Alleen als je de afgelopen maanden onder een steen hebt geleefd en je compleet hebt afgesloten van de buitenwereld is het mogelijk dat je de hype van Pokemon Go hebt gemist en niet weet waar ik het over heb. Als je de rage wel hebt meegekregen heb je waarschijnlijk ook gezien dat Pokemon Go een app is die totaal niet leeftijdsgebonden is. Van jong tot oud zie je rondlopen (of zelfs rennen) tijdens een wandeling in het park. Binnen een paar dagen na de lancering van de app had deze al meer gebruikers dan Tinder of Twitter, toch niet de minste apps.

Om de impact van deze app te kunnen bevatten is het goed even wat statistieken van de eerste weken na de lancering te benoemen:

  • 30 miljoen gebruikers die ongeveer 35 miljoen dollar uitgaven aan in-app aankopen in de eerste 2 weken na de lancering.
  • Gemiddeld wordt er 50% langer doorgebracht door gebruikers in de Pokemon Go app dan in de nummer 2 app, die van Facebook.
  • Dagelijkse opbrengsten van ongeveer 3-4 miljoen dollar per dag

Ook kwam ik laatst dit bericht nog tegen, waarin duidelijk wordt dat de app ondertussen 600 miljoen dollar heeft opgebracht.
Deze getallen zullen voor velen tot de verbeelding spreken en daarom vond ik het een goed moment eens te gaan kijken wat er allemaal goed en minder goed gaat in de Pokemon Go app. Ik moet er eerlijk bijzeggen dat ik de app zelf voor het eerst ga installeren en de hele rage aan me voorbij heb laten gaan. Laten we hopen dat het allemaal niet al te goed gedaan is, anders loop ik straks ook elke dag door de straat om Picachu’s te vangen.

User on-boarding ?

Zodra je de app opgestart hebt kom je in een scherm waar gevraagd wordt of de app je locatie mag gebruiken. Wat mij betreft op dit moment nog wat voorbarig, er blijken namelijk nogal wat stappen doorlopen te moeten worden voordat je daadwerkelijk je locatie nodig hebt. Ik zou dit dus pas doen op het moment dat het echt nodig is en niet anders meer kan.

Als je de notificatie accepteert kom je automatisch in het volgende gedeelte van de user on-boarding waar je een geboortedatum moet invullen. Zoals ik het zie is er dus een minimum leeftijd waarop je dit spel mag spelen, en andere reden kan ik niet verzinnen voor het moeten invullen van je geboortedatum (behalve dan natuurlijk de goudmijn aan data die spelers doorsturen waarbij het extra waarde heeft wanneer ze hier een geboortedatum aan kunnen koppelen).

Daarna volgt zoals je kunt zien een scherm waar je jezelf kunt aanmelden. Het is verplicht om een account aan te maken en dat is op zich wel begrijpelijk bij een app als deze. Als gebruiker is het fijn dat je data opgeslagen wordt en dat alle uren die je in de app hebt gestopt tijdens die lange wandelingen niet verloren zijn als je telefoon kapot gaat of gestolen wordt.

Wat ik dan wel weer raar vind is de keuze voor aanmelden via een Google account, dat zie je echt maar zelden. Wat verder onderzoek maakt het opeens duidelijk. Niantec is bedrijf dat gestart is door Google en in 2015 als apart bedrijf is verder gegaan. Zeer waarschijnlijk heeft Google nog steeds een flink (zo niet volledig) aandeel in het bedrijf.

Daarnaast is er de mogelijkheid om te klikken op POKÉMON TRAINER CLUB. Voor mij is dit een totaal onbekende partij, en ik denk dat de meeste mensen geen idee hebben wat dit inhoudt. Echter wordt er nergens uitgelegd wat hiermee bedoeld wordt. Dit had dus wat mij betreft beter gecommuniceerd mogen worden. Duidelijkheid scheppen naar je gebruiker is belangrijk.

De Privacy Policy is wel duidelijk in beeld, en daar staan dingen in over het gebruik van de data en locatiegegevens die ongetwijfeld heel interessant zijn voor marketeers. Echter zo goed als niemand (zeker de jongere doelgroep) zal hier helemaal doorheen lezen. Het toevoegen is dus vooral een kwestie van indekken voor mogelijke problemen in de toekomst. Altijd verstandig om bij het lanceren van een app een goede privacy policy te laten schrijven zodat je altijd iets hebt om op terug te vallen.

Als je klikt op de knop van de Pokemon Trainer Club kom je in het volgende scherm waar je in kunt loggen als je al een account hebt. Zelf had ik dit nog niet en heb daarom vol goede moed op Register geklikt. Op dat moment wordt je uit de app geslingerd naar een website van deze Pokemon trainer club. Niet helemaal duidelijk voor mij waarom dit niet binnen de app gehouden is. Doordat je een apart proces buiten de app door moet wordt het allemaal een beetje rommelig in mijn ogen.

Op deze webpagina moet je dan opnieuw aangeven wat je geboortedatum is. Heb ik dat net niet al ingevuld in het vorige scherm? Waarom moet ik dat nu nog een keer doen? Ook moet je hier het land invullen waar je vandaan komt. Als je dat hebt gedaan en op Continue klikt kom je in een volgend scherm waar je een lijst met voorwaarden moet accepteren om verder te kunnen.

Het is niet helemaal duidelijk waarom je dit allemaal apart moet doorlopen, wat mij betreft had dit dus beter en veel soepeler gemaakt kunnen worden voor de gebruiker. Daarna dus vol goede moed door naar de volgende stap in het proces.

Ah een volgende scherm waar weer dingen moeten worden ingevuld. Ondertussen ben ik al een paar minuten bezig met het invullen van velden en het accepteren van voorwaarden. In dit scherm wordt dan gevraagd om een gebruikersnaam voor je Pokemon Trainer account. Ik kies hier een gebruikersnaam en wachtwoord en gelukkig is mijn keuze nog vrij.

Vul daarna een e-mailadres in en na bevestiging dat ik geen robot ben, kom ik in een volgend scherm waar verrassenderwijs weer voorwaarden geaccepteerd moeten worden. Als je alle voorwaarden wil lezen waar je ondertussen mee akkoord bent gegaan verwacht ik dat je na een paar weken wel kunt beginnen met het spelen van het spel.

Als je dan denkt eindelijk te kunnen beginnen met het spelen van het spel, moet je na het invullen van je zojuist aangemaakte inlognaam en wachtwoord eerst nog een keer wat voorwaarden accepteren. Als je na het lezen van de 1e en 2e lijst met voorwaarden nog niet afgehaakt was, dan zorgen de 3e en 4e keer lezen daar wel voor.

Het is overigens bij het kiezen voor een Google account als inlog een stuk makkelijker en minder vermoeiend om de app te gebruiken. Ook als je al een Pokemon Trainer club account hebt gaat het natuurlijk sneller en met minder hordes. Alleen niet iedereen heeft dat en voor die mensen is het proces dus tergend langdradig.

Maar goed, we zijn er en kunnen beginnen, de app is aan het laden!

Natuurlijk is de on-boarding nog niet afgelopen, en zeker bij een spelletje als dit komt er meer bij kijken om te zorgen dat de gebruiker zo goed mogelijk van start kan gaan met de app. Je moet als ontwikkelaar de gebruiker gaan leren hoe hij bepaalde dingen kan doen in de app. Dit heet in het Engels de “Core Loop” en is daarnaast ook een manier om de speler zich thuis te laten voelen door het persoonlijk te maken.

In de Pokemon Go app is dit heel goed gedaan doordat de speler zijn in-game character helemaal naar wens kan aanpassen in een van de eerste schermen. Op deze manier voelt de speler zich meteen verbonden met zijn character in het spel. Hij heeft hem namelijk zelf ontworpen en zal vaak zijn eigen uiterlijke kenmerken hiervoor gebruiken.

Je ziet hier goed dat er veel tijd en aandacht is besteed aan het maken van je eigen character voor in het spel. Dit is heel goed gedaan en zorgt dus voor herkenbaarheid.

Zoals je hiernaast ook kunt zien is het voor de die-hard Pokemon fan natuurlijk heel herkenbaar hoe alles eruit ziet. Dat zijn ook niet persé de mensen voor wie de on-boarding belangrijk is. Die gaan het spel natuurlijk toch wel spelen. Echter is Pokemon Go zo populair dat het ook voor mensen die Pokemon nog niet kennen leuk moet zijn.

Al met al denk ik dat dit heel goed gedaan is. Je bindt hiermee mensen langer aan je game en dat heeft zeker voor een groot deel bijgedragen aan het succes.

Je ziet hier goed dat er veel tijd en aandacht is besteed aan het maken van je eigen character voor in het spel. Dit is heel goed gedaan en zorgt dus voor herkenbaarheid.

Zoals je hiernaast ook kunt zien is het voor de die-hard Pokemon fan natuurlijk heel herkenbaar hoe alles eruit ziet. Dat zijn ook niet persé de mensen voor wie de on-boarding belangrijk is. Die gaan het spel natuurlijk toch wel spelen. Echter is Pokemon Go zo populair dat het ook voor mensen die Pokemon nog niet kennen leuk moet zijn.

Al met al denk ik dat dit heel goed gedaan is. Je bindt hiermee mensen langer aan je game en dat heeft zeker voor een groot deel bijgedragen aan het succes.

Als het spel dan uiteindelijk echt gaat beginnen wordt er ook duidelijk uitgelegd hoe alles werkt en wat je kunt doen. Dit gebeurt doordat er een Pokemon poppetje in beeld komt die alles stap voor stap uitlegt.

Op die manier weet iedereen meteen hoe de app werkt, als je toch iets niet snapt kun je het snel terugzien door binnen de app op de hulp knop te drukken.

Wat hebben ze goed gedaan? ⭐⭐

Pokémon GO maakt goed gebruik van bekende game-design technieken om een goede user-experience te creëren. Daarnaast zijn dingen als trigger & beloning ingebouwd om dopamine in de hersenen los te laten. Dit zorgt er weer voor dat de speler zich blij en gelukkig voelt. Verslaving ligt hierbij dus meteen op de loer. Top natuurlijk voor een ontwikkelaar die mensen zo veel mogelijk uren in de game wil laten maken. Dit wordt allemaal gedaan door bepaalde spelelementen die heel goed zijn uitgewerkt:

    • Willekeur (randomness) is heel belangrijk en wordt steeds toegepast op de speler. Die verwacht een bepaalde reactie op een actie die hij uitvoert, maar er gebeurt iets anders. Deze aanpak zie je op veel plekken in de game terug, van het aantal en type “drops” bij Pokéstops tot en met de variërende plekken waar nieuwe Pokémons geplaatst worden. Dit is waarschijnlijk een van de belangrijkste methodes om een emotionele reactie op te wekken bij de gebruiker. Variabele en op verschillende momenten terugkomende elementen zijn verreweg de belangrijkste reden voor verslaving. Net als bij een gokkast bijvoorbeeld.
    • Mini games die een soort van bekwaamheid nodig hebben om iets voor elkaar te krijgen, zoals de mini VR spelletjes na het vangen van een Pokémon of het omhoog gaan van een level. Het vangen van een hele zeldzame Pokémon geeft je ook het gevoel dat alle tijd die je erin gestopt hebt terecht is geweest.
    • Levels omhoog gaan en medailles krijgen, geven ook een gevoel van vooruitgang en persoonlijke groei voor de speler.
    • Als gebruikers tijdens het spelen bepaalde dingen nog niet kunnen of gebieden (content) nog niet mogen bekijken werkt dat heel goed voor de verslaving. Je wil daardoor namelijk doorspelen totdat je wel dat gebied in kunt of dat attribuut kunt gebruiken.
    • Het gebruiken van de herkenbare Pokémon thema’s is natuurlijk ook heel belangrijk in het succes van de game. De fans zijn de mensen die het spel als eerste gaan spelen, zodra er een kritieke massa is ontstaan van spelers, horen anderen er vanzelf ook van en willen ze ook mee doen met de rage.
    • Een ander heel belangrijk en goed aspect van het spel is natuurlijk het gevoel dat je bezig bent met iets goeds, namelijk het buiten rondlopen in de natuur. Dit heeft voor veel spelers een belangrijk effect, want ze kunnen hun verslaving voeden en bij kritiek wijzen op het feit dat ze gezond en verstandig bezig zijn in de buitenlucht. En wie kan daar nu iets tegenin brengen!

Al met al zijn er dus genoeg goede punten te benoemen die er voor zorgen dat dit zo’n populaire app is geworden. Zoals je ziet komt er veel meer bij kijken dan dat je misschien van buitenaf zou denken.

Wat hebben ze niet goed gedaan? ?

Het spel zit zonder meer goed in elkaar, anders zouden ze nooit het succes hebben gehad dat ze nu hebben. Een schot in de roos, toch zijn er nog wel wat dingen die beter hadden gekund in mijn ogen.

Zo wil ik graag nogmaals benadrukken dat alle regels en voorwaarden erg vervelend zijn bij het installeren en willen starten van het spel. Dit had echt minder gemoeten.

Een ander nadeel van de game is het feit dat het gevaarlijke situaties oplevert in real-life. Zo zijn er gevallen genoeg bekend waar grote groepen mensen ineens rennend een straat oversteken omdat er een zeldzame Pokémon gesignaleerd is. Waarbij iedereen eigenlijk alleen maar oog heeft voor hun telefoon en dus niet voor het verkeer.

Nu wil ik hier niet (teveel) de moraalridder uit gaan hangen, maar ik geloof wel dat Niantec dit beter had kunnen oplossen. Door bepaalde dingen in de game veiliger te maken. Zo zouden ze bijvoorbeeld kunnen zorgen voor meer waarschuwingen als je een straat oversteekt, zodat mensen even bewust uit de game gehaald worden.

Bovenstaande is echter natuurlijk ook één van de redenen dat het spel zo populair is geworden. En daarmee dus een voordeel, maar ook nadeel van het spel.

Ik moet zeggen dat ik verder niet heel veel negatieve punten kan opnoemen en daarmee hebben ze het gewoon echt heel goed gedaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *