App laten maken
Vorige artikel

Wat Facebook vertelde op F8 en hoe het je kan helpen

Volgende artikel
Have any question?
Contact Rob, he’s our Design Lead. He will be eager to help you.
Neem contact op

In lijn met de traditie heeft Facebook deze april zijn jaarlijkse F8 wereldwijde ontwikkelaars conferentie gehouden. CEO Mark Zuckerberg en zijn team hebben in California een grote hoeveelheid aankondigingen gedaan. Deze waren gericht op ontwikkelaars met de nadruk op: augmented reality, virtual reality en artificial intelligence. In dit artikel hebben we de meest indrukwekkende aankondigingen die invloed hebben op ontwikkelaars verzameld en geprobeerd uit te zoeken wat voor een impact dit gaat hebben.

Virtual Reality

Met het kopen van Oculus (Rift) ongeveer drie jaar geleden was het vrij duidelijk dat Mark Zuckerberg VR erg serieus neemt. Zijn gedachte hierin is weinig veranderd. Kijk eens naar de app Spaces. Spaces is een VR app die het mogelijk maakt om andere Facebook vrienden te ontmoeten door gebruik te maken van de Oculus headset.

Tot nu toe zijn er nog niet veel activiteiten die je kan uitvoeren met Spaces, maar de activiteiten die beschikbaar zijn, zijn erg leuk. Je kunt bijvoorbeeld een verjaardagsfeestje geven en 3D objecten plaatsen op je vrienden. Daarnaast kan je een selfie maken met vrienden en deze posten op Facebook. Spaces is op dit moment gelanceerd als beta versie en er is ruimte voor verbetering. Het doel van Spaces is, is om een tool te zijn om sterkere banden te creëren tussen gebruikers en hun Facebook vrienden.

Spaces was niet de enige aankondiging rondom VR tijdens deze jaarlijkse F8 conferentie. Facebook heeft ook het React VR framewerk geïntroduceerd die ontwikkelaars de mogelijkheid bied om VR apps te ontwikkelen. Deze apps maken gebruik van de kracht die JavaScript biedt.

React VR stamt af van Facebook zijn bestaande React framework dat gebruikt wordt om (web)applicaties te ontwikkelen. Ontwikkelaars die werken met VR kunnen hetzelfde model gebruiken als React voor web applicaties als 360-graden ervaringen. Deze technologieën staan het toe om 3D modellen te gebruiken, maar het doel is om ontwikkelaars makkelijk hun panoramische ervaringen te laten combineren met 2D gebruikers interfaces, SMS’jes en afbeeldingen.

De interactie die ontstaat tussen app en verschillende sensoren zijn mogelijk door React VR. Deze maakt gebruik van bestaande web technologieën zoals: WebGL en WebVR. Iemand die ervaring heeft met React zou in principe redelijk snel moeten kunnen beginnen met het experimenteren van virtual reality.

Camera effecten platform

Net als met virtual reality een aantal jaren geleden heeft Facebook dit jaar een hype gecreëerd rond augmented reality. Zuckerberg heeft namelijk aangekondigd dat we snel, door middel van onze telefoons, nieuwe en verrassende AR ervaringen gaan zien met Facebook. Gebruikers kunnen Facebook zijn nieuwe AR tools gebruiken om virtuele objecten te kunnen plaatsen in de echte wereld. Deze virtuele objecten zullen alleen pas tevoorschijn komen, wanneer een gebruiker de omgeving bekijkt door middel van zijn telefoon. Denk hierbij aan verborgen berichten op het bureau van een collega of kleurvolle reclame op een lege muur. Dit is mogelijk door SLAM (Simultaneous Localization And Mapping). Deze technologie kan een 3D grid plaatsten op de omgeving om je heen.

“Is het mogelijk om zelf een vergelijkbare ervaring te ontwikkelen?” vroeg een enthousiaste ontwikkelaar. Facebook gaf aan dat dit mogelijk is. Met het Camera Effect Platform, kunnen ontwikkelaars effecten creëren voor Facebook Camera. Om dit te kunnen realiseren zijn er twee creatieve tools die ontwikkelaars kunnen helpen. Frame Studio en AR Studio.

Frame Studio

Frame Studio is een web-based tool die iedereen met een Facebook business pagina profiel toelaat om 2D overlappingen te creëren. Dit is vergelijkbaar met Snapchat’s geotags. Deze overlappingen verschijnen met de camera’s van jouw vrienden of fans van jouw pagina. Zo’n frame laat de naam van de ontwikkelaar zien, inclusief de effecten, helaas kan een bedrijf niet zijn logos of trademarks zichtbaar laten maken.

AR Studio

AR Studio laat developers en artiesten toe om hun eigen AR ervaring te ontwikkelen. Denk hierbij aan 3D animatie frames, maskers en andere interactieve effecten die reageren op beweging van de gebruikers in real time wanneer de gebruiker foto’s of video’s maakt en zelfs tijdens een live broadcast op sociale netwerken. Op dit moment is deze tool alleen beschikbaar in een gesloten beta versie voor Mac.

Eerste gebruikers van de tool zijn onder andere: GIPHY, Manchester United, Nike, Real Madrid en Warner bros (Justice League). Zij hebben allemaal gebruik gemaakt van AR Studio om camera effecten te ontwikkelen die aandacht van fans trekt en fans in interactie brengt met hun merk.

Messenger Platform

Met het uitbrengen van de Messenger platform eind 2016 hebben meer dan 100.000 ontwikkelaars zich ingeschreven voor de wit.ai bot engine en zijn er meer dan 30.000 chatbots gelanceerd op Messenger. Denk hierbij aan: de Spotify bot (speel nummers op demand), MasterCard bot (werkt samen met Subway, waardoor gebruikers voor hun eten kunnen betalen met messenger) en Blackstorm Labs bot (gamers blijven op de hoogte wat zich afspeelt in hun game).

Tijdens de laatste F8 heeft Facebook een geüpdate versie van het Messenger platform gelanceerd, Messenger Platform 2.0. Hiermee zijn er nieuwe tools beschikbaar die ontwikkelaars in staat stelt om hun bots nog meer te kunnen laten doen op Messenger. We zullen nu bekijken wat dit precies betekent.

Ontdekken

Om het vindbaarheid probleem op te lossen heeft Facebook zijn nieuwe Discover section geïntroduceerd. Deze laat trending bots, plaatsen in de buurt en bedrijven waarmee je in contact kan komen op een overzichtelijke manier zien. Je kunt nu dus direct in contact komen met bedrijven in de buurt om antwoord op jouw vragen te krijgen.

Deze Discover section bestaat uit een ruime hoeveelheid categorieën. Denk hierbij aan: eten en drinken, entertainment, financiën en andere om zo gebruikers te helpen een bot of bedrijf te vinden in de categorie waarnaar ze op zoek zijn.

Als ontwikkelaar heb je de mogelijkheid om jouw product te laten zien aan bijna 2 miljard maandelijkse gebruikers van de applicatie. Als je gebruik wilt maken van deze nieuwe features moet je eerst een speciaal `Discover submission` formulier invullen op jouw bedrijfspagina bij de instellingen.

Messenger Codes

Een andere feature die merken meer bekendheid kunnen geven op Messenger is Messenger Codes. Het komt neer op QR codes die door gebruikers kunnen worden gescand om een bepaalde bot te vinden.

Eigenlijk wil Facebook dat bedrijven Messenger Codes plaatsen op publieke plaatsen, zoals: winkels, sportevenementen, concerten enzovoort. Dit heeft de functie als extra klantenondersteuning. Het is de bedoeling dat een winkel verschillende bots heeft voor verschillende doeleinden. Een bot voor klantencontact en een andere bot om bijvoorbeeld de klant te ondersteunen in het plaatsen van een order.

Chat Extensions

Met behulp van Chat Extensions kunnen bots deelnemen aan groep conversaties met vrienden. Denk hierbij aan een groep reizigers die een reis bot toevoegen aan hun chat om hen te helpen bepalen wat de volgende reisbestemming wordt. Voetbalfans kunnen een sport bot toevoegen aan hun chat om updates te geven van de score van hun favoriete teams. De lijst met mogelijkheden is eindeloos.

Slimme Antwoorden

Naast Chat Extensions biedt Facebook ook Slimme Antwoorden aan. Deze worden ondersteund door de wit.ai bot engine. Met deze technologie worden jouw bedrijfspagina’s gescand en wordt er een chatbot gecreëerd die automatisch makkelijke vragen kan beantwoorden via Messenger. Bijvoorbeeld: hoe laat je bedrijf opent of wat het telefoonnummer is. Slimme antwoorden is een leuke tool voor elk bedrijf om hun Messenger ervaring mee te beginnen.

Op dit moment biedt Facebook deze service alleen nog maar aan aan restaurants in the VS, maar ze zijn van plan om deze technologie uit te breiden naar verschillende bedrijfscategorieën en landen.

Developer Circles

Het merendeel van de ontwikkelaars van Facebook wonen en werken buiten de VS. Om deze reden heeft Facebook ongeveer een jaar geleden besloten om een programma te lanceren om ontwikkelaars over de wereld bij elkaar te laten komen. Het programma stimuleert om kennis en ervaring te delen met andere ontwikkelaars. Dit programma heet Developer Circles en wordt steeds groter.

Developer Circles zijn forums, offline ontmoetingen, workshops en hackathons. Alle hebben het doel om kennis en ervaring te delen en zo met nieuwe ideeën te komen. Het programma laat alle soorten technologie talenten toe. Dit kan een student zijn die het programmeren net onder de knie krijgt of iemand die zijn kennis wil vergroten.

Elke lokale Circle heeft zijn eigen leider die offline evenementen organiseert om kennis binnen de lokale omgeving te stimuleren. Daarnaast heeft elke Cirkel een toegewijde Facebook groep om communicatie tussen ontmoetingen te verbeteren. In een Circle’s Facebook groep kunnen leden informatie delen zoals: code, links, educatieve video’s en andere nuttige informatie. In samenwerking met Udacity is er de mogelijkheid om deel te nemen aan verschillende educatieve programma’s. Facebook heeft een selectie van trainings programma’s gelanceerd voor de leden van Developers Circles. Deze trainingsprogramma’s zijn te vinden in jouw Circle group en dus op Udacity.

Zoals altijd breng Facebook de toekomst een stukje dichterbij. De aankondigingen die dit jaar gemaakt zijn zullen veel effect hebben op verschillende bedrijven die al samenwerken met het platform. Wij kunnen niet wachten om te zien wat er mogelijk is met de nieuwe tools die aangekondigd zijn.

Terug naar overzichtDeel dit verhaal