De zin Sla over 500 meter linksaf uitgesproken door een blikkerige vrouwenstem zal voor veel mensen herkenbaar zijn. Deze week zullen we gaan bekijken wat er allemaal goed en minder goed gaat in de Google Maps app voor het iOS platform. Doordat Google zelf natuurlijk ook eigenaar van Android is hebben ze wat meer vrijheid in hoe de Android versie van de app werkt in tegenstelling tot het goed afgeschermde iOS platform.

De app staat bij mij al vanaf het moment dat ik mijn eerste iPhone kocht op het toestel en heb altijd een haat/liefde verhouding met deze app gehad. Het grote Google heeft natuurlijk verreweg de meest actuele kaarten en user data om de beste te zijn. Echter zit hier ook een nadeel want een gratis product is natuurlijk nooit echt gratis. Ergens moet het geld vandaan komen en dat is in dit geval van de gebruikers data in combinatie met de advertenties die het bedrijf verkoopt op basis van deze data. Voor mij dus een lastige overweging om te kiezen tussen gebruikersgemak en privacy.

User on-boarding ?

De User on-boarding is een belangrijk onderdeel van praktisch elke app, en ook deze week zal ik hier weer aandacht aan besteden.

Er is bij de Google Maps app niet heel veel informatie waneer je hem voor het eerst opent. Je krijgt enkel een scherm te zien met informatie over het Google account dat je gekoppeld hebt op je telefoon. Als je geen Google account hebt gekoppeld, is het wel heel duidelijk dat Google dit wel heel graag zou hebben. Op die manier is het namelijk nog veel makkelijker locatie data te koppelen aan een bepaalde persoon. Zelf ben ik er niet kapot van dat alles gekoppeld is, maar vanuit het user on-boarding oogpunt snap ik de actie van Google wel. Ze zijn hier erg slim bezig om dit dus meteen het eerste scherm te maken. Koppelen die gegevens, het liefst zo snel mogelijk.

Als je doorgaan of overslaan kiest kom je eigenlijk meteen in de app zelf. De enige actie die dus bij de user on-boarding gedaan wordt is om de user gegevens ook te achterhalen. Er wordt eigenlijk niets gedaan om de werking van de app te verduidelijken, en gezien het karakter van de app is dit waarschijnlijk ook niet nodig. De app is verder vrij intuïtief en daarmee behoeft hij ook weinig uitleg.

Normaal gesproken zou ik bij een app als deze juist de leuke features belichten die anders door niemand gebruikt gaan worden. Zo zouden ze bijvoorbeeld iets kunnen vertellen over de mogelijkheid de buurt te verkennen. Dit is een mooie toevoeging die weinig mensen kennen, en zelf niet snel zullen ontdekken. Echter zijn er bij Google natuurlijk genoeg mensen bezig met het optimaal maken van de app, en verwacht dat ze dit weloverwogen hebben besloten.

De user on-boarding stelt dus eigenlijk niet zo heel veel voor, en dat zal dus waarschijnlijk een bewuste keuze zijn van Google. Uiteindelijk wil iedereen die deze app download gewoon zo snel mogelijk van A naar B. En dan waarschijnlijk op het moment dat ze net de auto in stappen. Daar komt dus niet al te veel on-boarding bij kijken.

Goed gedaan ?

Wat ze bij Google heel goed begrepen hebben is dat de gebruiker bijna altijd meteen zal willen navigeren. Praktisch iedereen die deze app download zal weten wat hij wil gaan doen. Op een snelle manier de route naar zijn of haar bestemming bepalen. Wat ze dus goed hebben gedaan is ook meteen de huidige locatie laten zien en de gebruiker de keuze geven meteen daarvandaan te vertrekken. Vooral als je in de auto zit en de weg kwijt bent is het handig niet eerst hele menu’s door te moeten om te kunnen navigeren.

Daarnaast oogt de app fris, en herken je heel goed de specifieke Google stijl in de app. Zeker als je de app vergelijkt met de officiële kaarten app van Apple merk je goed dat ze bij Google gewoon net even wat verder zijn (al is er de laatste tijd wel flink verbeterd bij Apple). De uitvoering is gewoon net wat beter en stabieler. Wat dat betreft kunnen ze nog wat leren van Google!

Minder goed gedaan ? ?

Het begint een beetje saai te worden, maar ook deze app gebruikt het hamburger menu. Hier hebben we het natuurlijk al eerder over gehad bij de Spotify app en bij de ING app en we zullen dat nu niet nog een keer gaan bespreken.

Iets anders dat ze beter hadden kunnen doen in mijn ogen is het gebruik van duidelijk gekleurde iconen zoals Apple dat wel doet bij hun Kaarten applicatie. Daar worden duidelijke iconen voor bijvoorbeeld restaurants, cafés, winkels en parken gebruikt die heel makkelijk en herkenbaar zijn. Het had goed geweest als Google dit overnam en ook in hun app zou verwerken.

Er zijn meer kleine dingen die het voor gebruikers veel makkelijker maken om de app te gebruiken en dat is het linken naar instellingen binnen iOS. Wil je bijvoorbeeld de microfoon voor het eerst gebruiken om een spraak opdracht te doen krijg je hiervoor een melding binnen iOS die geaccepteerd moet worden.

Geef je hier echter geen toestemming voor dan werkt deze optie niet. Tot zover gaat het nog goed, wil je daarna echter toch de microfoon gebruiken krijg je de melding zoals te zien in dit screenshot. Dat hadden ze echter veel mooier kunnen oplossen door meteen een link naar die instelling te maken waar je op kunt door klikken zodat je in de instellingen komt en de aanpassing kunt maken.

Dit soort kleine handige dingen maken het de gebruiker makkelijker en zorgt ervoor dat gebruikers de optie ook daadwerkelijk aan gaan zetten. Er moet zo min mogelijk frictie zijn anders haken gebruikers snel af natuurlijk.

Conclusie ???

De Google Maps app is een heel goed doordachte app die al heel wat jaren meedraait in de app wereld en dat is goed te merken. Bij Google hebben ze goed geluisterd naar de gebruikers en daarmee is de app heel gemakkelijk in gebruik.

Er zijn wel wat dingen die beter hadden gekund, maar dat zul je natuurlijk altijd blijven houden. Er zijn in de Nederlandse Apple Store ruim 6000 beoordelingen op het moment van schrijven en de app krijgt ⭐⭐⭐⭐. In de wereldwijde Google Play store is het niet veel anders met 6 miljoen beoordelingen en ook 4 sterren. Dat geeft wel aan dat gebruikers blij zijn met de app.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *