App laten maken
Vorige artikel

De app van de week – Spotify

Volgende artikel
Have any question?
Contact Rob, he’s our Design Lead. He will be eager to help you.
Neem contact op

Deze week gaan we beginnen met een nieuwe serie, namelijk de app van de week. In een wekelijks terugkerend blog bericht zal ik een app behandelen en uitleg geven over wat goed en niet goed gaat binnen de app van die week. Vaak zal het gaan om de grotere bekende apps omdat die herkenbaar zijn voor de meeste mensen. Wat me echter ook leuk lijkt is als er gaandeweg in deze serie ‘verzoeknummers’ aangevraagd gaan worden. Dus dat jullie mee gaan bepalen welke apps er besproken gaan worden. Ik denk dat ik veel kan leren van het kritisch kijken naar verschillende apps, en hoop dat aan jullie over te kunnen dragen.

Deze week zullen we de app van de Spotify dienst bespreken. De meeste mensen kennen de dienst die Spotify aanbiedt ondertussen wel. Hoewel de concurrentie met Apple Music, Tidal en Google Play Music ondertussen ook niet stilzit, zal Spotify (ook door het voordeel van het first to market principe) toch de meest bekende zijn. Het van oorsprong Zweedse bedrijf is in 2006 opgericht en heeft ondertussen ruim 100 miljoen gebruikers.

Welk probleem lost de app op?

Met de introductie van Spotify is er een markt opengebroken die al jaren achter elkaar verlies op verlies stapelde. Mensen zijn ondertussen al jaren gewend niets voor muziek te betalen doordat muziek (illegaal) gedownload kan worden.

Dit downloaden is echter vaak omslachtig geweest, en de introductie van iTunes heeft dit goed op kunnen lossen, digitaal muziek kopen werd hiermee makkelijk gemaakt. Echter met prijzen van rond de 99 cent per gekochte track erg duur voor mensen die gratis gewend waren.

Dat opende deuren voor Spotify, die het gemak van iTunes hebben gecombineerd met een onbeperkt streaming model. Dus muziek luisteren zonder daar eigenaar van te worden, maar wel zo veel als je wilt. Ze hebben dus duidelijk een probleem opgelost met de service waar veel mensen bereid zijn voor te betalen.

Het probleem dat de app van Spotify oplost is het mobiel kunnen luisteren naar alle muziek die je maar wilt. En dat probleem is natuurlijk een heel groot probleem, aangezien mensen graag muziek luisteren tijdens het reizen, sporten of voor het slapen gaan. Allemaal momenten waar de telefoon binnen handbereik is. Door de prijzen transparant te houden en de app gratis beschikbaar te maken voor abonnees, is het voor iedereen duidelijk achteraf dat deze app wel een succes moest worden.

User Onboarding

Hoe de gebruiker de app in wordt geloodst tijdens de eerste keer opstarten heet in vaktermen de ‘user onboarding’. Ik zal aan de hand van de screenshots proberen weer te geven wat ze goed en fout doen bij de Spotify app.

Bij het voor de eerste keer opstarten van de Spotify App is het heel duidelijk dat ze willen dat je meteen in de app gezogen wordt als het ware. De gebruiker moet zich herkennen in de verschillende momenten waarop de app gebruikt kan worden. Dus muziek luisteren tijdens het hardlopen, op een feestje of voor het slapen gaan. Dit is (op het aquarium gedeelte na) wat mij betreft goed gelukt.

Er zijn duidelijk 2 knoppen die voor de interactie dienen. Er is een login knop en een aanmeldt knop. Goed hier om te zien dat er is gekozen voor een lichte en donkere variant van de knop. Als gebruikers al een Spotify account hebben kunnen ze inloggen, en anders kun je jezelf als nieuwe gebruiker aanmelden. De groene knop maakt duidelijk dat dit de belangrijkste actie is in dit scherm. Gebruikers hoeven niet overgehaald te worden in te loggen, want als de gebruiker al bekend is met de dienst zal dit toch wel gebeuren.

Als je op AANMELDEN klikt kom je in het scherm waar je een nieuw account aan kunt maken. Door meteen de mogelijkheid te bieden met een Facebook account in te loggen wordt het de gebruiker makkelijk gemaakt. Natuurlijk kun je als eigenaar van de app meer informatie achterhalen via Facebook, en dat voordeel samen met de snelheid van aanmelden via Facebook maakt het de voorkeursmethode.

Natuurlijk is het ook mogelijk om gewoon gebruik te maken van een e-mailadres om je account aan te maken. Wat ik jammer vindt is dat er gekozen is voor een aparte gebruikersnaam, terwijl dit prima het e-mailadres kan zijn in mijn ogen. Dit scheelt weer gedoe voor de gebruiker natuurlijk, en maakt de kans kleiner dat de gebruiker afhaakt.

De Geboortedatum en Geslacht zijn velden die niet verplicht zijn, maar dat is niet duidelijk als je gaat invullen. Het blijkt namelijk zo te zijn dat de knop AANMELDEN oplicht als je de verplichte velden hebt ingevuld. De gebruiker kan echter al afgehaakt zijn omdat hij denkt veel meer informatie in te moeten vullen.

Ga je echter verder en probeer je zonder geboortedatum aan te melden, gaat het alsnog mis. Je krijgt de melding: Je voldoet helaas niet aan de leeftijdsvereisten voor Spotify.

Dit is vreemd, het veld Geboortedatum is dus toch een verplicht veld, maar het wordt nu pas duidelijk. Het kan bewust zo zijn gedaan, omdat je nu weet waarom het veld verplicht is. Echter wat mij betreft had dit veel beter gekund op een andere manier.

Nadat alles is ingevuld klik ik nogmaals vol goede moed op de knop AANMELDEN, maar helaas is er toch nog iets niet in orde. Zelf had ik de controle op gebruikersnaam eerder gedaan zodat elke niet geaccepteerde gebruikersnaam al rood gemaakt wordt op het moment dat je hem aan het intypen bent. Nu zorgt het voor extra frustratie bij de gebruiker dat hij weer iets nieuws moet gaan verzinnen. Ook had een vrije suggestie hier op zijn plaats geweest. Moeten we nu gaan gokken welke gebruikersnaam nog wel vrij is?

Zoals eerder aangegeven was het beter als het e-mailadres ook gewoon de gebruikersnaam was geweest. Dan had je dit ook kunnen voorkomen. Na een paar keer proberen heb ik een vrije gebruikersnaam gevonden Hugo1651. Gedoe om niets dus.

En zo komen we in het hoofdmenu van de app na een redelijk geslaagd user on-boarding proces. De app wordt nu gestart in een scherm waar we meteen verschillende populaire afspeellijsten te zien krijgen die ge-target lijken te zijn op de taalinstellingen van de telefoon van de gebruiker. Er worden dus in dit geval Nederlandse playlists getoond.

Daarnaast is er wat ruimte om specifieke lijsten weer te geven voor een bepaald tijdstip, zoals hier duidelijk de maandag motivatie nodig heeft.

Het hamburger menu aan de linker bovenkant (dat zijn naam dankt aan de 3 horizontaal geplaatste streepjes) heeft geen goede naam in de User Experience wereld.

Update 27 september 2016 – Ondertussen heeft men bij Spotify ook doorgekregen dat het hamburger menu niet heel gebruikersvriendelijk is, en daar is nu ook gekozen voor de tabbar. Een goede zaak denk ik, omdat het de gebruiker in 1 oogopslag weergeeft waar hij zich op het moment bevindt binnen de app.

Verschillen Android & iOS

Zoals je in onderstaande screenshots kunt zien is er heel weinig verschil tussen de iOS en Android app van Spotify. Het lijkt erop dat ze wel hebben gekozen zoveel mogelijk iOS design elementen te gebruiken zoals het in iOS standaard gebruikte switch element.

Het zijn voornamelijk kleine nuances die het verschil maken, zoals de horizontaal of verticaal geplaatste rondjes bij de 3de rij screenshots.

Wat mij betreft is het heel belangrijk dat je probeert een vergelijkbaar design te krijgen binnen iOS en Android, maar wel gebruik makend van de standaard design elementen van iOS en Android. De bovengenoemde switch had ik dus bij de Android versie liever volgens de standaard gezien. Echter dan zouden er meer wijzigingen moeten worden gedaan aan de User Interface om vervolgens een heel andere app experience te krijgen. Dit is waarschijnlijk niet de bedoeling van Spotify geweest.

Om een beter inzicht te krijgen wat Apple en Google precies willen dat je met de Human Interface doet qua design, hebben ze beide documenten opgesteld waarin dit beschreven staat. Als je van plan bent een app te gaan maken dan is het verstandig hier goed van te voren naar te (laten) kijken. Je kunt namelijk op die manier veel beter aansluiten bij de gebruikerservaring voor het specifieke besturingssysteem.

Apple human interface guidelines en de Google human interface guidelines

Conclusie

De Spotify app werkt prima, en er is goed nagedacht over wat er allemaal in een app als deze moet zitten. Natuurlijk zijn er wel wat op en aanmerkingen over de user on-boarding, maar in het geheel gezien is dat ook prima op orde.

Design technisch zit de app ook goed in elkaar, echter is er gekozen de app zoveel mogelijk hetzelfde te maken voor iOS en Android. Iets dat op zich natuurlijk begrijpelijk is, omdat gebruikers die met beide toestellen werken een lage leercurve hebben op deze manier. Echter blijft het wel jammer dat je daarmee bepaalde ideeën die Apple en Google hebben gehad met het ontwerp van het besturingssysteem niet nageleefd worden.

Terug naar overzichtDeel dit verhaal