Afgelopen week heeft Uber een nieuwe versie van zijn iOS app uitgebracht en het is de belangrijkste update sinds 2012. De wijzigingen zijn helemaal gericht op de gebruikers en dus niet op de chauffeurs. Volgens Uber biedt de nieuwe app een veel strakkere interface, minder onduidelijkheid welke dienst je het beste kunt bestellen en shortcuts naar regelmatig gebruikte locaties.

De nieuwe app is op dit moment voor iedereen te downloaden als nieuwe installatie of updaten als de app al op je toestel staat. De app lijkt op het eerste gezicht inderdaad een stuk makkelijker te gebruiken. Grappig detail is bijvoorbeeld dat de kleur van de auto die de chauffeur heeft op de kaart wordt weergegeven. Het nieuwe design van de Uber app was overigens wel echt nodig. Door de jaren heen zijn er steeds dingen bijgebouwd waardoor de app niet heel gebruiksvriendelijk meer was. Doordat Uber blijft groeien en er functionaliteiten bij blijven komen was het wel een keer nodig.

User on-boarding ?

Wanneer je de app voor de eerste keer opstart kom je in een scherm dat er netjes en verzorgd uitziet. Het nodigt zeker uit om met de app aan de slag te gaan. Als je er voor kiest om je met Facebook aan te melden gaat alles erg gestroomlijnd. Je wordt doorgeschakeld naar de Facebook app (of als die app niet geïnstalleerd is de Facebook webpagina). Daarop kun je dan aangeven dat je akkoord gaat met het delen van je gegevens aan Uber.

Daarna kom je eigenlijk meteen in het beginscherm van de app. Het aanmelden gaat daarmee erg soepel en daar is dus echt goed over nagedacht. Ook is het mogelijk om alleen via een telefoonnummer in te loggen. Als je dat voor de eerste keer doet, ontvang je een SMS die een code bevat ter verificatie. Het is natuurlijk van belang dat het telefoonnummer bekend is bij Uber om de chauffeurs te kunnen laten bellen.

Vanaf hier gaat de user on-boarding natuurlijk nog verder, want wat nu? Je ziet waar je jezelf bevindt maar daar houdt het wel op. Heel slim van Uber om de gebruiker ook een beetje op onderzoek te laten gaan. Het is ook niet zo heel ingewikkeld allemaal als het goed is.

Wat ze heel goed gedaan hebben is om onderin half in beeld een bericht te plaatsen. Dit noemen ze de “user feed” en hier komen allerlei berichten te staan die de gebruiker ondersteunen. Als je de app net geïnstalleerd hebt zie je berichten waarin de nieuwe app uitgelegd wordt. Ook krijg je meteen informatie over gratis ritten wat natuurlijk veel mensen wel tof vinden. Dat helpt de user on-boarding enorm natuurlijk enorm die gratis ritjes! Later meer over deze user feed.

Als je dit gedeelte afsluit kom je weer terug in de app en dat gaat allemaal op een logische manier. De user onboarding is dus echt goed op orde.

Wat is er nieuw?

Bij de (her)lancering van de app is er niets gedaan aan de problemen die op dit moment spelen bij Uber als het gaat om de veiligheid van de gebruiker en chauffeur.

Het belangrijkste wat opvalt in de nieuwe versie van de app is dat je eigenlijk meteen op de kaart een veld Waarheen? ziet. Dat veld is er gekomen om het proces van het bestellen van een Uber zo gestroomlijnd mogelijk te maken. Elke fractie van een seconde die het sneller kan worden voor de gebruiker is belangrijk. De gebruiker is namelijk in de meeste gevallen al aan het wachten en wil gewoon zo snel mogelijk opgehaald worden.

Dankzij alle data die de app van de gebruiker heeft weet de app steeds beter te voorspellen waar de gebruiker waarschijnlijk heen wil gaan. Dit noemen ze shortcuts wat in het Nederlands een beetje vreemd als “Bestemming overslaan” is vertaald. Hier en daar kunnen dat soort zaken nog wel wat verbeterd worden in mijn ogen. Je kunt nu zelf ook een thuis en werk adres instellen zodat je daar makkelijk heen kunt klikken. In de toekomst gaan er meer zaken gekoppeld worden en kan bijvoorbeeld de agenda bepaalde locaties bevatten die in de app weergegeven gaan worden.

Uber geeft daarnaast aan dat het machine learning gebruikt om zo goed als mogelijk te voorspellen waar je heen wilt gaan. Zelfs nog voordat je de app geopend hebt. Stapje voor stapje komt Uber dus steeds dichterbij een model waar ze straks met autonoom rijdende auto’s kunnen gaan werken. Die er al rekening mee kunnen houden waar jij bent en heen wilt, voordat je zelf die beslissing hebt gemaakt.

User feed

Zoals eerder aangegeven nog wat meer informatie over de user feed die ik bij de user onboarding al even de revue heb laten passeren. De user feed kan verschillende dingen laten zien zoals bijvoorbeeld Yelp reviews voor het restaurant waar je op weg naar toe bent, UberEats zit er in verwerkt zodat je meteen iets kunt afhalen onderweg naar huis. Ook zaken als muziek en zelfs een eigen Snapchat filter met de tijd die je nog nodig hebt om op je bestemming aan te komen. Veel van deze onderdelen zullen overigens pas later dit jaar beschikbaar komen als de integratie met andere partijen gereed is.

Natuurlijk is het een leuke en handige toevoeging om zo’n feed toe te voegen, maar het kan daarnaast ook wel weer afleiden van de app zelf. Terwijl ze juist zo hun best hebben gedaan bij Uber om alles snel en simpel te maken.

Het is duidelijk met de gedachte gedaan om mensen zo veel mogelijk binnen de app te houden zodat het meer een complete ervaring wordt waar Uber het middelpunt is en blijft. Ook als het vervoer geregeld is.

Natuurlijk is de user feed de perfecte plaats om ook advertenties te gaan laten zien, maar vooralsnog lijkt het er niet op dat Uber daar mee aan de slag wil gaan. Je kunt het natuurlijk niet uitsluiten, maar we zullen zien of ze zich daar aan gaan houden.

Locatie delen

Een andere nieuwe toepassing die bedacht is bij Uber is het delen van je locatie met de app. Als je hier dan toestemming voor geeft kan de chauffeur een persoon als bestemming gebruiken. Stel je wilt naar Jan toe, maar Jan is op dit moment toevallig in het park. Je geeft dan aan dat de bestemming Jan is en de chauffeur brengt je naar het park toe waar Jan op dat moment is. Mocht Jan ondertussen naar de supermarkt zijn gelopen dan wordt de bestemming automatisch aangepast.

Erg handig natuurlijk, en dit past ook prima bij het idee dat je straks een auto je naar een plek laat brengen zonder dat er een chauffeur aan te pas hoeft te komen. Zelf rijdende auto’s gaan er natuurlijk op termijn wel komen. Deze toekomst kan wat mij betreft niet snel genoeg komen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *