellen om met elkaar in contact te komen. SMS heeft de drempel tot contact verlaagd, maar daarnaast natuurlijk ook veranderd.

De communicatie golf van tekstberichten nam een grote vlucht toen partijen als WhatsApp het veel makkelijker en goedkoper maakten om berichten naar elkaar te kunnen versturen. Het heeft daarnaast ook de afstand tussen mensen veranderd. Waar je vroeger iemand belde om te vragen hoe het is zie je dat tegenwoordig steeds minder gebeuren.

Mensen sturen een berichtje of een ‘appje’ als er iets is. Ze worden daardoor wel wat minder persoonlijk naar elkaar over het algemeen. Ook is het vaak lastig te bepalen in een tekst bericht wat de intonatie van een bericht is. Nadelen zijn er genoeg, maar natuurlijk ook voordelen. Zo kun je makkelijk met een groep tegelijkertijd in contact zijn door middel van groepsgesprekken. En voor sommige contactmomenten is een berichtje juist efficiënter natuurlijk.

Deze week ga ik de WhatsApp app onder de loep nemen en ga ik bekijken wat er goed en minder goed gaat binnen de app. Ook zal ik wat meer proberen te vertellen over de technische oplossingen die in de app gebruikt worden. Ook de user on-boarding zal bekeken worden natuurlijk.

User on-boarding ?

Nadat je de app hebt opgestart kom je in het start scherm van de app. Hier worden eerst de volgende vraag gesteld: WhatsApp wil toegang tot uw contacten. Daarnaast leggen ze netjes uit door de volgende zin toe te voegen waarom ze die toegang nodig hebben: Dit helpt u bij het snel vinden van en in contact komen met uw vrienden op WhatsApp.

Hierna krijg je meteen de volgende vraag: WhatsApp wil u berichten sturen. Ook hier weer een uitleg waarom: Berichten kunnen bestaan uit meldingen, geluiden en symboolbadges. Dit kunt u opgeven in Instellingen.

Voor een gebruiker is het fijn om te lezen waarom een app bepaalde toegangen nodig heeft, en dat doen ze bij WhatsApp dus erg goed. Het is een kleine moeite, maar het helpt mensen vaak net wat makkelijker over de drempel. Ben je een app aan het ontwikkelen hou hier dan zeker even rekening mee.

Onboarding – De algemene voorwaarden

Een belangrijk punt voor WhatsApp natuurlijk omdat ze tegenwoordig zo groot zijn. Tevens heeft de overname door Facebook een aantal jaren geleden ervoor gezorgd dat de data van WhatsApp ook gecombineerd wordt met die van Facebook.

Zo ontstaat er een profiel van de gebruiker met data van Facebook en WhatsApp gecombineerd. Dit helpt weer om betere advertenties voor te schotelen op het sociaal media platform.

Voor veel gebruikers zal het weinig uitmaken daarnaast hoe of wat er met hun gegevens gedaan gaat worden. Dat is wat mij betreft een kans om op de juiste manier data te verzamelen van de gebruiker. Hier zie ik mogelijkheden om extra data en kennis van de gebruiker op te doen.

Natuurlijk is het dus belangrijk de algemene voorwaarden duidelijk in beeld te hebben. Mensen lezen dit natuurlijk doorgaans toch niet. Of dat verstandig is valt over te twisten. Echter zo gaat dat nou eenmaal met lange technische teksten over aansprakelijkheid. Het feit dat je er mee akkoord moet gaan voordat je de app kunt gebruiken is de juiste manier om toekomstige schadeclaims tot een minimum te beperken. Let er bij een app dus goed op dat de algemene voorwaarden en privacy policy op orde zijn.

Onboarding – Telefoonnummer

De volgende stap in de user on-boarding is het invullen van je telefoonnummer. Hier hadden ze wat mij betreft meer expliciet mogen zijn waarom dit telefoonnummer nodig is.

Volgens mij is het namelijk technisch helemaal niet nodig om een telefoonnummer gekoppeld te hebben aan de app. Ze zijn er ook onduidelijk over waarom dit nodig is echter begrijp ik dit wel. Op deze manier is het veel makkelijker om gebruikers de app te laten gebruiken. Er kan namelijk meteen van iedereen in het adresboek gezien worden of ze de app ook gebruiken! Dit is natuurlijk heel belangrijk geweest in het begin van lancering van de app. Dit heeft er zeker voor gezorgd dat de app snel erg populair kon worden in de begindagen.

Onboarding – iCloud backup (en synchronisatie)

Dan komt WhatsApp met de vraag of je een iCloud backup wilt terug zetten. Natuurlijk zal dat doorgaans het geval zijn, maar in mijn geval wil ik dat niet. Volgens mij is het voor WhatsApp erg belangrijk, want na de vraag moet ik het nogmaals bevestigen. Als het zo is dat dit inderdaad gedaan wordt omdat het daarna niet meer mogelijk is kan ik dat begrijpen.

Er is dus bewust gekozen om het niet mogelijk te maken om later de nieuwe chats samen te voegen met de oude chats uit de backup. Dit kan ik me goed voorstellen want om dit voor elkaar te krijgen moet je nogal wat technische zaken uithalen om geen data verlies te laten optreden. Een bewuste keuze dus denk ik om problemen te voorkomen.

Mocht je dus een app maken waar je rekening moet houden met het synchroniseren van eerdere data is dit misschien een verstandige design beslissing.

Onboarding – Gebruikergegevens

Dan komt WhatsApp met een scherm dat er voor moet zorgen dat je de lijst van gebruikers er wat sfeervoller uit ziet. Mensen herkennen toch vaak een profielfoto van iemand snel en het voegt ook daadwerkelijk wat toe hier.

Daarnaast is er de mogelijkheid om via Facebook de gegevens te importeren. Dat is een mooie toevoeging die er voor zal zorgen dat veel meer mensen een profielfoto en naam instellen in de app.

Natuurlijk is ook hier een koppeling tussen de data van WhatsApp en Facebook heel interessant voor het maken van een nog beter profiel van de gebruiker. Dit is dus vooral een keuze die ze toejuichen. Mocht je zelf ook een app hebben die kan combineren met een andere app die je ook in beheer hebt kan dit zeker lonen en heeft het daarnaast vaak meer voordelen dan nadelen.

Wat zit er goed? ??

De app heeft een aantal zaken heel goed op orde. Het is bijvoorbeeld sinds de laatste update eindelijk mogelijk om gifjes te versturen. Dat vind ik zelf een hele mooie toevoeging omdat ik echt fan ben van de communicatie die gifs mogelijk maken.

Daarnaast is het zo dat WhatsApp door iedereen (en zijn oma) gebruikt wordt ondertussen. Dat heeft als groot voordeel dat iedereen er op te vinden is. De app is dus echt ingeburgerd binnen de samenleving.

Wat ook goed gedaan is in de app is het gebruikt van iconen en kleuren. Zoals je hier in het instellingen scherm kunt zien is dat heel duidelijk en overzichtelijk. Ik vind het ook een bepaalde kwaliteit uitstralen als een app goed gebruik maakt van iconen en kleuren.

Als je de app gebruikt ben je ook snel gewend aan hoe alles werkt dat vind ik ook echt een goed punt. Je hoeft niet eerst allerlei tutorial schermen door, nee de app is gewoon helder en je kunt er meteen mee aan de slag zonder hulp. Als je een app gaat maken is dat ook altijd een advies dat ik probeer te geven. Zorg er voor dat iedereen de app kan gebruiken en het liefst zonder walkthrough/tutorial. Je ontkomt er natuurlijk soms niet aan, maar probeer altijd eerst de flow binnen de app te verduidelijken.

En zijn er ook nadelen?

Helaas is het niet allemaal goed wat ze bij WhatsApp hebben gemaakt. Dat is natuurlijk ook erg lastig om iets te maken dat iedereen gelukkig maakt. Wat mij betreft zijn er wel wat punten die ze beter hadden kunnen doen.

Als eerste vind ik het bijvoorbeeld erg jammer dat WhatsApp aan een telefoon(nummer) gekoppeld is en daardoor enkel op 1 apparaat gebruikt kan worden. Ik zou het veel fijner vinden als ik op mijn computer bijvoorbeeld ook berichten zou kunnen typen. En de oplossing die ze daarvoor hebben verzonnen met een webclient is wat mij betreft een halve oplossing. Je moet namelijk altijd verbinding hebben met je telefoon om iets te kunnen versturen. In de praktijk valt deze verbinding vaak weg en werkt het gewoon niet lekker.

Daarnaast blijft het een app die in het beheer van Facebook zit en daar zit natuurlijk een bepaalde afhankelijkheid. Zoals veel apps vraagt WhatsApp om toegang tot het adresboek van de gebruiker. Zo kan het meteen zien of vrienden de app ook gebruiken. Daarmee staan dus alle nummers uit het adresboek ook bij WhatsApp – en dus Facebook – zijn servers.

De functie om te bellen via WhatsApp is ook niet erg stabiel in mijn ervaring. Het lijkt er dus op dat ze bepaalde dingen toegevoegd hebben om het niet te verliezen op het aantal functionaliteiten dat de app heeft. Helaas heeft dat dus als nadeel dat de functionaliteiten in dit geval dus slecht uitgewerkt zijn.

Daarnaast vind ik een groot nadeel de User Interface (UX) van de app. Er zijn 5 tabbladen waarvan er wat mij betreft zeker 2 misschien wel 3 weggelaten hadden kunnen worden. Favorieten en Contacten zijn wat mij betreft compleet overbodig in de app en nog nooit door mij gebruikt. Beter was het geweest als het Chats tabje gewoon het hoofdscherm zou zijn en de rest van de functionaliteit onder gebracht zou zijn in deze tab of misschien zelfs wel gewoon weggelaten zou zijn.

Conclusie

WhatsApp is een fijne gebruiksvriendelijke app die zeker nog wel nadelen heeft ook. Het is vaak lastig om over te schakelen op een andere app omdat je een bepaalde groep gebruikers om je heen hebt die niet zomaar wisselen van app. Zeker een communicatie app die je dagelijks gebruikt wordt lastig verwisseld voor een andere. Iedereen zit met dit zelfde probleem natuurlijk.

Veel mensen zullen daarnaast de look & feel van WhatsApp als vertrouwd ervaren. Er is in de jaren namelijk maar heel weinig aan veranderd. En zodra er iets veranderd zoals laatst met de uitlijning van de namen in de navigatiebalk is daar meteen een heleboel heisa over. Mensen willen niet veranderen en houden dingen het liefst bij het oude. If it ain’t broke, don’t fix it.

Helaas houdt dat natuurlijk ook veranderingen tegen die op de lange termijn wel als prettig ervaren worden. En als je een goede app hebt en een lange termijn visie hebt moet je af en toe ook durven vernieuwen. Hier zitten dus nog mogelijkheden voor WhatsApp, maar ook zeker voor nieuwe partijen die apps ontwikkelen. Probeer eens wat uit en het zal zeker beloond worden op de lange termijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *