App laten maken
Vorige artikel

App van de week: Netflix

Volgende artikel
Have any question?
Contact Rob, he’s our Design Lead. He will be eager to help you.
Neem contact op

Televisie kijken is de laatste jaren steeds minder populair aan het worden. Het is ook niet echt meer van deze tijd om op een bepaald tijdstip voor een kastje te gaan zitten om iets te kunnen zien. Tegenwoordig is alles veel meer on-demand natuurlijk, en daar zijn ze bij Netflix handig op in gesprongen.

Netflix is ooit begonnen als een DVD verhuur service. Dit ging in die tijd nog per post, en je kon zo makkelijk een film huren die je thuis bezorgd kreeg. Als je hem dan gezien had, stopte je hem weer in een envelop en stuurde je hem terug. Met de opkomst van het internet en het illegaal downloaden van films zagen ze de inkomsten bij Netflix flink terug lopen. Om dit tegen te gaan kwamen ze op het idee om een “all you can watch” concept te lanceren voor films. Dit is natuurlijk een perfecte stap geweest, precies op het juiste moment. Nagenoeg iedereen zal het bedrijf Netflix ondertussen kennen.

Natuurlijk hebben ze ook een app gemaakt, en deze week zal ik deze app behandelen. Ook deze week kijk ik weer naar de user on-boarding en de goede en minder goede zaken in de app. De app heeft een ⭐⭐⭐ beoordeling in de iOS App store, en krijgt ruim ⭐⭐⭐⭐ voor de Android versie.

User on-boarding ?

Bij het opstarten van de app kom je meteen in mooi overzicht met films en series die te vinden zijn op Netflix. Hier staat meteen duidelijk een CTA knop KIJK EEN MAAND GRATIS die duidelijk en helder de volgende stap aangeeft.

Je kunt daarnaast ook nog naar beneden scrollen om de 3 belangrijkste USP’s van Netflix te bekijken. Ze zijn heel slim gepositioneerd en voor iedereen meteen duidelijk door de titel die je al kunt zien in het start scherm. Het zijn Annuleren Apparaten Prijs.

Leuk daarbij is dat het overzicht met films dat je hiernaast in het screenshot ziet ook steeds veranderd. Een dag later heb je compleet verschillende films en series in het scherm. Ik denk dat dit een dynamisch opgebouwd screenshot is. Gaaf gedaan in ieder geval.

De Netflix app lijkt daarnaast een hybride app te zijn die dus (deels) gebaseerd lijkt te zijn op het Facebook React Native platform. Dit is een mooie oplossing waar Facebook een platform heeft gemaakt waarmee je op een krachtige manier een native app kunt bouwen zonder dubbele ontwikkelkosten te hebben voor iOS en Android. Echter zal dat bij Netflix niet de beweegreden zijn geweest om te kiezen voor React Native. Voor een relatief simpele app als die van Netflix (en natuurlijk met een een gigantisch budget) kun je deze oplossing prima gebruiken, maar is het zeker geen verplichting.

Er kleven overigens natuurlijk ook wel nadelen aan. Zo is het aan de app te merken dat hij vaak aan het laden is, en dat het door een langzame internet verbinding duidelijk wordt dat je niet in een echte native app aan het werk bent. Dit probleem zou je echter ook hebben als je een native app hebt en alle content in moet laden zoals Netflix natuurlijk moet doen.

Daarnaast heeft React Native een ander groot voordeel en dat is de mogelijkheid om makkelijk A/B tests uit te voeren. Doordat Netflix zoveel gebruikers en verschillende content heeft is het heel interessant om te kijken wat er gebeurt als je gebruikers verschillende opties voorschotelt. Dit kan tot goede inzichten leiden die de gebruiksvriendelijkheid en engagement in de app omhoog kunnen brengen.

Ik wijk echter af van het user onboarding gedeelte van de app, sorry! Snel dus weer terug naar hoe Netflix de gebruiker de app binnen hengelt en hem daar zo lang mogelijk houdt.

Zoals je kunt zien wordt het heel gemakkelijk gemaakt om een account aan te maken voor de app. Dit is natuurlijk voor Netflix het belangrijkste gedeelte, want als de gebruiker eenmaal zijn gegevens heeft ingevuld weten ze bij Netflix wie het is en hoe ze hem kunnen bereiken. Mocht de gebruiker dus geen abonnement genomen hebben kan hij wel benaderd worden om te zorgen dat hij dat wel gaat afnemen. Dit is re-targetting van de gebruiker.

Ook het duidelijk benoemen dat er geen verplichtingen zijn en je ten alle tijden kunt opzeggen helpen de potentiële klant dus over de streep.

Als je er als gebruiker voor gekozen hebt om een maand proef te gaan draaien met deze app (en Netflix) moet je gaan kiezen welk type abonnement je gaat nemen. Zoals je kunt zien zijn er 3 opties. Dit is heel verstandig gedaan, omdat een gebruiker altijd keuze wil hebben. Alleen moet je niet te veel keuzes geven, want dan wordt er vaker niets gekozen door keuzestress.

Vaak zullen gebruikers voor de middelste optie kiezen, omdat ze die als de veilige keuze beschouwen. Je ziet ook dat deze keuze door Netflix als standaard is gekozen. Ook hier wordt duidelijk dat je nergens aan vast zit en altijd kunt up/downgraden.

Ik klik snel op doorgaan en dan kom je in het volgende scherm waar je een account aan moet gaan maken om de app te kunnen gebruiken.

Wat hier heel goed gedaan wordt is het melden dat er nog maar 2 stappen volgen. Je moet de gebruiker op de hoogte houden van de voortgang dat is heel belangrijk en wordt in veel apps vergeten.

Er is bij het wachtwoord duidelijk gekozen voor een compromis tussen veiligheid en gebruiksvriendelijkheid. Een wachtwoord van 4 karakters is per definitie erg onveilig. Welke karakters je ook kiest, dat weten ze natuurlijk bij Netflix ook. Echter snappen ze ook dat het voor de gebruiker lastig is om een wachtwoord te verzinnen van minimaal 10 karakters met een hoofdletter en 3 leestekens. Blijkbaar zijn gehackte accounts niet heel erg en ik kan me inderdaad voorstellen dat het aanmeld proces belangrijker is op dit moment. Later kun je altijd nog terug komen op een onveilig wachtwoord en het de gebruiker aan laten passen.

Daarna komt er een melding dat je de aankoop via de AppStore moet bevestigen. Hier zit een belangrijk onderdeel want Netflix moet dus 30% afstaan van elk abonnement dat verkocht wordt via de app. Nu is dit het afgelopen jaar wel iets aangepast door Apple en sinds een paar maanden is de afdracht na het eerste jaar lager voor abonnementen.

Apple verplicht app ontwikkelaars die digitale goederen/diensten verkopen deze aankopen via een in-app aanschaf te laten lopen. Je mag dus niet zomaar een iDeal betaaloptie inbouwen voor digitale goederen/diensten. Verkoop je bijvoorbeeld fysieke tassen in een app, mag dat gelukkig wel.

Bij Netflix is het ook mogelijk om via de website een abonnement af te sluiten en dan de app te gebruiken. Op die manier is het niet verplicht om 30% af te staan aan Apple natuurlijk. Veel interessanter voor Netflix dus.

Echter mag je dan weer niet de gebruiker omleiden naar een betaalpagina binnen de app om de in-app aanschaf te omzeilen. Hier is een hoop gedoe over geweest bij de Spotify app omdat ze hetzelfde probleem hebben. Sluit je een abonnement af via de Spotify iOS app wordt je abonnement gewoon 30% duurder om dit probleem op te lossen. Wat onvriendelijk is voor de gebruiker natuurlijk.

Wat is er goed gedaan?

Er wordt bij Netflix natuurlijk heel goed nagedacht over hoe de ervaring voor de gebruiker zo gestroomlijnd mogelijk gemaakt kan worden. Daarnaast zijn er wel wat dingen die ze echt heel goed op orde hebben. Ik zal hier een paar zaken benoemen die me opgevallen zijn.

  • Gebruikers kunnen de streaming kwaliteit kiezen. Dit is echt een heel belangrijk onderdeel dat redelijk recent in de app is ingebouwd. Voorheen kon de gebruiker de kwaliteit niet selecteren en stond die kwaliteit vrij hoog. Prima natuurlijk als je een WiFi verbinding hebt, maar als je op 3G zit met een databundel van 1GB wil je dat natuurlijk niet.
  • De mogelijkheid om verder te kijken is goed uitgewerkt. Je hebt altijd een lijstje met titels in het overzicht die je een film verder laten kijken waar je gebleven was. Zo kan het zijn dat je tijdens het kijken van een film opeens iets anders bent gaan doen, maar dat je later zo een reminder krijgt en je de film nog wel gaat afkijken. Alles om meer engagement te hebben binnen de app.
  • Hulp vragen binnen de app wordt heel makkelijk gemaakt. Er zit een grote knop in de app waarmee je de helpdesk gratis kunt bellen. Netflix heeft natuurlijk ondertussen veel gebruikers en daar zitten ook veel niet technische gebruikers bij. Het meerendeel is waarschijnlijk niet technisch onderlegd en als die ergens niet uitkomen moeten ze makkelijk hulp in kunnen schakelen. Zo’n knop helpt dus enorm.
  • Het design van de app is helemaal gericht op het vinden van een film of serie om te gaan kijken. Je ziet de hoes van de film die vaak wel iets los maakt in de gebruiker. Op deze manier is het lastig zoeken naar iets specifieks, maar dat is ook niet de opzet van de app. Het gaat er vooral om dat je zoveel mogelijk kijkt en verslaafd raakt aan het gebruik van Netflix. Slimme zet om het zo op te zetten. Als het een simpele tekstuele lijst met titels was geweest zouden mensen veel minder kijken.

Wat is er niet gedaan?

Helaas is niet alles goed gedaan binnen de app en hebben we nog wel wat zaken gevonden die beter gedaan hadden kunnen worden.

  • Jep, een hamburger menu. Ik durf er bijna niet over te beginnen, maar zoals jullie misschien uit andere blog berichten al wel weten ben ik geen fan. In dit geval snap ik het nog enigszins er is namelijk veel informatie en weinig ruimte, maar het blijft een slechte manier om informatie weer te geven binnen een app. Dit had wat mij betreft beter anders opgelost kunnen worden.
  • Eigen series/producties worden naar voren geschoven. Op zich natuurlijk begrijpelijk dat Netflix hun eigen series voorrang geeft, aangezien ze daar geen afdracht van royalties op hebben en dus goedkoper zijn om te laten zien. Echter voor de gebruiker is het helemaal niet interessant en zouden ze gewoon de allerbeste keuzes voorgeschoteld moeten krijgen zonder compromissen.
  • Verschillend aanbod in de verschillende landen. Dit is natuurlijk meer een probleem dat er is met de huidige distributie van films en series. Netflix kan daar niet zo heel veel aan doen, maar het zorgt wel voor een onduidelijk aanbod dat in elk land anders is. Dit is wat mij betreft een groot nadeel, want zo kun je bepaalde content nog niet zien en moet er nog uitgeweken worden naar andere kanalen.

Conclusie

Al met al zit de Netflix app dus goed in elkaar. Er zijn niet heel veel dingen die ze binnen de app beter hadden kunnen doen in mijn ogen. Dat verklaart ook de prima beoordelingen in de Appstores. Ze doen het gewoon goed.

Wel zijn er in de user on-boarding wat zaken die vreemd opgelost zijn, maar ook hier is het over het algemeen prima in orde. De Netflix app zal dus voorlopig wel op mijn telefoon blijven staan, om zo op regelmatige wijze content te kunnen consumeren.

Terug naar overzichtDeel dit verhaal