Een goede chatbot ontwikkelen is geen makkelijke klus. Tegenwoordig kan iedereen een werkende bot creëren, maar als je niet oppast verknoei je de conversatie UX (User Experience). Zoals bij elke creatieve onderneming, zitten bij de ontwikkeling van bots de knelpunten in de details.

In dit artikel zullen we een aantal van de meest voorkomende fouten bekijken die mensen maken bij het ontwikkelen van een chatbot. Als je deze tips volgt kun je een echt goed functionerende chatbot ontwikkelen.

Te lange berichten

Vaak zie je dat een bot goede en duidelijk uitgeschreven teksten moet hebben.

Dit is echter niet ideaal, aangezien mensen vaak geen zin hebben om lange chat berichten te lezen en snel zijn afgeleid. Ze zullen snel verveeld raken speciaal als er meerdere berichten in een reeks verschijnen.

Kijk daarvoor naar jezelf. Wanneer heb jij voor het laatst een lang bericht verstuurd naar een vriend? Een regel die je kan toepassen is om je berichten op te splitsen die langer zijn dan twee regels. Als je creatief bent is het zelfs mogelijk om dezelfde boodschap over te brengen door middel van een foto.

Doodlopend eind

Probeer te vermijden om een algemene of zelfs verwarrende boodschap over te brengen. De volgende voorbeelden voor een opening van jouw chatbot dienen als voorbeeld hoe het niet moet. Denk aan: “Hallo daar”, “Wat kan ik voor je doen” en “Hoe kan ik van dienst zijn?”

Gebruikers zullen verward raken door een chatbot zonder duidelijk oproep tot actie. De gebruikers zullen “Hallo” zeggen tegen jouw bot en dan daarna de chat verlaten als ze daarna niets concreets kunnen doen.

Het is beter om een voorbeeld toe te voegen wat een gebruiker aan jouw chatbot kan vragen. Denk bijvoorbeeld aan: “Vraag mij wat het beste hotel is in Bangkok” of “Waar kan ik vanavond uit eten?”. Zorg ervoor dat je duidelijk bent wat de gebruiker bij de volgende stap kan verwachten. De gebruiker moet begrijpen wat hij kan vragen, zodat de chat niet wordt afgesloten.

Een bot zonder karakter

Het verschil tussen een goede en fantastische chatbot ligt erg dicht bij elkaar. Het onderscheid wordt gecreëerd door een chatbot een persoonlijkheid te geven.

Als er een reeks antwoorden wordt weergeven zonder een bepaalde toon, zal de gebruiker met een minder enthousiaste houding the chatbot verlaten.

Heb je moeite om een concept te bedenken? Hou dan in gedachte dat chatbots ook gevoel moeten kunnen overbrengen.

Gebruik de informatie die je al hebt

Kijk eens naar de Facebook messenger. Deze weet de naam van de gebruiker, locatie en tijdzone.

Het is erg belangrijk om de gebruikerservaring zo goed mogelijk voor elkaar te hebben, en dat jouw chatbot gebruik maakt van reeds beschikbare informatie. Maak hiervan gebruik. Laat jouw chatbot de gebruiker met zijn voornaam aanspreken, biedt aan om notificaties te versturen binnen een bepaalde tijdzone en verander van toon bij mannelijke en vrouwelijke gebruikers.

“Waar zou je naar toe willen reizen, Anne?” klinkt erg anders dan alleen “Waar zou je naar toe willen reizen?”

Gebruikersinformatie moet een belangrijk onderdeel zijn van jouw chatbot.

Knoppen en berichten

Vaak gebruiken ontwikkelaars uitsluitend knoppen en interactie door berichten. De gebruiker heeft dus de mogelijkheid om bepaalde knoppen te klikken of om vrije berichten te versturen. Het werkt beter om de gebruiker uit te leggen dat de knoppen werken als snelle suggesties, maar dat hij ook vrije berichten kan typen. Op Facebook Messenger werkt het erg goed om snelle reacties te plaatsen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *