App laten maken
Vorige artikel

De app van de week – ING Bankieren

Volgende artikel
Have any question?
Contact Rob, he’s our Design Lead. He will be eager to help you.
Neem contact op

Deze week ga ik een Nederlandse app behandelen, namelijk die van de ING bank. Zelf gebruik ik deze app vrijwel dagelijks de afgelopen 2 jaar, en daarom heb ik een goed beeld bij wat er goed en minder goed gaat in de app. Natuurlijk zal ik de app ook deze week vooral weer vanuit technisch oogpunt bekijken, zodat we samen kunnen leren van de keuzes die gemaakt zijn in deze app. Ook zullen we even stilstaan bij de concurrentie, en wat die op het gebied van apps doen.

User on-boarding ?

Ook deze week zullen we beginnen met de user on-boarding eens goed onder de loep te nemen. Leuk om te zien of er goed is nagedacht over het proberen de gebruiker binnen te halen en dan ook te houden.

Als we de app binnenkomen worden we meteen welkom geheten in de app door de bekende leeuw van de ING en het herkenbare ING oranje. Dit is meteen herkenbaar en er is gekozen om de walkthrough (die hier ‘tour’ heet) niet standaard te laten zien. Nee hij zit verstopt achter de knop > Bekijk de tour. Het allerbelangrijkste van een bankieren app is de veiligheid en vertrouwen. Het lijkt mij dat je met de walkthrough meer vertrouwen creëert en die is dan ook essentieel in de on-boarding. Ik had deze dus standaard aangezet, zodat hij altijd eerst zichtbaar is.

De knoppen zijn duidelijk in dit scherm, je ziet meteen dat de belangrijkste knop AANMELDEN is. De knop om een extra toestel aan te melden is minder belangrijk en dat is goed in beeld gebracht op deze manier. In de tekst Gebruikt u Mobiel Bankieren al op een ander toestel? zou nog wel iets duidelijker gemaakt mogen worden dat het om ING mobiel bankieren gaat, aangezien gebruikers meerdere bankier apps kunnen hebben.

Dan nu de walkthrough zelf, die ziet er op zich goed uit alleen lijkt het erop dat er bij de iOS versie wat fout is gegaan met de Auto-layout constraints. Er is namelijk een leeg stuk onderin de pagina te zien (zie de 5 screenshots rechts) wat niet gebruikt wordt. En als ik het zo in moet schatten is dit stuk precies het gedeelte dat er op een iPhone 5(S) afvalt omdat het scherm kleiner is. Dus het lijkt er op dat er voor de snelle weg gekozen is hier, om op de grotere toestellen maar een stukje witruimte te laten zien.

Een mooiere oplossing was hier geweest om de afbeeldingen aan de bovenkant groter te maken, en de gebruikte kleuren door te laten lopen. Op die manier wordt er op elk formaat toestel het volledige scherm gebruikt voor de content. Echter blijft dit ook een persoonlijke voorkeur.

De boodschap die de tour moet overbrengen is er eentje die wat mij betreft nog meer had moeten insteken op veiligheid en beveiliging van de gegevens. Je hebt tenslotte met een bank app te maken, die wat mij betreft als grootste valkuil heeft dat mensen bang zijn dat hun geld gestolen wordt. Zeker de mensen die er dus bewust voor kiezen de tour te doorlopen (omdat je het dus specifiek moet aan klikken) hebben behoefte aan bevestiging dat alles veilig gebruikt kan worden. Door hier dus de nadruk op te leggen kun je veel zorgen wegnemen.

Wel leuk vind ik het laten zien van een foto van de gebruikers van de app. Hierin kunnen mensen zich herkennen en het zorgt voor de nodige afwisseling tussen de screenshots door. Ook hier duidelijk weer de knop AANMELDEN om verder te gaan indien de gebruiker er klaar voor is.

Eenmaal aangekomen in het scherm om jezelf aan te melden (zie screenshot) kun je alle gegevens invullen die bij je ING Bankieren horen. Het is echter niet duidelijk dat je vooraf al klant moet zijn bij ING en de gegevens dus alleen dan werken. Dit had duidelijker kunnen worden gemaakt wat mij betreft. En je had hier mooi de mogelijkheid kunnen gebruiken om mensen die de app alleen installeren om te testen meteen klant te laten worden! Gemiste kans wat mij betreft.

Zoals je ziet zijn alle velden voorzien van een placeholder waar duidelijk gemaakt wordt wat er ingevuld moet worden in de verschillende velden. Beter was nog geweest als er ook een voorbeeld van bijgezet was. Dus bij pasnummer zou het dan als volgt worden gevuld: 3 cijfers, 1 letter, 3 cijfers (123A456). Wel goed is dat de velden zijn afgeschermd om verkeerde invoer te voorkomen.

Al met al zit het met de user on-boarding wel goed in het geval van de ING mobiel bankieren app zoals je ziet.

Goed gedaan ??

Het feit dat de iOS app ondertussen al weer een tijdje Apple’s Touch ID ondersteunt is natuurlijk top. Dit systeem van Apple heeft als voordeel dat het in alle apps altijd op dezelfde manier werkt, en dat de vingerafdrukken niet doorgestuurd worden naar ING of welke andere partij dan ook. Er wordt enkel gecontroleerd of de gebruiker toegang mag krijgen door het systeem en daarna wordt doorgegeven dat de vingerafdruk akkoord is door de secure enclave. Ook de Android versie heeft vingerafdruk herkenning voor het openen van de app. Dit is natuurlijk een mooie toevoeging die het voor gebruikers veel makkelijker maakt om in te loggen dan steeds die code intypen. Daarnaast is de code makkelijk door iemand af te kijken tijdens het typen.

Ah jammer ??

Zoals je eigenlijk in alle screenshots kunt zien wordt er gebruik gemaakt van een hamburger menu (de drie horizontale streepjes linksboven in). De keuze hiervoor is volgens mij niet de juiste geweest. Waarom moet er zoveel verschillende functionaliteit achter de knop zitten? Dit zorgt alleen maar voor onduidelijkheid. Zie ook de uitleg in het bericht: Why and how to avoid hamburger menus.

Enkele problemen van een hamburger menu die ze daarin aanhalen zijn:

Lower Discoverability
Less Efficient
Clash with Platform Navigation Patterns
Not Glanceable

Het was wat mij betreft duidelijk geweest indien er gewoon een tabbar onderin het scherm had gezeten met 5 opties:

  • Rekeningen
  • Betaalverzoek
  • Agenda
  • Adresboek
  • Berichten

De rest van de opties had makkelijk ondergebracht kunnen worden bij één van de bovenstaande opties. Betaalverzoek had ik zelfs misschien wel weggelaten en ergens wat verder weggestopt aangezien dat een weinig gebruikte functie is volgens mij. De Instellingen mooi rechtsboven in de navigatie balk en daarnaast een knopje met Uitloggen.

Conclusie ??

We moeten concluderen dat de ING met deze app iets moois heeft neergezet, wat ook terug te vinden is in de reviews die de app krijgt. Dit zijn vaak 4 of 5 sterren beoordelingen wat knap is. De app heeft de user on-boarding goed voor elkaar al zijn er altijd wel wat kleine dingen op aan te merken die natuurlijk ook anders geïnterpreteerd kunnen worden.

Het gebruik van nieuwe technieken zoals Touch ID is een mooie oplossing die voor de gebruiker echt iets toevoegt. Dit soort zaken zorgen er voor mij in ieder geval voor dat ik met plezier bankier bij de ING.

Minder goed gelukt is het hamburger menu. Zeker omdat het prima opgelost had kunnen worden met een tabbalk onderin het scherm zoals vele andere apps het doen. Hier kun je het de gebruiker als ING zijnde echt een stuk makkelijker maken! Zelf kan ik me niet herinneren dat ik bij gebruik van de ING app ooit een andere optie gebruikt heb in dit scherm aangezien het weggestopt zit.

Terug naar overzichtDeel dit verhaal