App laten maken
Vorige artikel

Waarom jouw app updaten voor iOS 11

Volgende artikel
Have any question?
Contact Rob, he’s our Design Lead. He will be eager to help you.
Neem contact op

In 2017 hebben we gezien dat Apple zich richt op zes specifieke gebieden. Dit zijn: Apple TV, Apple Watch, Mac, iPad, Augmented reality en natuurlijk iOS 11. De veranderingen met betrekking tot iOS 11 zullen de meeste impact gaan maken voor apps.

Apple besteedt meer en meer aandacht aan apps die klaar zijn voor iOS 11 op de dag van de lancering. Wanneer je jouw app update met de laatste SDK of eigenschappen toevoegt van het laatste operating system heb je meer kans om featured te worden in de App Store. Of je nu graag jouw app wilt updaten naar aanleiding van wat gemeld is tijdens de Apple WWDC of een nieuwe leuke eigenschap hebt gevonden. In dit artikel zullen we 11 redenen omschrijven, waarom je jouw app moet updaten voor iOS 11.

Core ML in iOS 11

Met de lancering van iOS 10 heeft apple machine learning geïntroduceerd en zal de functionaliteiten verbeteren met Core ML in iOS 11. De kracht van deze aanpak is dat je daadwerkelijk gebruik kan maken van het apparaat zijn CPU en GPU. In vergelijking met Google’s TensorFlow dat is gemaakt om in de cloud te werken. TensorFlow Lite, dat is aangekondigd tijdens Google I/O werkt op apparaten als een alternatieve oplossing. Apple heeft de nadruk gelegd om CoreML te laten werken op hun apparaten Denk hierbij aan producten zoals: Siri, Camera en QuickType. Het is allemaal nog vroeg wanneer het gaat om machine learning, helemaal wat apps betreft.

Apple heeft de focus op de volgende twee punten: computer vision machine learning en natural language voor tekstanalyse. De nieuwe iOS 11 Vision framework maakt gebruik van: tekst, barcode en milestone detectie om objecten te volgen en afbeeldingen te registreren.

ARKit in iOS 11

Een van de grootste frameworks die zijn aangekondigd in iOS 11 is de ARKit. Met behulp van ARKit kan je apps zoals Pokemon Go nog beter maken door een native framework voor augmented reality (AR) aan te bieden.

AR is al een tijdje bekend in apps, zelfs voordat het wereldwijd is gebruikt voor entertainment doeleinden in de afgelopen jaren. Yelp is hiervan een voorbeeld met de Monocle feature die al in 2009 is gelanceerd. Met deze app kunnen gebruikers ratings van restaurants zien die zijn over op het beeld van de camera. Bedrijven die zich richten op vastgoed en bijvoorbeeld toerisme kunnen gebruik maken van AR.

Buiten dat zijn de meest interessante toepassingen van ARKit waarschijnlijk toch games, fun of amusement. De toepassingen zal Apple waarschijnlijk toelichten in hun ARKit introductie sessie.

iOS visual design language

De minst uitdrukkelijke update heeft te maken met de iOS visual design language. Daarentegen is het een van de belangrijkste en zal die steeds groter worden in toekomstige versies van iOS.

In 2013, is het interface van iOS met iOS 7 compleet veranderd. Het doel was om een simpeler overzicht te krijgen, door bepaalde attributen te verwijderen en rondere hoeken toe te voegen. Een klacht was alleen wel dat iOS 7 niet meer zo toegankelijk was voor mensen die niet meer zo goed kunnen zien.

Met het nieuwe design van Apple Music in iOS 10 heeft apple een aantal veranderingen doorgevoerd. Denk hierbij aan: grotere fonts, dikkere typeface en meer contrast. Een van de grootste toevoegingen in iOS 11 wordt dat de nieuwe App Store meer gaat lijken op de stijl van Apple Music. App designers moeten met deze nieuwe eigenschappen rekening houden en ervoor zorgen dat ze begrijpen hoe een goede app eruit ziet.

Nieuw iOS 11 product page in App Store

Apple heeft een nieuwe kijk op de nieuwe iOS 11 App Store en heeft de app product pagina helemaal opnieuw ontworpen.

Daardoor krijgt de product pagina nieuwe attributen, zoals een ondertiteling waarvan Apple zegt dat deze getest kan worden. Het is nog niet duidelijk of testen mogelijk wordt door een tool die Apple aanbiedt of op een andere manier. Daarnaast is het ook niet duidelijk hoe een ondertiteling impact heeft op de App Store optimalisatie.

Voorheen bood apple een single app preview aan, waarbij gebruikers een clip kunnen bekijken, voordat ze de app downloaden. Dat gaat nu veranderen in drie preview video’s. Als je hier nog geen gebruik van maakte moet je hier zeker aan denken de volgende keer wanneer je de App Store pagina aanpast. Voor de duidelijkheid. Screenshots zullen onveranderd blijven en houdt er rekening mee dat de eerste twee screenshots worden weergeven in de zoekresultaten.

In-App aankopen van de App Store

Alhoewel het gerelateerd is aan de het productpagina is het de moeite waard om naar de volgende veranderingen te kijken. Gebruikers kunnen nu in-app aankopen direct doen vanuit de App Store in iOS 11. In-app aankopen krijgen hun eigen promotie afbeelding en omschrijving. Ze kunnen ook specifiek terugkomen in de zoekresultaten of in de nieuwe “Today”, “Games” en “Apps” tabs.

Apple heeft aangegeven dat je rekening moet houden om de SKPaymentTransactionObserver methode aan te zetten voor in-app aankopen van de App Store zelf. Als een gebruiker jouw app nog niet heeft wordt deze gevraagd of ze willen downloaden of kopen. Vergeet ook niet gebruik te maken van automatisch verlengende abonnementen.

iOS 11 bedrijfs chat

Op dit moment zijn er een aantal geweldige oplossingen beschikbaar, waarmee gebruikers antwoorden kunnen krijgen van jouw als bedrijf. Apple is hier ook mee bezig met hun eigen “Business Chat” tool.

We hebben gebruik gemaakt van deze nieuwe feature in Apple’s eigen apps. Wat interessant is van Business Chat is dat het met andere kan concurreren, vooral omdat het kan integreren met verschillende platformen. Op het eerste gezicht lijkt het erop dat het apps kan ondersteunen op het internet.

Een van de grootste klachten met Apple’s ecosysteem is dat bedrijven en ontwikkelaars weinig toegang krijgen tot hun klanten. Met Business Chat kan dit gat kleiner gemaakt worden. De grote vraag is alleen hoeveel verandering er daadwerkelijk gaat komen.

iMessage Apps in iOS 11

Het nieuwe Messages framework dat werd gelanceerd met iOS 10 had grote problemen. Gebruik en vindbaarheid. Met iOS 11 probeert Apple beide problemen aan te pakken door een aantal veranderingen door te voeren in de gebruikerservaring.

De nieuwe “App Drawer” in de Messages app geeft de mogelijkheid om iMessage apps snel te vinden en om deze te gebruiken. Doordat het beter vindbaar is, zal het ook makkelijker worden om nieuwe iMessage apps te vinden en installeren.

We zijn alleen niet zeker of deze verandering losstaande iMessage apps gaat ondersteunen. iMessage apps en stickers kunnen helpen om meer interactie te krijgen met jouw app, waardoor ze terug blijven komen.

iOS 11 App Store updates

Een leuke toevoeging voor App Store updates zijn “phased releases”. Hoewel ze al lang beschikbaar zijn op andere platformen, maakt Apple gebruik van een app om updates door te voeren bij alle gebruikers op hetzelfde moment. Dit is nu niet langer het geval.

Deze verandering kan handig zijn voor een aantal zaken. Ten eerste, als jouw app een backend heeft, helpt het om ervoor te zorgen dat de infrastructuur van de server niet allemaal in een keer wordt belast. Ten tweede, kan het bruikbaar zijn om nieuwe eigenschappen te testen, voordat het voor iedereen toegankelijk is. Als laatste kan het helpen vanuit marketingdoeleinden. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe Apple deze eigenschappen gaat implementeren.

Drag and drop, browse files en App password autofill

Met behulp van iOS 11 wordt het duidelijk hoe je gebruik kunt maken van de drag en drop UIKit.

iOS 11 voegt ook controllers toe, zodat het mogelijk is om documenten vanaf afstand te kunnen vinden. De focus ligt op iCloud documenten en het lijkt er op dat dit ook gebruikt kan worden met Dropbox en Google Drive.

De laatste leuke toevoeging is de autofill van wachtwoorden in apps zelf. Het lijkt er wel op dat je gebruik moet maken van iCloud keychain en geen andere apps hiervoor kunt gebruiken.

Conclusie

Nu dat Apple klaar is met de aankondiging en ondertussen flink aan het beta testen is, kunnen we kijken naar de details.

Op zijn minst moet je ervoor zorgen dat jouw apps soepel werken en dat er geen compatibiliteitsproblemen zullen zijn. Probeer ook een of twee items van deze lijst te implementeren met jouw nieuwe iOS 11 release in een van de beta’s.

Terug naar overzichtDeel dit verhaal