Ongeveer twee maanden geleden tijdens de jaarlijkse Worldwide Developers Conference (WWDC) heeft Apple een nieuw framework ARKit aangekondigd. Apple’s ARKit gaat er voor zorgen dat het proces om augmented-reality apps voor iPhone of iPad te ontwikkelen veel makkelijker en beter gaat worden.

Alhoewel Apple laat is geweest met het instappen bij Augmented Reality, heeft Apple natuurlijk de benodigde ingrediënten om Augmented Reality naar de massa te brengen. Hierover later meer.

Wat doet Apple’s ARKit?

Voor degene die nog niet bekend zijn met de term "Augmented reality" (AR) is het belangrijk om te weten dat deze term staat voor het process van het mappen van digitale objecten en informatie in een 3 dimensionale (3D) omgeving. Vervolgens worden deze objecten geprojecteerd op iemand anders zijn omgeving die hij ziet. Dit kan via de camera van een tablet of telefoon of door middel van een headset. Pokémon Go is een van de bekendste voorbeelden van deze ontwikkeling. Je kan de wereld om je heen zien op je iPhone scherm en hiermee de game besturen om Pokémon te vangen.

Een paar jaar geleden kostte het enorm veel tijd om zulke apps te creëren. Alleen een kleine groep ontwikkelaars beschikte over de kennis en tijd om zulke apps te maken.

Tools

Met Apple’s ARKit is het de bedoeling om deze barrière te verlagen. Het framework zorgt ervoor dat het zware werk niet meer gedaan hoeft te worden door ontwikkelaars. Verschillende tools zijn beschikbaar met Apple’s ARKit, zoals: user context verwerken met onderliggende technologieën zoals:

  • Visual Inertial Odometry (VIO). Dit helpt je begrijpen waar je bent in de ruimte en waar een camera naar toe kijkt.
  • De omgeving begrijpen via detectie en hit testing.
  • Licht inschatting, zodat wanneer de omgeving donker wordt, de objecten ook donkerder worden om er voor te zorgen dat ze natuurlijk passen in de omgeving.

Aangezien Apple de hardware en operating system zelf maakt kan Apple’s ARKit veel beter coördineren tussen camera, motion sensors, CPU en grafische kaart in vergelijking dat externe ontwikkelaars dit kunnen. Dit betekend dat Apple instaat is om Augmented Reality informatie te verwerken die veel minder van de batterij en kracht van jouw telefoon vragen dan andere methodes. Het geeft app ontwikkelaars meer mogelijkheden wanneer zij hun eigen ideeën willen gebruiken bovenop Apple’s ARKit.

De voordelen van optimalisatie tussen hardware en software zijn significant. Apps gebouwd met de ARKit kunnen gebruikt worden op iPhones of iPad’s die gebruik maken van de A9 chip of nieuwer. We zullen later toelichten waarom.

Gaat Apple’s ARKit daadwerkelijk een verschil maken?

Apple is vaak niet de eerste die de markt op komt met een nieuwe technologie. Daarentegen is het bedrijf wel erg goed om een systeem te ontwikkelen dat de basis vormt voor nieuwe producten. Denk hierbij aan: iTunes voor iPod en de App Store voor iPhone.

Hetzelfde is waar voor Apple’s ARKit. We zullen een aantal voorbeelden bekijken.

Met Snapchat kun je computer gegenereerde effecten toepassen op selfies. In April heeft het bedrijf de World Lenses Feature ontwikkeld, waardoor 3D objecten kunnen worden toegevoegd aan Snaps.

In april heeft Facebook zijn Camera Effect Platform gelanceerd en heeft AR Studio gelanceerd voor ontwikkelaars om frames te bouwen en effecten die je kan gebruiken met Facebook apps.

In maart 2016 heeft Microsoft de HoloLens developers kit gereleased. Een aantal bedrijven zijn al begonnen met investeren in hardware en development voor het platform. Deze ontwikkelingen kunnen betrekking hebben op: educatie, enterprise hands-free training en on-the-job-heads-up-display tools.

In 2014 heeft google zijn eerste Augmented Reality platform Tango gelanceerd en deze wordt elk jaar beter sinds de release. De nieuwste release van Tango die bekend werd gemaakt tijdens de recentelijke Google I/O in mei heeft mogelijkheden die veel verder zijn dan wat Apple’s ARKit kan. Googles AR technologie wordt vooral duidelijk bij het Visual Positioning Service (VPS) en de hoge resolutie mapping van binnen en buiten vloerplannen in combinatie met 3d modellen om een aantal top punten te benoemen. Google heeft ook een aantal samenwerkingen met merken zoals: BMW, Pottery Barn en Lowe.

Waarom is Apple’s ARKit anders?

Terwijl andere bedrijven al veel langer bezig zijn met Augmented Reality is Apple weer in de positie om te doen waar ze goed in zijn. Anderen de basis laten creëren en vervolgens de markt op gaan met de juiste ingrediënten voor massa adoptie, waar anderen tekort zijn gekomen. In het geval van Augmented Reality (AR) zijn deze twee ingrediënten: schaal en verkopen.

Schaal

Elke concurrent in AR heeft limitaties om de totale markt te bereiken.

  • Microsoft, heeft een barrière om te kunnen gebruiken. De HoloLens hardware kost rond the 5000 euro.
  • Google, Tango werkt alleen op telefoons en tablets met Tango specifieke hardware, waarvan er nu nog maar twee beschikbaar zijn.
  • Snapchat en Facebook maken gebruik van specifieke apps. Ontwikkelaars zijn hierdoor gelimiteerd in wat ze kunnen doen. Bedrijven die Augmented Reality (AR) ervaring ontwikkelen voor hun klanten zullen altijd rekening moeten houden met Snapchat en Facebook.

Aan de andere kant werkt Apple’s ARKit alleen op een iPad of iPhone met een A9 processor of nieuwer. Dat wil zeggen in elke iPhone sinds de lancering van de iPhone 6s in 2015 en elke iPad (Behalve de mini) sinds de lancering van de iPad Pro in 2015. Wanneer iOS 11 wordt gelanceerd zullen er miljoenen nieuwe klanten zijn die alles hebben dat nodig is voor augmented reality apps.

Daarnaast zullen ontwikkelaars en bedrijven de mogelijkheid hebben om Apple’s ARKit te gebruiken met hun eigen apps. Hierdoor worden de limitaties van social platforms die eerder moesten worden gebruikt worden verminderd. App ontwikkelaars kunnen rijkere ervaringen aanbieden die alleen gelimiteerd zijn door hun eigen verbeelding.

Verkopen

Naast de grote hoeveelheid klanten die AR-ready hardware hebben heeft Apple nog een belangrijke motivatie voor ontwikkelaars. Geld! In 2016 had apple rond de 60% van alle mobiele app sales geleverd. In juni heeft Apple meegedeeld dat de App Store verkopen voor developers meer dan $70 miljard heeft behaald.

Geen ander bedrijf heeft deze cijfers die developers kunnen bewegen om opbrengsten te creëren door middel van hun app platform.

De beperkingen van schaal en verkopen waar andere aanbieders van Augmented Reality (AR) tegenop lopen zullen een constante strijd worden om deze ontwikkeling aan te bieden aan het volk. Het is veel makkelijker om een iOS Augmented Reality ervaring te ontwikkelen, wanneer er meer geld te verdienen is en het minder tijd/geld kost omdat de toolkit en hardware veel completer is.

Apple heeft een grote groep loyale klanten die willen investeren in apps. Ontwikkelaars en bedrijven die gebruik willen maken van de ARKit kunnen er van uit gaan dat er een publiek klaar staat om geld uit te geven aan hun ontwikkelde apps.

Wat betekent Apple’s ARKit voor ontwikkelaars?

Apple’s ARKit biedt app designers en ontwikkelaars de vrijheid aan om te focussen op het bouwen van een goede app. Het lastige werk wordt hierbij overgenomen door de ARKit. Het is niet meer nodig om weken of maanden lang jouw eigen Augmented Reality (AR) functies te ontwikkelen. Denk hierbij aan object mapping, world-tracking engine en spatial tracking door middel van computervisie. Je kunt nu gelijk beginnen met het ontwerpen en bouwen van de ervaring die jij in gedachten hebt.

Apple’s ARKit is gebaseerd op veel bestaande Apple technologieën. Metal, SpriteKit en SceneKit zijn hiervan voorbeelden. Dit houdt in dat je de eigenschappen van de ARKit API moet leren, maar dat als je de kennis van anderen Apple technologieën al hebt, je meteen kunt beginnen met het bouwen van jouw app.

Wat betekent Apple’s ARKit voor bedrijven?

Het potentieel van AR is enorm. Retail/ virtueel winkelen, training, gamen en nog veel meer.

Met iOS 11 gaat Apple nog vele andere opties toevoegen om consumenten te helpen communiceren met bedrijven. Denk hierbij aan het mappen van winkelcentra en vliegvelden in hum Maps app. Het is een kleine stap met de visie om Apple’s Map app te gebruiken met de ARKit met komende updates in iOS.

Het zou fantastisch zijn dat wanneer je jouw telefoon richt op een cafe dat je op je scherm een menu ziet verschijnen. Als een telefoon wordt gericht op een straat zie je alle bedrijven, restaurants en winkels tevoorschijn komen.

Naast deze mogelijkheden worden de toepassingen nog veel mooier, wanneer deze worden gecombineerd met Apple’s ARKit en nieuwe frameworks die Apple heeft vrijgegeven voor ontwikkelaars dit jaar. CoreML - machine learning, object en gezichtsdetectie door middel van de Vision framework, ingebouwde QR code herkenning en taal processing zijn hier enkele voorbeelden van.

Nu is het tijd voor bedrijven om te beginnen met experimenteren en kijken of ze AR kunnen gebruiken in hun bedrijfsmodel. Met de ARKit, heeft Apple de juiste ingrediënten aangeboden voor bedrijven en ontwikkelaars om prachtige AR ervaringen te bouwen. De schaal en opbrengsten zijn daarnaast ook nog eens erg interessant.

Hulp nodig met Apple's ARKit

Wij helpen je graag verder met het ontwikkelen van jouw AR app.

Er zijn nog geen reacties

Of laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.