Instagram - app van de week

Instagram – App van de week

Elke week behandel ik een app om te zien wat er technisch gezien allemaal goed en minder goed gaat in de app. Deze week ga ik de Instagram app behandelen die aangevraagd is via LinkedIn. Zelf ben ik een aantal jaar geleden wel flink met Instagram bezig geweest, maar hier ben ik op een gegeven moment mee gestopt omdat ik een beetje ‘Social Media moe’ was op dat moment.

Desondanks kan ik natuurlijk wel eens kritisch naar de app kijken om te zien wat er allemaal bedacht is bij Instagram. Het bedrijf is in 2012 overgenomen door Facebook voor 1 miljard dollar (wat toen een mega bedrag leek). Het exacte bedrag is niet bekend, maar ondertussen zou het bedrijf dit bedrag in veelvoud waard zijn zoals je o.a. hier kunt lezen.

User on-boarding

Kleuren

De app opent en je ziet meteen een kleurrijk scherm dat warm en fijn oogt. Daarnaast verloopt de achtergrond rustig van kleur met een gradiënt zoals je hiernaast kunt zien.

Iconen

Het is overigens mooi om te zien dat er gebruik wordt gemaakt van grote duidelijke iconen om te laten zien waar je mee bezig bent. Dit in combinatie met de nog steeds verlopende kleuren op de achtergrond maakt dat de UI van de on-boarding erg goed voor elkaar is.

Knop: ‘inloggen met facebook’

Facebook wil graag zo veel mogelijk data en gebruikers profielen van verschillende diensten kunnen koppelen en daarom is de knop om in te loggen met Facebook zeer prominent in beeld. Je moet als gebruiker echt moeite doen om niet op deze knop te klikken! De tekst onder de knop is heel subtiel en de meeste mensen zullen dus automatisch op de grote witte knop klikken. Bewuste keuze natuurlijk van Facebook, dus hier zal ik niets op aanmerken verder.

Data verzamelen

Telefoonnummer

Als je er voor kiest om jezelf niet via Facebook aan te melden maar een nieuw account aan te maken kom je in dit scherm terecht. Ook hier heeft Instagram (Facebook dus) goed nagedacht om zo veel mogelijk informatie los te krijgen bij de gebruiker. Daarnaast is de eerste invulmogelijkheid een telefoonnummer. Veel gebruikers zullen hier denken dat dit verplicht is en dus hun telefoonnummer afstaan.

Zoals je kunt zien in het screenshot wordt er een bevestiging gestuurd om je telefoonnummer te verifiëren. Op deze manier weet je zeker dat de gebruiker een telefoonnummer ingevuld heeft waar hij ook toegang toe heeft. Als je er voor kiest om gebruik te maken van een telefoonnummer om in te loggen moet je dit natuurlijk zeker inbouwen om misbruik te voorkomen. Dat houdt ook in dat je een aparte dienst erbij moet nemen om dit voor elkaar te krijgen.

E-mailadres

Als je goed kijkt kun je natuurlijk ook kiezen voor het invoeren van een e-mailadres door daarop te klikken. Wat Facebook hier goed doet is de gebruiker echt een richting in te sturen waar ze het meeste aan hebben.

Dark pattern

Of het echt netjes is om dit zo te doen is de vraag. Het is natuurlijk wel een vorm van dark patterns die hier gebruikt worden om de gebruiker een richting in te sturen. dark pattern is a user interface that has been carefully crafted to trick users into doing things, such as buying insurance with their purchase or signing up for recurring bills.

Taalselectie

Daarnaast is er gekozen door Instagram om een taalselectie beschikbaar te maken tijdens de user on-boarding. Zelf vind ik het mooier als een app gewoon altijd de huidige taal van het toestel gebruikt. Mocht de gebruiker dit niet willen moet het instelbaar zijn vanuit de instellingen en niet vanuit het startscherm. Echter kan ik me voorstellen dat dit bewust is gedaan om gebruikers in staat te stellen dit aan te passen zodat ze de user on-boarding in hun eigen taal kunnen uitvoeren. Alleen lijkt het me dat de gebruiker de onboarding ook wel zou moeten kunnen uitvoeren in de taal waar de telefoon op ingesteld is natuurlijk.

Knop: code opnieuw verzenden

De knop Code opnieuw verzenden. had wat mij betreft wel wat duidelijker gemogen. Nu is het niet direct duidelijk dat dit een knop is waarop geklikt kan worden, al geef je met het dikdrukken van de tekst wel aan dat er iets mee is natuurlijk.

Inloggen met bestaande accountgegevens

Als je er voor kiest om geen nieuw account aan te maken is het ook mogelijk met je bestaande accountgegevens in te loggen natuurlijk. De meeste opties zijn helder weergegeven zoals je ook in het screenshot kunt zien, mocht je echter je gegevens kwijt zijn of niet meer weten wordt het lastiger. Ook hier is het namelijk niet heel duidelijk dat de tekst: Hulp bij het aanmelden eigenlijk een knop is.

Doordat ik al eerder een account heb aangemaakt kies ik nu voor deze optie, en als je dat doet wordt je meteen ingelogd in de app en kom je in de Instagram tijdlijn.

Pluspunten

On-boarding

Ook bij deze app zal ik weer een paar dingen uitlichten waar goed over nagedacht is. Natuurlijk is het sturen van de gebruiker naar de opties die je wilt hebben in de user on-boarding slim gedaan. Echter is de vraag of je dat ook als iets goeds ziet, of het allemaal ethisch verantwoord is zeg maar. Slim is het wel in ieder geval.

Belangrijke schermen

Zoals je ziet is het heel goed dat de app werkt met tabs onderin en zonder vage menu’s die de navigatie onduidelijk maken. Ook goed om te zien dat je dus meteen start in het meest belangrijke scherm van de app: de tijdlijn waar de foto’s van de mensen die je volgt in komen te staan. De foto’s zijn het allerbelangrijkste in de Instagram app en daarom zijn deze mooi groot gemaakt in dit scherm. Wat mij betreft hadden ze nog wel een stap verder mogen gaan en de reacties wat meer laten integreren met de foto zelf.

Iconen

De iconen zijn over het algemeen erg duidelijk en goed gekozen. Hier hebben ze goed over nagedacht en dat is duidelijk te zien.

Concurrenten: elegant spieken

Daarnaast heeft Instagram goed gekeken hoe Snapchat groot is geworden en de beste onderdelen zijn rechtstreeks uit Snapchat gekopieerd naar Instagram. Dit is op zich natuurlijk een slimme zet geweest. Vooral omdat de doelgroep van de apps best wel uit elkaar ligt. Waar Snapchat toch vooral een hele jonge doelgroep aanspreekt ligt dat bij Instagram zeker anders.

Interface

Uit ervaring kan ik daarbij vertellen dat de interface van Snapchat voor iemand boven de 30 eigenlijk niet te vatten is. Alles zit op een onlogische plek en werkt anders dan je verwacht. Dit is waarschijnlijk een bewuste keuze van Snapchat, maar houdt wel in dat Instagram dezelfde functionaliteit (op een logische manier) zou kunnen aanbieden aan zijn gebruikers. Ze spreken tenslotte beide een compleet verschillende doelgroep aan.

Minpunten

Tekstkleuren

Ik vind de verschillende tekstkleuren wat minder goed gelukt in de app. Ze mogen wat mij betreft wat minder contrasterend zijn. Nu ligt de zwarte en grijze kleur wel heel ver uit elkaar en dit is in mijn ogen niet heel mooi.

Concurrenten: minder elegant spieken

Het idee om Snapchat functionaliteit te kopiëren is dus op zich prima, maar toch zijn er een aantal dingen die beter hadden gekund. Zo merk je toch dat ze vooral gekopieerd hebben zonder verder na te denken over de mogelijkheden voor je eigen doelgroep. Snapchat is zo populair, omdat het compleet anders werkt qua interface dan al het andere wat er is. Onduidelijkheid die bij de ‘jeugd’ dus goed werkt omdat ze nog niet heel veel (design) patronen herkennen en dus maar gewoon aan het experimenteren gaan.

Hier had Instagram zich kunnen onderscheiden door de functionaliteit op een andere manier weer te geven. Wel dezelfde functies, maar dan gericht op een ouder publiek en dus herkenbare patronen gebruiken voor de interactie voor die doelgroep.

Conclusie

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen hebben ze bij Facebook de Instagram app goed voor elkaar. Er zijn hier en daar wel wat dingen waar je wellicht beter andere keuzes had kunnen maken, maar de keuzes die gemaakt zijn, vallen te verdedigen.

De hele app ziet er fraai uit en werkt eigenlijk prima. Het verschil tussen de iOS en Android app is niet heel groot en zorgt voor eenduidigheid in het ecosysteem van Instagram.

Wel vind ik het een gemiste kans hoe ze de Snapchat functionaliteit gekopieerd hebben. Hier hadden ze veel beter naar de interface moeten kijken of te zorgen dat deze goed aansluit bij de doelgroep.

Overigens was dit de eerste keer dat ik een Android app besproken heb, en hopelijk is dat voor jullie bevallen. Mochten er mensen zijn die een app in hun gedachte hebben voor de app van de week, hoor ik dat graag en zal ik proberen die te behandelen.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.