Betapress is in 40 jaar uitgegroeid tot een toonaangevende, full service partner in de volle, dynamische tijdschriftenmarkt. Zowel voor uitgevers in eigen land als ver daarbuiten. Onder regie van Betapress vindt een breed scala tijdschrifttitels hun weg naar duizenden verkooppunten in Nederland. De juiste titel of product, op de juiste plaats, op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid: daar draait het om. Betapress kent de retailmarkt, maar signaleert ook trends en houdt de marktontwikkelingen in binnen- en buitenland haarscherp in de gaten.

Zoals je hierboven kunt lezen is Betapress een partij waar rekening mee moet worden gehouden in de tijdschriften wereld. Deze positie in de markt willen ze graag vasthouden en verstevigen, alleen de vraag is hoe krijg je dat voor elkaar? Nou door vooruit te lopen op de concurrentie bijvoorbeeld. En natuurlijk door het hebben (en houden) van tevreden klanten.

Juist hier zat voor Betapress de uitdaging, hoe kunnen we onze klanten beter van dienst zijn en de service naar deze klanten toe verbeteren. Er is toen bedacht dat een app een mooie toevoeging zou zijn om de dienstverlening van Betapress te verbeteren.

tijdschriften-barcode-scan-app

Wat moest de app oplossen?

Het was voor klanten van Betapress (o.a. Albert Heijn, Bruna, AKO of een benzinepomp) lastig om te achterhalen of een tijdschrift nog geretourneerd mag worden. Het is namelijk zo dat een tijdschrift een bepaalde periode in de schappen staat. Als het tijdschrift dan niet verkocht is voor een bepaalde datum mag het verkooppunt het tijdschrift terug sturen. Dit kan echter altijd maar voor een bepaalde periode.

Voor de distributeur van de tijdschriften (Betapress) is het natuurlijk goed als er weinig terug gestuurd wordt, dat zijn dan tenslotte verkochte tijdschriften. Echter gaan winkels dan steeds minder voorraad in de schappen zetten om niet tegen de kosten van onverkochte voorraad aan te lopen. Bijna dagelijks worden er tijdschriften bezorgd, maar ook weer opgehaald. Het is dus belangrijk dat de vakkenvullers in de winkels op een makkelijke manier kunnen zien of een tijdschrift nog terug gestuurd kan worden.

En toen is het idee voor de Betapress app geboren. Want zou het niet handig zijn als de vakkenvuller door het scannen van de barcode van een tijdschrift meteen kan zien of het tijdschrift nog retour gezonden mag worden?

Tijdens een aantal gesprekken om de exacte pijnpunten te benoemen zijn we tot deze conclusies gekomen:

  • De app moet snel en prettig werken
  • Vernieuwing blijven bieden aan klanten
  • Klanten kunnen activeren met nieuws
  • Deel van de taken van de website uit handen nemen door de app

ANALYSEFASE

We zijn dit project ook gestart met het doorlopen van de analysefase. In deze fase beginnen we met het bespreken van hoe de app moet gaan functioneren. Ook bekijken we hier welke technische oplossingsrichting gebruikt kunnen gaat worden bij de bouw van de app.

We zijn begonnen met een afspraak van een halve dag op kantoor bij Betapress om alles samen goed door te spreken en de app en koppeling met de bestaande backend definitief te maken. Toen hebben we helder gemaakt welke schermen er in de definitieve app gaan komen en wat de exacte werking moet zijn. We kaderen daarmee zoveel mogelijk af, zodat de klant niet voor verrassingen komt te staan achteraf.

Dan zijn we een flow diagram gaan maken voor de app, waarin alle mogelijkheden binnen de app helemaal schematisch zijn uitgewerkt. Je krijgt als het ware de flow door de app heen te zien. Dit document is opgeleverd en toen hier akkoord op is gekomen zijn we de volgende stap gaan zetten.

Op basis van de informatie die we besproken hebben en bovenstaande flow diagram zijn we simpele maar doelmatige wireframes gaan maken worden voor de app. Hiermee heb je dan een overzicht hoe de app en backend technisch zal functioneren. Welke schermen er in zullen zitten en hoe de flow is binnen de app.

tijdschriften-barcode-scan-app

Een paar dingen hebben ons positief verrast in de samenwerking. Glamorous Goat is heel actief aan de slag gegaan met onze (software) partners tijdens het project, zodat we daar geen omkijken naar hadden - Roy Heijnen (Betapress)

tijdschriften-barcode-scan-app

Ontwikkelfase

We zijn daarna samen het traject in gegaan om de daadwerkelijke app te bouwen. Dit is op basis van de documenten gedaan die in de bovenstaande analysefase gemaakt zijn. Daarnaast hebben we altijd geprobeerd korte lijnen te hanteren, zodat de vinger aan de pols is gehouden tijdens het ontwikkelen van de app en we problemen in een vroeg stadium hebben kunnen voorkomen.

Het is dus verstandig het project in het begin klein door een MVP te bouwen van de app. te houden zodat kosten en doorlooptijd behapbaar blijven. Ook tijdens de bouw van de Betapress app hebben we deze werkwijze gehanteerd.

Daarnaast is er dus regelmatig contact geweest met de klant om te bekijken of alles naar wens is en alles volgens specificaties verliep.

Daarnaast konden ze snel schakelen en het project aanvliegen zonder dat daar ellenlange vergaderingen en projectgroepen voor nodig waren.
Ook is de flexibiliteit en het kort op de bal zitten als erg prettig ervaren. Al met al een succesvolle samenwerking!
 - Roy Heijnen (Betapress)

Hulp nodig bij jouw app?

We helpen je graag! Door mee te denken hoe we van een
goed idee tot een functionele app komen.