Kleinere transportbedrijven geven met deze app hun (vaak ingehuurde) chauffeurs dezelfde voordelen als een dure boordcomputer in elke vrachtwagen.

Een app heeft veel toegevoegde waarde voor de gebruikers als er van te voren goed nagedacht wordt over de problemen die je wilt gaan oplossen voor ze. Daarom hebben we vrijwel altijd een analysefase waarin we zorgen dat aannames omgezet worden in goed onderbouwde en concrete acties.

BENOEMEN PIJNPUNTEN

Samen met de klant bepalen we in een korte analysefase wat de pijnpunten zijn die we zouden kunnen oplossen met een app. De belangrijkste zaken die hieruit naar voren kwamen zijn:

  • Transporteur wil inzicht in waar chauffeurs zich bevinden
  • Externe boordcomputers zijn vaak duur en omslachtig
  • Flexibel om kunnen gaan met de inzet van voertuigen
  • De afhandeling van het bezorgen van vrachten moet soepeler kunnen
FiLogic app track & trace scherm

Er was vanuit de opdrachtgever al goed nagedacht hoe we dit proces zouden kunnen verbeteren. We konden dus vrij snel doorpakken naar de volgende stap, het bedenken van een oplossing voor bovenstaande pijnpunten.

DE OPLOSSING

We zijn goed gaan kijken naar welke zaken er op dit moment mogelijk zijn met de standaard boordcomputers die aanwezig zijn in vrachtwagens. Hierdoor werd al snel duidelijk dat het vooral ging om inzicht in de locatie van de chauffeurs, en daarnaast het communiceren tussen chauffeur en transporteur.

Er was behoefte aan een smartphone app (iOS & Android) om de locatiegegevens van een chauffeur door te geven aan een centraal systeem. Daarnaast zou het mooi zijn als de transporteur zelf zijn vrachten kan inzien en dat chauffeurs de zendingen kunnen afleveren en de klant met een handtekening de zending kan accepteren.

Daarnaast was er de behoefte dat de transporteur en chauffeur met elkaar via een chat kunnen communiceren. Op die manier hadden we de belangrijkste zaken in kaart gebracht voor de eerste versie van de app inclusief een oplossingsrichting.

ITERATIES

In bijna alle gevallen is het heel belangrijk klein te beginnen met het bouwen van een app. Je wilt namelijk aan de hand van feedback van gebruikers de juiste mogelijkheden bepalen die in de app moeten komen.

Waar vroeger vaak gedacht werd dat er zoveel mogelijk functionaliteit in een app moet zitten om hem succesvol te maken is die gedachte langzaam aan het verdwijnen. Het is volgens ons veel beter zo snel mogelijk een goed werkende eerste versie te ontwikkelen met de belangrijkste functionaliteiten er in.

Echte gebruikers kunnen dan gaan bepalen wat er echt gewenst is en hoe ze de app gaan gebruiken. Zelf kun je veel dingen bedenken, maar je weet nooit of de gebruiker echt op bepaalde zaken zit te wachten. Het testen van die assumpties zorgt voor een iteratief proces waarin je uiteindelijk een veel betere app krijgt. Ook kun je hiermee de initiële kosten lager houden.

In de eerste fase van dit project hebben we dus bewust bepaalde dingen weggelaten en later hebben we die bijgebouwd naar aanleiding van de gebruikersfeedback. Op deze manier is er meteen validatie of bepaalde zaken ook daadwerkelijk aan de wensen en eisen van de gebruikers voldoen.

FiLogic app profiel scherm met gebruikersinformatie
Handtekening zetten transport files

VERSIE 2.0

In de tweede fase van het project is er weer samen nagedacht hoe we de feedback van de gebruikers zouden kunnen invullen met nieuwe features in een 2.0 versie van de app. Hieruit is gekomen dat veel gebruikers het handig zouden vinden als ze bij het ontvangen van de bestelling meteen via de app hun handtekening kunnen zetten. De bezorger komt dus met een pakket en geeft dat af, daarna vraagt hij aan de ontvanger van het pakket of die zijn of haar handtekening wil zetten in een vak binnen de app. Deze handtekening wordt dan in de backend opgeslagen en de transporteur kan vervolgens een bon afdrukken met de handtekening erop.

Ook was er daarnaast vanuit de klant de vraag of de app ook op de grote TomTom Bridge navigatiesystemen (gebruikelijk in de transportsector) kon draaien. In deze fase zijn we goed gaan kijken of dit mogelijk was en wat de implicaties hiervan zouden zijn. Samen zijn we gaan testen en uiteindelijk is het gelukt ook deze devices te ondersteunen met de FiLogic oplossing.

Tot slot was er ook de behoefte om bij het verzenden en ontvangen gebruik te maken van barcode en QR scanning via de app. Het systeem is nu zo gebouwd dat een verzending gescand kan worden en daarna meteen in de backend verschijnt. De scanning gaat het proces voor de transporteurs weer soepeler maken en die kan nu nog sneller werken.

Laten we samenwerken

Wil je een app laten ontwikkelen? Of zoek je een professionele app bouwer die een eerlijk advies geeft over je app idee? Dan is Glamorous Goat de juiste partij.